י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אחרי שסיפורם נחשף

ברלין מוקירה בני זוג שעזרו למשפחות יהודיות לברוח מגרמניה

לאחר שהנאצים החלו להוציא בכוח יהודים מברלין ב-1941, החלו בני הזוג שינדלר להסתיר משפחות שלא הספיקו לעזוב את גרמניה בדירתם מהגסטפו | לפני כשנתיים סיפורם נחשף באקראי, וביום חמישי האחרון הותקן בברלין לוח הנצחה מיוחד לזכרם

ברלין מוקירה בני זוג שעזרו למשפחות יהודיות לברוח מגרמניה
מיטה בעליית גג צילום: unsplash

זוג ברלינאי לא יהודי שסיכן את חייו כדי לעזור למשפחות יהודיות להימלט מחוץ לגרמניה הנאצית באמצעות רשת חשאית, זכו לכבוד רב בבירת גרמניה לראשונה מאז שסיפורם פורסם.

לוח הנצחה הותקן ביום חמישי על ידי השלטונות בברלין ברובע וילמרסדורף, מחוץ לביתם לשעבר של מקס ומאלווין שינדלר. המורשת שלהם התגלתה מחדש לפני שנתיים באמצעות מטמון של מכתבים ותצלומים שנמצאו במחסן גן באוסטרליה. כך מפרסם ה'גארדיאן' הבריטי.

כאשר מקס - שאינו קשור משפחתית לתעשיין אוסקר שינדלר שהציל אלפי יהודים בשואה, איבד את עבודתו במועצת העיר נויקלן לאחר איסור הנאצים על שיתוף פעולה עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) ב-1933, הוא פעל להקמת מחתרת כדי לסייע לאלו הסובלים מרדיפת הנאצים להימלט מגרמניה.

לאחר שלימד את עצמו אנגלית בזמן שהחלים מפציעת רסיס במלחמת העולם הראשונה, הקים אשת שיעורי לימוד בשפה האנגלית ככיסוי לשיטוט ברחבי ברלין כדי למצוא משפחות יהודיות ולסייע להן.

עבור יהודים גרמנים שהיו נתונים לדיכוי ואלימות לאחר 1933, ההגירה למדינות כמו בריטניה או ארה"ב הייתה חוקית אך מסובכת ביותר, ודרשה הוכחה של הון עצמי או ערב שיתמוך בהם כלכלית במדינה אליה היגרו.

לימוד השפה אפשר לבני הזוג שינדלר לקשר את תלמידיהם שרובם היו יהודים לחוגים מתקדמים בבריטניה וכך במסווה של לימוד אקדמאי, הם העבירו יהודים רבים למקום מבטחים.

ה'גארדיאן' מדווח, כי לאחר שהנאצים החלו להוציא בכוח יהודים מברלין ב-1941, החלו בני הזוג שינדלר להסתיר משפחות שלא הספיקו לעזוב את גרמניה בדירתם מהגסטפו. הם בישלו אוכל למשפחות.

"פעולתך הובילו להפגין אומץ נכונות לעזור לנו כאשר רוב ה'חברים' האחרים לא הצליחו לעשות זאת", כתב אחרי המלחמה ארנסט לכמן, רופא שיניים יהודי עם מותו של מקס ב-1948. "דירתך הייתה לנו מקלט, הצלחנו לברוח לשם ולהינצל. שכנים זדוניים ודיירי בית לא הרתיעו אותך להסתיר אותנו במרתף".

מורשתם של בני הזוג שינדלר התגלה לפני שנתיים כאשר משפחה שהכירה את השינדלרים, נתקלה במקרה במאגר מכתבים ותמונות שסיפרו על מאמציהם של בני הזוג במחסן הגן שלה בויקטוריה, אוסטרליה.

ה'גארדיאן' מדווח כי מחקר נוסף על ידי ארכיונאים במרכז ההנצחה של "הגיבורים השקטים" בברלין אימת את הסיפור, והוביל לכך שבני הזוג שינדלר זכו לכבוד באחד מ-12 לוחות היסטוריים שהעיר ברלין מתקינה על בסיס שנתי.

בעוד המספר המדויק של האנשים שניצלו על ידי בני הזוג שינדלר אינו ידוע, לפחות שבעה אנשים העידו לאחר תום המלחמה כי נעזרו בבני הזוג. עדויותיהם הובילו לכך שהאלמנה מאלווין זכתה לכבוד על ידי הסנאט של ברלין כגיבורה ב-1963.

מאלווין נקברה ב-1973 בבית קברות בווילמרסדורף. מקום קבורתו של מקס אינו ידוע.

ברלין גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד