י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בקרב בני נוער

מחקר ישראלי מקיף על יעילות החיסון נגד זן הדלתא

במחקר גדול ומקיף של מכון כללית למחקר בשיתוף אוניברסיטת הרווארד, בנוגע ליעילות החיסון נגד זן דלתא בקרב גילאי 12-18, התגלה יעילות של כ-90% במניעת הדבקה בקרב בני נוער, ויעילות של 93% במניעת מחלה עם תסמינים

מחקר ישראלי מקיף על יעילות החיסון נגד זן הדלתא
אילוסטרציה צילום: unsplash

צוות חוקרים ממכון כללית למחקר בשיתוף אוניברסיטת הרווארד ערכו מחקר וניתחו בשיטות מתקדמות את נתוני 'כללית', כדי לבחון את יעילות המנה הראשונה והשנייה של חיסון פייזר בקרב מתבגרים בגילי 12-18 כנגד זן דלתא. מדובר באחד המחקרים הרחבים שפורסמו בעולם לבדיקת יעילות החיסון כנגד זן הדלתא בקבוצת הגיל 12 עד 18.

המחקר כלל את המתחסנים בתקופה שבין 8 ביוני ל-14 בספטמבר 2021, במהלך הגל רביעי. החוקרים סקרו נתונים של -94,354 מתבגרים מחוסנים בגילאי 12 עד 18, אשר הותאמו בקפידה לקבוצת ביקורת של 94,354 מתבגרים לא מחוסנים עם נתונים זהים מבחינת דמוגרפיה, גיאוגרפיה, רקע קליני והתנהגות בריאות, הקשורים בסיכון להידבקות בקורונה.

המתבגרים חולקו לקבוצות באופן דינמי בהתבסס על מצב החיסון המשתנה שלהם (במהלך תקופת המחקר, הסטטוס של 13,423 נסקרים השתנה מלא-מחוסנים למחוסנים).

שיטת המחקר כללה התאמה מפורטת של מאפיינים אישיים וקליניים בין הקבוצות ומאפשרת להתגבר על הטיות פוטנציאליות. גודל הקבוצה הרחב איפשר הערכה מדויקת יותר של יעילות החיסון לאורך תקופות זמן שונות.

לאחר החיסון. הגיעו ממצאי המחקר:
בקרב בני נוער מחוסנים באופן מלא (שבוע ויותר אחרי קבלת מנת החיסון השנייה) נצפתה הפחתה של 93% במחלה עם תסמינים בהשוואה ללא מחוסנים. לצד הפחתה של 90% במקרי הדבקה מתועדים.

המחקר לא מספק אומדן מדויק להשפעת החיסון על עצמת ההפחתה במקרי תחלואה קשה, שכן טרם נצבר די מידע, בקבוצת הגיל 12 עד 18, בשל הנדירות היחסית של מחלה קשה בקרב מתבגרים.

לדברי פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן זה, כפי שהגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון בינואר".

בתשובה אמר בליצר: "מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה במהלך גל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית שבוע לאחר קבלת שתי מנות".

עוד אמר כי תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה כנגד זן דלתא דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא לפני שישה חודשים. "מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים."

מחקר יעילות חיסונים בני נוער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד