י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
לקראת מלחמת מעצמות?

ארצות הברית תגן על טייוואן אם תותקף מסין

הנשיא האמריקני אומר כי לארה"ב יש "התחייבות להגן על טייוואן" וזאת כאשר סין ממשיכה לכפות את ריבונותה על האי. בייג'ין קראה לוושינגטון לפעול בזהירות בנושא טייוואן | לקראת מלחמה בין המעצמות?

ארצות הברית תגן על טייוואן אם תותקף מסין
אילוסטרציה צילום: PIXABAY

נשיא ארצות הברית אומר כי לארה"ב ישנה "מחויבות" להגן על טייוואן, לאחר שהאי עומד בפני לחץ צבאי ופוליטי גובר מצד בייג'ין, בירת סין. ביידן נשאל על ידי כתב ה-CNN אם ארה"ב תצא להגנתה של טייוואן אם תותקף על ידי סין, שטוענת כי השטח שייך לה. "כן, יש לנו מחויבות לעשות את זה", השיב הנשיא האמריקני.

וושינגטון נדרשת על פי חוק לספק לטייוואן את האמצעים להגן על עצמה, אך היא נוקטת זמן רב במדיניות של "עמימות אסטרטגית" בשאלה האם היא תתערב צבאית במקרה של מתקפה סינית.

"סין, רוסיה ושאר העולם יודעים שאנחנו הצבא החזק ביותר בהיסטוריה ובעולם", אמר ביידן. "מה שאתם צריך לדאוג לגביו הוא האם הם הולכים לעסוק או לא בפעילויות שיעמידו אותם במצב שבו הם עלולים לעשות טעות חמורה", אמר ביידן. הוא הוסיף, "אני לא רוצה לתת מלחמה קרה עם סין. אני רק רוצה שסין תבין שאנחנו לא הולכים לסגת אחורה, שאנחנו לא הולכים לשנות אף אחת מהדעות שלנו".

הבית הלבן הבהיר מאוחר יותר כי אין שינוי במדיניות, וחזר על הצהרה דומה של פקיד אמריקאי באוגוסט 2021."יחסי ההגנה האמריקאים עם טייוואן מונחים על ידי חוק יחסי טייוואן", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. משרד החוץ הסיני השיב ביום שישי להערותיו של ביידן, וקרא לנשיא ארה"ב לפעול בזהירות בנושא טייוואן.

"אין לסין מקום להתפשר בנושאים הכרוכים באינטרסים הבסיסיים שלה", אמר וואנג וונבין. מנגד דובר משרד החוץ של טייוואן אמר כי האי יגן על עצמו "עד היום האחרון" אם יותקף על ידי סין. שר החוץ ג'וזף ווא אמר עוד כי ניסיונות הפיוס של סין תוך כדי "הפחדה צבאית, מעבירים סימנים מעורבים" לתושבי האי.

סין טוענת כי טייוואן שייכת לסין, והיא תחזיר את השליטה שלה בדרכי שלום או בכוח. סין אינה מכירה בממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי בטייוואן, והמנהיג שי ג'ינפינג אמר כי לא ניתן לדחות "איחוד" בין הצדדים ללא הגבלת זמן. "מצד אחד הם רוצים להקסים את העם הטייוואני על ידי שליחת תנחומיהם, אך יחד עם זאת הם שולחים את מטוסי הצבא וכלי הצבא שלהם קרוב יותר לטייוואן שמטרתם להפחיד את אנשי טייוואן", אמר ווא בתדרוך לתקשורת.

השיפורים העצומים ביכולות הצבאיות של סין ופעילותה הגוברת סביב טייוואן עוררו את החששות בארה"ב, אשר מחויבת לתת גב מבחינה משפטית לאור הסכמים ביניהן להבטיח כי טייוואן תהיה מסוגלת להגן על עצמה ולהתייחס לכל האיומים על ביטחון האי כאל נושאים שמדאיגים.

סין ג'ו ביידן טיוואן ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד