י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שלוחות חדשות ותנופת בינוי חסרת תקדים

שורת הישגים דרמטיים לציבור החרדי ברמות

בתום מו"מ שנמשך חודשים ארוכים בו היו שותפים יו"רי המפלגות, חברי המועצה, רבנים, נציגי השכונות – הגיעו הצדדים להסדר שיחולל מהפכה של ממש בשכונת רמות | הציבור החרדי יקבל את מנהל 'מעלה רמות', שלוחה חדשה ברמות ב' ומבנה קהילתי ברחוב בובליק | בנוסף, החרדים יקבלו נציגות במנהל 'מעלה רמות' ושלוחה נוספת מטעמו תפעל עבור הציבור החרדי | וועדת הסכמות בראשות ראש העיר תכריע בכל המחלוקות בשכונה | וגם: תנופת הבינוי חסרת התקדים בשכונת רמות בעיצומה |  כל הפרטים

שורת הישגים דרמטיים לציבור החרדי ברמות
משה ליאון צילום: דוברות עיריית ירושלים

שורת בשורות כבירות לתושבים החרדיים בשכונת רמות: בתום תקופה ארוכה של דיונים סוכם 'מתווה המנהלים' בשכונת רמות, כשהציבור החרדי, צפוי להנות משורת הישגים דרמטיים, שיובילו למהפך בשירות אותו הוא מקבל.

כזכור, אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שעמדו לפתחו של ראש העיר ירושלים, משה ליאון, עם כניסתו לתפקיד, היה ה'תפוח האדמה' הלוהט של שכונת רמות בה היה חוסר גדול במבני ציבור כתוצאה משנים ארוכות של הזנחה, וחוסר שוויון בנציגות במנהלים הקהילתיים, דבר שהוביל לתסיסה של הציבור החרדי בשכונה.

ההיסטוריה בשכונת רמות רווית מתחים בין הקהילות השונות. השכונה שהחלה את דרכה כשכונה חילונית הפכה עם השנים את צביונה, אך לא כולם קיבלו בעין יפה את שינוי צביון השכונה, והציבור החרדי נאלץ להילחם על זכויותיו. על כל הקצאה של בית כנסת ניטש מאבק, נוצרה מצוקה משמעותית בכל הקשור למבני מוסדות חינוך, וכאמור קושי משמעותי היה גם בכל הקשור למנהלים הקהילתיים.

בשנה האחרונה, החל מו"מ ארוך ומורכב, לו היו שותפים ראשי הסיעות החרדיות - אליעזר ראוכברגר וצביקה כהן, יחד עם רבני השכונה, חברי כנסת והכל בהכוונה צמודה של גדולי ישראל.

תחילה ניסו הצדדים להוביל למערכת בחירות למנהל אחד לכל השכונה, אולם המאמצים הללו לא צלחו, ולכן הושגו בסופו של דבר הסכמות על המשך פעילותם של שני המנהלים לאחר שהובטחו זכויות הציבור החרדי.

מי שעמד מאחורי גיבוש המתווה הוא ראש העיר משה ליאון - יחד עם ראשי הסיעות החרדיות ובתיאום מוחלט עם וועדות הרבנים של השכונה - ששם את הנושא בראש סדר העדיפויות העירוני, במטרה לגבש מתווה שיסגור את האפליה רבת השנים נגד הציבור החרדי בשכונה.

לאחר חודשים ארוכים של מו"מ מורכב, הגיעו הצדדים לסיכומים לפיהם התקצוב לכלל פעילות הציבור החרדי בשכונת רמות תורחב בצורה משמעותית.  הציבור החרדי יהנה משתי שלוחות חדשות נוספות לרווחת תושבי השכונה. שלוחה אחת תיפתח ברמות ב' ושלוחה נוספת ברמות הירוקה. שתי השלוחות החדשות יהנו משטחים לטובת פעילויות לתושבי השכונה, ותקציבים ייעודיים שיאפשרו להם לתת את הפעילות המיטבית.

כמו כן, מבנה המנהל הקהילתי ברחוב בובליק יעבור מידי המנהל החילוני לידי המנהל החרדי – הישג דרמטי וחסר תקדים במונחי השכונה.

גם הבחירות ייערכו בצורה שיבטיחו ייצוג של התושבים החרדיים בשכונה לפי חלקם ולא לפי קריטריונים שנועדו לתת עדיפות לציבורים אחרים כפי שהיה נהוג בעבר.

בכל מקרה של מחלוקת הקשורה לכל נושא בשכונה, יעלה הנושא לוועדה ייעודית בראשה יעמוד ראש העיר וחברי הסיעות החרדיות שיכריעו בנושא.

המהלך הזה מצטרף להצלחה בפתיחת הבריכה בשכונת הקאנטרי המיועדת למגזר החרדי ותהיה סגורה בשבתות, למרות המחאות של גורמים קנטרניים שדרשו את פתיחתה בשבת.

ראשי הסיעות החרדיות, הרב אליעזר ראוכברגר והרב צביקה כהן – שושביני ההסכם ההיסטורי – וראש העיר צפויים להכריז על שורת ההישגים בימים הקרובים, ולהוציא את רמות לדרך חדשה.

יצויין כי ההסדר יהיה בתוקף בשנה הקרובה, לאחריה יבחנו את הצלחתו בשטח ויקבלו החלטות לגבי ההמשך.

ראש העיר הודיע כי במסגרת המהלך, המנהלים יקבלו משאבים מיוחדים על מנת לספק שירות מיטבי לכלל התושבים. "אני מתכוון לתקצב באופן מיוחד את השלוחות החדשות על מנת לספק מענה לרבבות התושבים בשכונות, בדגש על הצרכים שנוצרו בעקבות השינויים באופי חלק מהשכונות בשנים האחרונות. המהלך נעשה תוך היוועצות צמודה עם רבני השכונה לאורך כל הדרך, והידברות ישירה עם נציגי השכונה שתמכו בפתרון המיוחד. אני שמח על ההישג הגדול שהושג, ואני בטוח שכלל תושבי השכונה יראו באופן מיידי את השלכותיו החיוביות".

ממלא מקום ראש העיר אליעזר ראוכברגר: "ברמות, כמו בכל שכונה בעיר, ההיגיון הוא שיהיה מינהל אחד שישרת את כלל התושבים בשיוויון, יושר והגינות. זה לא צלח, ואז המטרה שהובילה אותנו בראש ובראשונה הייתה לאפשר את המשך הפעילות של המנהלים הקיימים ולייצר עבורם תשתית טובה שתאפשר להם לספק שירות מיטבי לכלל התושבים בשכונה.  שמנו דגש משמעותי על מתן פתרונות מותאמים וטובים ככל הניתן לכלל התושבים, תוך התאמת הצרכים לציבורים השונים בשכונה. כמי שליווה את המהלך מקרוב אני מתכוון לדאוג לכך שהשלוחות החדשות יזכו בכל הנדרש על מנת לאפשר להם לספק שירות מעשיר ואיכותי לתושבי השכונה".

מ"מ ראש העיר צביקה כהן: "המנהלים הקהילתיים הם הלב של השכונות. המטרה שלנו לאורך כל הדרך הייתה לאפשר לכלל הקהלים בשכונה לקבל ייצוג הולם ושירותים מעולים מהמנהלים הקהילתיים. המהלך הזה יוצא לדרך מתוך מטרה למצוא את הטוב המאחד והמשותף ולספק לכלל הציבורים את הצרכים שלהם באופן מכובד, ללא צרות עין, מתוך התחשבות הדדית ושיתוף פעולה. המודל הזה יהפוך למודל לחיקוי בכל הארץ".

ההישג הזה מצטרף לשורת הבשורות הכבירות בתחום בינוי המוסדות בשכונת רמות, תחום שסבל מהזנחה חמורה במשך שנים ארוכות, ומתחילת הקדנציה הנוכחית מטופל באופן אישי על ידי ראש העיר משה ליאון ויו"ר הוועדה לתכנון ובניה ויו"ר סיעת 'דגל התורה, אליעזר ראוכברגר.

בין המוסדות שנמצאים בהליכי בינוי מתקדמים ניתן למנות: תוספת אגף של 16 כיתות בבית יעקב ברמות א', מבנה רחב ידיים של 22 כיתות לטובת תלמוד תורה בשכונת רמות א', 3 כיתות גן שנבנות במימון מלא של העירייה ברחוב יעקב אלעזר בשכונת הקאנטרי, בינוי 2 כיתות גן ברחוב שטכמן לטובת גני ילדים לציבור החרדי ו-2 כיתות גן נוספות ברחוב בובליק.

בנוסף, בשכונת רמות ב' שסבלה במשך שנים ממצוקת מבני חינוך אדירה, יבנה בית יעקב רחב ידיים, ותלמוד תורה לבנים.

כמו כן, בשבועות הקרובים עומד להסתיים הליך מתן ההיתרים לבית כנסת רחב ידיים וגני ילדים שיבנה בשיתוף עם העירייה, דבר המהווה בשורה אדירה לאברכי שכונת רמות ב' שסבלו במשך שנים ממצוקת מקום לתפילות וללימוד.

גם רמות ג' תהנה מכיתות גן נוספות ברחוב אידלסון, וברמות ד' עומד להסתיים הליך הבינוי לסמינר לבנות, בית ספר רחב ידיים לחינוך מיוחד, וגנים ילדים נוספים.

בנוסף בשכונת רמות ד' יבנו שני תלמודי תורה לבנים, כל אחד של 11 כיתות, כמו גם ישיבה קטנה ומוסדות נוספים.

"אין ספק", אומרים גורמים בשכונת רמות, "שאנחנו יוצאים היום לדרך חדשה בכל התחומים. הן בבינוי, הן בשירות לתושב, ובעיקר בתחושה שסוף סוף התושבים החרדיים בשכונה, הם אזרחים שווי זכויות. אנחנו מרגישים שתם עידן האפליה והקיפוח".

שכונת רמות ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד