ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

אפקט הקריסה בחולון: עליה דרמטית בתוכניות 'התחדשות עירונית' בבניינים ישנים בבני ברק

הסכנה המוחשית ממלכודת מוות וההקלות הבירוקרטיות מצד הממשלה, הביאו לפריחה של יוזמות התחדשות עירונית בבני ברק • יקי רייסנר בעלים של רייסדור: "חשוב לוודא שיוצאים לתהליך עם חברה מנוסה הבקיאה בתהליכי הביצוע ובשמירה על זכויות הדיירים"

אפקט הקריסה בחולון: עליה דרמטית בתוכניות 'התחדשות עירונית' בבניינים ישנים בבני ברק
הקמפיין של רייסדור צילום: יח"צ

רפואה למכה: הקריסה הדרמטית של הבניין הישן בחולון שמנעה בנס אסון כבד, עוררה הדים רבים ברחבי הארץ והציפה את הבעיה הגדולה שנזנחה במשך שנים – קיומם של מבני מגורים ישנים בני עשרות שנים המסכנים את הדיירים. מאז האירוע, נודע על עוד ועוד בניינים רבים בערים השונות שפונו מיושביהם מחשש לקריסה. במקביל, האירוע העניק דחיפה גדולה לתוכניות בניה כמו 'התחדשות עירונית' - פינוי בינוי, שסבלו עד עתה מסחבת בירוקרטית קשה.

כיום אחוז ההסכמה לביצוע פרויקט התחדשות עירונית עומד על 80%, כשמשרד המשפטים הציע באחרונה להוריד אותו לשני שלישים בלבד. שר השיכון הצהיר לאחר קריסת הבניינים בחולון כי יפעל להורדת אחוז ההסכמה ל-51% בלבד. מה שברור שאחוז הסכמה של 80% לא מתאים יותר למציאות בישראל שבה המצב ההנדסי של בניינים ישנים רבים הוא ככל הנראה רע מאוד והם הופכים מסוכנים למגורים. רעידת האדמה הקלה שהורגשה לאחרונה בישראל, ממחישה אף היא את הסכנה המוחשית מפני רעידה משמעותית שעלולה להפוך בניינים במצב הנדסי גרוע עלולים למלכודת מוות.

גם בציבור החרדי נרשמת עליה ביוזמות 'התחדשות עירונית'. יזמים זריזים וקבלנים שונים כבר מסתערים על ההזדמנות ופונים מיוזמתם לדיירי בניינים בעיר כדי להציע קידום פרויקט התחדשות עירונית. הפניות נופלו על אזנים קשובות מתוך הבנה כי לא מדובר במותרות אלא בחובת הדעה וצורך קיומי.

הקמפיין של רייסדור • יח"צ

"נוצרה כעת הזדמנות לסיים פרויקט התחדשות עירונית בתוך שנתיים במקום חמש שנים", אומר היזם החרדי יקי רייסנר, בעלים של חברת הבניה רייסדור, "לכן, לדיירי בניינים ישנים כדאי להקדים רפואה למכה ולצאת באופן יזום לפרוייקט. כי דיירים שנאלצו להתפנות מבניינים קורסים או רעועים, סופגים נזק כלכלי משמעותי כשהם מאבדים את כל רכושם ונאלצים לשלם על פתרונות דיור חלופיים.

"יחד עם זאת, לפני שנכנסים לתהליך, חשוב מאד לוודא שמדובר בחברה מקצועית ובעלת ניסיון בתחום, כדי לא ליפול ברשתם של 'מאכערים' וקבלני שיפוצים שאין להם את המומחיות הדרושה בכל תהליכי הביצוע ועלולים לגרום לעוגמת נפש רבה. ברמת גן למשל, קבלן שלא בנה 200 דירות לפחות אינו מורשה לבצע תכנית התחדשות עירונית", אומר רייסנר.

רייסנר המוביל פרויקטים רבים מסוג זה בישראל, שם את האצבע על אתגרים נוספים הקיימים לעיתים בריכוזים החרדיים, כמו תוספות בניה וחריגות שאינן רשומות ועלולות לגרום לעיכובים. "בבני ברק למשל, העיריה מחייבת אישור של 100 אחוז מהשכנים, ונניח שאחד השכנים בנה והרחיב על הגג וכעת מסרב לחתום מחשש שבתוכנית העתידית לא יקבל את אותו מטראז' שיש לו היום. כבר היום אנו עדים לכך ששכנים לא מאפשרים תוספות בנייה שעלולות לעכב תוכנית התחדשות ולפגוע בבניין ו/או ברווח העצום שיש לכל דירה במצב של התחדשות", אומר רייסנר.

רייסדור קריסת מבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד