כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
שובר שתיקה ארוכה

מנדלבליט מודיע פומבית: תומך ב'חוק נתניהו' | הליכוד: "חוק איראני"

היועהמ"ש לממשלה מנדלבליט התייחס לראשונה בפומבי לתזכיר החוק שפרסם שר המשפטים נגד נתניהו: "לא פרסונלי - מוודא שהממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי" | גדעון סער: "נמצאים בצומת חשובה" | בליכוד תוקפים: "חוק איראני. פרסונלי ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה"

מנדלבליט מודיע פומבית: תומך ב'חוק נתניהו' | הליכוד: "חוק איראני"
בנימין נתניהו/אביחי מנדלבליט צילום: דוד כהן/תומר נויברג, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס הערב (חמישי) לראשונה לתזכיר החוק שפרסם שר המשפטים גדעון סער שעניינו הרכבת ממשלה בידי נאשם בעבירות שדינן שלוש שנים ויותר. זאת, יומיים לאחר פרסום תזכיר החוק שנתקל בהתנגדות גם בתוך הקואליציה השברירית.

מנדלבליט, שנאם בכנס לזכרו של נשיא בית המשפט העליון המנוח מאיר שמגר, אמר כי "לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונלי אלא כללי וצופה פני עתיד. זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים - ובשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית".

מנדלבליט הדגיש כי "החוק המוצע מבקש להתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה, ויש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי". הוא הזכיר את פסיקתו של העליון בעניין העתירות נגד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, כשביקש להרכיב ממשלה, ואמר כי גם השופטים אמרו כי ראוי לעגן את סוגיית הכשירות של נבחרי ציבור הנאשמים בפלילים.

היועמ"ש הוסיף: "אמרתי לבית המשפט העליון כי בהינתן המצב החוקי הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה דאז אינה שוללת את האפשרות להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. עמדתי התקבלה, אך יחד עם זאת עמד העליון בפסק דינו על כך 'הצורך להסדיר לעתיד לבוא בחקיקה מתאימה את הסוגיה הנוגעת להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ הנאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון. זאת על מנעת ליתן ביטוי ועיגון משפטי להיבטים הציבוריים והערכיים שמעלה סוגיה זו".

מנדלבליט ציין כי "יש לזכור כי בד בבד להפקדת הכוח הציבורי בידי נבחרי הציבור, קמה עליהם חובה לקיים את עיקרון הנאמנות הציבורית, לפיו על משרתי הציבור, הדרג הנבחר והדרג המקצועי, להפעיל את הכוח השלטוני בצורה הגונה וישרה, ואך לטובת הציבור. בהתאם לכך גם קבע המחוקק הישראלי שורה של עבירות פליליות שהן ייחודיות רק למשרתי ציבור, כגון האיסור על קבלת שוחד, והאיסור לעשות שימוש לרעה בכוח המשרה. עבירות אלה ודומות להן מבקשות להגן על עיקרון הנאמנות הציבורית. הן קובעות כי הפעלת הכוח השלטוני באופן לא ראוי עלולה לגבש עבירה פלילית ואף לגרור סנקציות פליליות".

"אני סבור שהתיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית. מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית", דברי היועמ"ש מנדלבליט.

שר המשפטים גדעון סער, שהשתתף גם הוא בכנס, הוסיף ואמר כי "אנחנו נמצאים בצומת חשובה, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את היסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו. לכן איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה כפי שאני רואה אותה".

"עם כניסתי לתפקיד הצהרתי על מחויבותי לזכויות היסוד של אזרחי ישראל. בחודש הבא נפיץ את תזכיר חוק יסוד זכויות למשפט, ונכתוב - כך אני מקווה, פרק נוסף בחוקה הישראלית ונעניק לזכויות אלה מעמד חוקתי", דברי סער.

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה לדברי היועמ"ש: "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה".

אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו גדעון סער כתב אישום נגד נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד