כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
במהלך תיקון צינור ביוב

כך התגלה קבר האחים; ארנק, מפתחות ונעליים

הקהילה היהודית במולדובה נרגשת בעקבות מציאתו של קבר אחים יהודיים שנרצחו. הללו התגלו במהלך תיקון צינור ביוב בעיר בלטי בצפון מולדובה. "למרבה הצער אי אפשר לזהות אנשים בשמם. במקום נמצאו שרידים של 5 אנשים"

כך התגלה קבר האחים; ארנק, מפתחות ונעליים
קבר האחים צילום: הקהילה היהודית של בלטי

תושבי העיר בלטי במולדובה מצאו קבר אחים בחצר ביתם. אנשים שעסקו בהנחת צינור ביוב נתקלו בגולגולות ועצמות.

למקום הוזעקה המשטרה ולאחר מכן מחלקת החיפוש המיוחד. מקישינב, העוסקת בחיפוש והוצאת חיילים מתים במהלך מלחמת העולם השנייה. בסך הכל נמצאו שרידים של 5 אנשים, הם היו קשישים יהודים שמתו במהלך המלחמה. כך מדווחים כלי תקשורת מקומיים.

השרידים נמצאו ביום שישי, 22 באוקטובר, ולמחרת הגיעה לשם קבוצת חיפושים. הבעלים של המקום הודיע למשטרה. אחד השוטרים, המכיר היטב את חברת החיפוש, הודיע ​​להם על הממצאים והזמין אותם למקום.

לדברי וסילי סנקובסקי, מראשי החברה שמחפשת במקום, "מספר ראיות מצביעות על כך שאנו מדברים על תושבים אז יהודים", קבוצת המחפשים סיפרו כי "למרבה הצער אי אפשר לזהות אנשים בשמם. במקום נמצאו שרידים של 5 אנשים. המחפר גרם נזק לשרידים של אחד מהם, ואי אפשר להבין במי מדובר. ארבעה נוספים היו קשישים, כבני 60-70". הם נקברו בזמן המלחמה, אנשים בזמן המלחמה מתו יחד ונקברו יחד, בחיפזון. זה יכול להיות רק בזמן המלחמה.

על פי הדיווחים בתקשורת המקומית, לשלושה מהם היו שיניים תותבות איכותיות, שהיו יקרות בזמנו. איכר פשוט לא יכול היה להרשות לעצמו לעשות זאת. זה היה או תושב עיר, עשיר או יהודי, היו ביניהם אז לא מעט רופאי שיניים והדבר היה נהוג. כדאי גם לקחת בחשבון שבבלטי היה אז גטו יהודי. לא נמצא אף פריט שיכול לזהות את השרידים כגוים, לא נמצאו ממצאים כמו צלב וכו'. בנוסף, נוצרים התנהלו עם כללי קבורה מסוימים. לפי חוקי הכנסייה, נדרש לקבור אותם עם הפנים למזרח, ואלה קבורים עם הפנים לדרום.

צילום: הקהילה היהודית בבלטי.

בנוסף נמצאו באותו קבר ארנק עם 4 מטבעות של 20 קופיקות. ומטבעות סובייטים של 10 קופיקות מ-1936 - נותרו טביעות על הארנק. והיו שאריות של שטרות. יש גם נרתיק למשקפיים, שני מפתחות, שאריות של זוג נעליים, צנצנות משחות או קרמים וכפתורים.

וסילי סנקובסקי ציין שלמרות שלא ניתן היה לקבוע את סיבת המוות המדויקת, זה מצביע על מוות אלים. הגופות נקברו ברישול, בחופזה. שנית, חמישה אנשים קבורים בקבר אחד בבת אחת.

אין עקבות ברורים של כדורים כמו ירייה בראש, אבל כאן הגולגולות שלמות. הם יכלו להרוג אותם בדרכים שונות. "אנו בטוחים שאנשים מתו באותו זמן ונקברו בו זמנית, שכן יש סיכוי קטן מאוד שמתו 5 אנשים בבת אחת ממוות טבעי".

הקהילה היהודית של בלטי ארגנה את קבורתם של השרידים שנמצאו בשבוע שעבר בקבר אחים ברחוב סורוקסקה. בית הקברות היהודי הפך למקום מנוחתם האחרון. הקבר נמצא בכניסה לבית הקברות, ליד האנדרטאות לזכר קורבנות השואה, שנורו בשנת 1941 בכפר נובאיה טורה, מחוז סינגריי.

בקבורה השתתפו נציגי הקהילה היהודית ושוטר. "לאור הדברים שנמצאו לידם, החלטנו לקבור אותם בבית העלמין היהודי, הם נקברו ליד קבר אחים, בו הוקמה אנדרטה לזכר קורבנות השואה. כמו כן נתקין שם לוח י אריק הידוע כמו היכן נמצאו ועוד מידע", כך אמר איגור גולברג. יו"ר הקהילה היהודית.

מולדובה קבר אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד