י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"בשורה חברתית חשובה"

שר המשפטים גדעון סער ביטל הסמכות לשלילת רישיון נהיגה בעקבות חובות

שר המשפטים גדעון סער הודיע היום כי החליט לבטל את את הסמכות הקיימת לשלילת רישיון נהיגה לחייבי הוצאה לפועל | החלטתו לביטול הסמכות באה "נוכח מידת הפגיעה בחייבים הנובעת ממנה" 

שר המשפטים גדעון סער ביטל הסמכות לשלילת רישיון נהיגה בעקבות חובות
הוצאה לפועל. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

היום (חמישי) הודיע שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער כי תבוטל הסמכות לשלילת רישיון נהיגה לחייבים. סער הגדיר זאת "בשורה חברתית חשובה לחייבי הוצאה לפועל". על פי הנתונים הידועים כיום, קיימים כ-180,000 בעלי חוב שרישיון הנהיגה שלהם נשלל בעקבות חובותיהם.

"היום פירסמתי תזכיר חוק שלפיו לא ניתן יהיה עוד למנוע החזקה ברישיון נהיגה מאדם רק בשל חובותיו בהוצאה לפועל או במרכז לגביית קנסות", אמר סער בתזכיר החוק שפרסם מוצע תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שמטרתו לבטל את סמכות רשמי ההוצאה לפועל, וכן את סמכות המרכז לגביית קנסות, להטיל על חייבים מגבלה לקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה.

התזכיר משקף את תפיסתי אמר שר המשפטים, "ובהתאם לתפיסה רווחת כיום בעולם המערבי ביחס לאופי ההגבלות על חייבים". עוד טען כי מגבלה על רישיון נהיגה מהווה פגיעה משמעותית על חופש התנועה של החייב, על יכולתו להגיע למקום העבודה, ועל התנהלותו היומיומית, ואף אין לה בהכרח זיקה לגביית החוב ולנכסים שיכולים לשמש לפירעון החוב. 

לטענת גדעון סער, לאחר שבתקופת הקורונה הוקפאה זמנית הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה על מנת להקל על יכולת ההתניידות בתקופה בה היו מגבלות רבות על התחבורה הציבורית, לא נמצא כי היה בהקפאת הסמכות כדי לפגוע בצורה משמעותית בהיקפי הגביה.

על כן הודיע "החלטתי כי הגיעה העת לבטל את הסמכות להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייבים נוכח מידת הפגיעה בחייבים הנובעת ממנה". 

יחד עם זאת, הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה תיוותר כחריגה ביחס לחוב מזונות וחוב שהוא לטובת נפגע עבירה, כיוון שחובות אלו דורשים התייחסות מיוחדת לבעלי החוב, ומאחר שמדובר בחלק קטן מאוד מקרב החייבים.

תזכיר החוק נכתב ברשות האכיפה והגבייה ובייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, והופץ היום להערות הציבור למשך 21 יום.

שלילת רשיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד