ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"אשת איש גמורה"

סערה | גדולי הדיינים נגד פסק דין תקדימי: "אין בסיס הלכתי להתיר"

חשיפת 'בחדרי חרדים': סערה בעולם הדיינות, גדולי הדיינים יוצאים נחרצות נגד פסק דין תקדימי שהתקבל בבית הדין הרבני בת"א שקבע כי אשת איש היא עגונה. מדובר בסיפור קורע לב המתגלגל בבתי הדין בארץ ובעולם כבר שנים ארוכות, למרות סנקציות - הבעל מסרב לתת גט

סערה | גדולי הדיינים נגד פסק דין תקדימי: "אין בסיס הלכתי להתיר"
אילוסטרציה צילום: pexels

פסק דין חסוי מסעיר את עולם הדיינות בחודשים האחרונים. בפסק הדין עליו חתומים הדיינים הרב יאיר בן מנחם, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, התירו הדיינים לאישה עגונה להינשא, לאחר שקבעו שקידושיה בטלין מדין מקח טעות. גדולי הדיינים יוצאים נחרצות נגד הפסק וטוענים כי מדובר ב"אשת איש".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בסיפור קורע לב המתגלגל בבתי הדין בארץ ובעולם כבר שנים ארוכות, ננקטו צעדים קשים נגד הבעל ואף נכפה עליו לתת גט, אך הוא מסרב, למרות שאף ישב בכלא בגין מעשיו. אלא שכעת הגיע הפסק החדש על ביטול הקידושין והוא מסעיר את עולם הדיינות.

יצוין, כי הרב בן מנחם כתב את טיוטת הפסק בחודש שבט, ובסוף דבריו הדגיש כי "אין לעשות מעשה בעניין זה עד שיצטרפו אלי עוד שנים מגדולי ההוראה היושבים על מדין". בחודש אלול קבע הגאון רבי דוד לאו נשיא בתי הדין, כי הרבנים כהן ואדרי יצטרפו לבן מנחם, ובכך בעצם ניתן האישור לאשה להינשא.

פסק הדין נותר בשלב זה חסוי, אך גדולי הדיינים, יצאו למאבק נגד ההיתר, וכן הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף,  ל'בחדרי חרדים' נודע כי היו דיינים סירבו לחתום על גילוי הדעת. בסוגיה עסקו עשרות מבכירי עולם הדיינות בהווה ולשעבר וקבעו נגד הפסק. כך למשל, הגר"מ אוחנונה, אב"ד פתח תקווה, מי שישב בתיק בעת שנפתח קבע, "אין בסיס הלכתי להתיר".  

זקן הדיינים הג"צ בוארון, חבר ביה"ד הגדול, פסק: "אין כל מקום להפקעת קידושין, אף על פי שהבעל רשע". הדיין הגר"ב בארי הוסיף כי הפסק "שגוי" ו"חסר תוקף".

הדיין הגאון רבי אברהם חיים שרמן חבר ביה"ד הגדול, ששוחח עם האב"ד בפסק דין זה כותב, אחר שהרחיב בדברי הפוסקים בחומרת הדבר שדיינים מבטלים קידושין, בלא הצטרפות של גדולי ישראל, "למעשה, לא מצאנו שהתקיים תנאי זה!

לדברי הרב שרמן, גם לדבריו של הרב בן מנחם: אין לפסק דינו כל תוקף, ואכן, כששאלתיו על כך, השיב לי, שפסק דינו הוא טיוטה בעלמא, שנכתבה למטרה מסוימת. "אמנם, לצערי, בניגוד לדבריו, ממידע מוסמך שקיבלתי התברר, שפסק הדין המתיר את האשה לעלמא, אכן נחתם ונמסר לאשה"

למרות המאבק שהתנהל עד כה מאחורי הקלעים, פסק הדין עצמו נותר חסוי. יצוין כי המקרים המפורסמים בהם הטילו חסיון על פסקי הדין בבית הדין הרבני, הם בפרשת האח והאחות בו הוקם בי"ד מיוחד ע"י הרה"ר שלמה גורן, וביטול הקידושין בפרשיית עודד גז, בה גם הוקם בי"ד מיוחד בחיפה, כשא' הדיינים שישב בפרשית גז ישב גם בהרכב בפס"ד הנוכחי.

ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה כאמור, כי בימים האחרונים גדולי הדור מהציבור הליטאי חתמו נגד הפסק שמסעיר את עולם הדיינות.

דיינות פסילת קידושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד