ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בדרך לנרמול יחסים?

על רקע ההפיכה: שליח ארה"ב לסודאן יגיע לישראל

השליח האמריקני לענייני סודאן ג'פרי פלטמן צפוי לבקר בישראל בשבוע הבא. בשבוע שעבר משלחת ישראלית ביטחונית ובה אנשי מוסד ביקרה בח'רטום בירת סודאן, לפי הפרסומים, במטרה לתווך בין ראה ממשלה המודח לבין הצבא

על רקע ההפיכה: שליח ארה"ב לסודאן יגיע לישראל
המחאות בסודן צילום: צילום מסך

מאז ההפיכה בסודאן מנסה השליח האמריקני ג'פרי פלטמן לתווך בין אנשי הצבא לבין הכוחות האזרחיים שהודחו מהשלטון הזמני, משלחת ישראלית ובה נמנים אנשי מוסד ביקרה בשבוע שעבר בח'רטום בירת סודאן.

על פי הדיווח ב'כאן חדשות', השליח האמריקני לענייני סודאן ג'פרי פלטמן צפוי לבקר בישראל בשבוע הבא, מאז ההפיכה הצבאית פלטמן מנסה לתווך בין אנשי הצבא לבין הכוחות האזרחיים שהודחו מהשלטון הזמני.

עוד דווח, כי המשלחת הישראלית קיימה שיחות עם מנהיג ההפיכה הצבאית במדינה עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ועם ראש ממשלת המעבר המודח עבדאללה חמדוכ, כך אמרו מקורות בצבא סודאן לערוץ "א-שרק" הסעודי. עוד אמרו המקורות כי מטרת הגעתה של המשלחת הייתה לתווך בין הצדדים.

עוד דווח כי מספר שבועות קודם ההפיכה ביקרו בכירים בצבא סודן בישראל ונועדו במשרד ראש הממשלה בתל אביב עם בכירים במטה לביטחון לאומי ונוספים.

בשבוע שעבר דיפלומט סודאני בכיר אמר לרועי קייס ב'כאן חדשות' שראש הממשלה המודח, חמדוכ, רצה לחתום על ההסכם עם ישראל. הוא הוסיף שחמדוכ תומך בנרמול היחסים, והיה ערוך ממש בתקופה הזאת לטוס לוושינגטון כדי לחתום על הסכם עם ישראל, מה שכבר לא יקרה. בישראל קיימו כמה התייעצויות בנוגע להפיכה בסודאן. לפי מקורות המעורים בנושא, סביר שהמהלכים בסודאן ידחו את ההצטרפות הרשמית שלה להסכמי אברהם.

הבוקר דווח מפי מקורות של ערוץ אל ערבייה הסעודי, כי אל חמדוכ הסכים לחזור לתפקיד ראש הממשלה בתנאי שאנשי הצבא ישחררו את הבכירים שנעצרו במהלך ההפיכה. לפי הדיווח, הממשלה החדשה צפויה להיות ממשלת טכנוקרטים ועצמאיים.

בשבוע שעבר השתלטו כוחות הצבא בסודן על השלטון, כיתרו את ביתו של ראש הממשלה עבדאללה חמדוק ועצרו אותו. לאחר מכן, ראש מועצת השלטון הזמנית בסודן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, הודיע על מצב חירום ברחבי המדינה ועל פירוקה של הממשלה.

סודן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד