י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מה ליברמן מבין בכשרות?"

הממשלה התעכבה ופרק העיצומים ברפורמת הכשרות בסכנה

יושבת ראש הוועדה המיוחדת לענייני דת מ'ישראל ביתנו' מבקשת להתקדם במהירות עם הכנת רפורמת הכשרות כדי שייכנס לחוק ההסדרים, אך בכך תגרום שפרק הקנסות לא ייכנס. הח"כים הדתיים זועמים ותולים יהבם על הייעוץ המשפטי: "הכל פה החלטות פוליטיות ולא מקצועיות, מה ליברמן מבין בכשרות?"

הממשלה התעכבה ופרק העיצומים ברפורמת הכשרות בסכנה
מתן כהנא בכנס בשבע צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות התנהלות הממשלה, ייתכן ורפורמת הכשרות שצפויה להתקדם במסלול החקיקה הקבוע, יחוקק ללא שלב העיצומים (הקנסות), דבר שצפוי לרוקן את הרפורמה מתוכנה.

הפרק הנוסף בן ארבעה פרקים נשלח השבוע לוועדה המיוחדת לענייני דת העוסקת ברפורמת הכשרות, 'פרק העיצומים' שמו, ובו עשרות סעיפים שעיקרם עיצומים של קנסות והוראות מנהליות הניתנות למפרי סעיפים ברפורמת הכשרות.

אלא, שיושבת ראש הוועדה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מ'ישראל ביתנו' הודיעה כי בכוונתה להצביע על הרפורמה כבר השבוע ביום שלישי כדי להכין את החוק לקראת החקיקה הסופית בחוק ההסדרים, מה שלא מותיר זמן להוספת סעיפים.

הייעוץ המשפטי של הכנסת, דורש כי כל פרק חדש או שינוי בחוק יעשה בזמן סביר שחברי הכנסת יוכלו לגבש את עמדתם וכן שהציבור יכול לגבש הערות ולשגר אותם לוועדה, אלא שהפרק הזה נשלח במועד מאוחר שככל הנראה לא יאפשר לחוקק אותו תוך זמן קצר.

הפרק קובע קנס של 12,000 שקלים למפרי החוק, רפורמת הכשרות, וכן הסעיפים המאפשרים להעניק הערה מנהלית קודם הטלת קנס, הדרך לערר דרך בית המשפט השלום וסעיפים נוספים בעניין העיצומים נגד מפרי הרפורמה.

יועמ"ש הוועדה המיוחדת הודיע בסוף השבוע, כי הממשלה לא העבירה במועד שנקבע לוועדה את פרק העיצומים של הרפורמה, דבר שגרר קשיים משפטיים, בעקבות לוח הזמנים הקצר, לקדם את חקיקת פרק העיצומים. יו"ר הוועדה יוליה מלינובסקי מסרה כי היא בוחנת עם הייעוץ המשפטי של הכנסת, אפשרות חרף לוח הזמנים הקצר, כן לחוקק גם את פרק העיצומים של הרפורמה וכי היא תגבש עמדה סופית מחר.

לאור המחדל, לעת עתה מסתמן כי הרפורמה תחוקק, ללא הפרק המטיל עיצומים על מפרי החוק. ח"כ אבי מעוז הגיב בוועדה להודעה ואמר: "פרק העיצומים צריך להיות חלק מהרפורמה. הממשלה לא עומדת בזמנים, אני חוזר וקורא ללכת בעקבות דבריה של יועמ"שית הכנסת ולפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים."

סעיף נוסף ברפורמה שקומם את חברי הכנסת הדתיים היא הסמכות שמקנה הרפורמה לשר האוצר להחליט כמה שעות משגיח ישהה בכל בית עסק "מה הקשר לשר האוצר?", תהה וזעק חבר הכנסת אבי מעוז, "פה מדובר על שעות נוכחות של המשגיח. זה תוכנית ההשגחה. זה עניין הלכתי. לתת לשר האוצר להיכנס בעניין ההלכתי, זה מראה בדיוק מה עומד מאחורי הרפורמה הזאת", הוסיף מעוז.

במקביל, חבר הכנסת אורי מקלב פנה לייעוץ המשפטי של הכנסת בדרישה לעצור את הסעיף. "זה חסר תקדים, אין דברים דומים לזה", לדבריו, "שר הדתות שפוט של שר האוצר, הכל פה החלטות פוליטיות ולא מקצועיות, מה ליברמן מבין בכשרות?".

מתווה הכשרות חוק הכשרות יוליה מילינובסקי אורי מקלב אבי מעוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד