י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
סערת ביטול הקידושין

רבני לונדון במחאה חריפה: "הבעל התייצב בפנינו וידוע לנו שאינו שוטה"

פרשת ביטול הקידושין שפורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים', מגיעה לפתחם של רבני לונדון שם מתגורר הבעל והם מצטרפים למחאה בחריפות. קובלים על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בעניין. כפי הידוע להם הבעל שמתגורר בלונדון והופיע בפניהם אינו נקרא שוטה ע"פ ההלכה

רבני לונדון במחאה חריפה: "הבעל התייצב בפנינו וידוע לנו שאינו שוטה"
אמיר לוי פלאש 90

לאחר שגדולי הדיינים יצאו במחאה נגד פסק דין תקדימי של בית הדין הרבני בתל אביב, שקבע על ביטול קידושין במקרה סבוך במיוחד, רבני לונדון, שם מתגורר הבעל מצטרפים למחאה, וקובלים על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בעניין.

פסק הדין החסוי של הדיינים הרב יאיר בן מנחם, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, שהתירו לאישה עגונה להינשא, לאחר שקבעו שקידושיה בטלים מדין מקח טעות. שמסעיר את עולם הדיינות בחודשים האחרונים ונחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', ממשיך לעורר הדים ברחבי העולם.

כעת בד"ץ 'התאחדות קהילות החרדים' בלונדון, שם מתגורר הבעל, שלפני כעשור הטילו סנקציות וחרם על הבעל, מצטרפים לגדולי הדיינים בארץ שיצאו נחרצות נגד הפסק, וכתבו שהאישה "אשת איש" גמורה, וקובלים על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בעניין, וכותבים שכפי הידוע להם הבעל שמתגורר בלונדון והופיע בפניהם אינו נקרא שוטה על פי ההלכה.

במכתב תחת הכותרת "מחאה" נכתב: "נזדעזענו ונחרדנו לשמוע כי דיינים מבית הדין הרבני בתל אביב, בראשות הדיין יאיר בן מנחם, ביטלו קידושין של אחד מתושבי עירנו לונדון במחי יד מבלי לראותו וללא דרישה וחקירה כדת תורתנו הקדושה" וקבעו כי הינו בגדר שוטה".

בכירים בעולם הדיינים תהו על המשמעות של מכתבם האחרון, וטוענים שהוא נועד רק להשתיק את המחאה, שכן בפסק הראשון התירו אותה להינשא ולכאורה אם האישה מעוניינת להינשא היא יכולה, ולכן נמשכת המחאה.

דברי רבני לונדון, מצטרפים לדברי אב"ד פ"ת, הגאון רבי משה אוחנונה, שישב בתיק זה בעת שנפתח התיק בפ"ת, שפורסמו ב'בחדרי חרדים', שישב בתיק זה בעת שנפתח התיק בפ"ת שכתב "תיק זה טיפלתי בו בהיותי אב"ד פתח תקוה, ומוכר לי היטב. ראיתי את הפס"ד שהחליטו לבטל את הנישואין ועיינתי בנימוקים שנכתבו ואיני רואה שום בסיס הלכתי להתיר אשת איש על סמך דברי האישה והשערות. גם אילו היו נכונים העובדות מ״מ אין דמיון כלל למקרים שדנו בהם גדולי הפוסקים בהפקעת נישואין, בתיק זה.

וגם שיש להעיר על הפס"ד שאם מצבו של הבעל כ״כ חמור איך זה שהתחתן עם אישה אחרת ויש לו ממנה ילדים, והם יכולים לחיות עימו ולסבול אותו במשך שנים, ועוד אם המצב חמור כל כך איך האישה העגונה יכלה לחיות עמו במשך תשעה חודשים ולא ברחה מיד להציל נפשה, בהכרח שהמצב לא חמור כל כך או שהטענות אינם מדויקים או שהיו בעיות אחרות שאינם תלויים רק בבעל.

מזה יש להסיק שכל היסוד שעליו התבסס הפס"ד אינו נכון. וידועים לי מקרים הרבה יותר חמורים ולא עלה על דעת לב בית הדין להפקיע נישואין. וביותר אני תמה על אותם דיינים שנזקקו לקחת תיק זה שהיה נידון בהרכב קבוע וכל האחריות היתה עליהם וא״כ מי הכריחם לאלו הדיינים לקחת תיק שאינו בתחומם ולשאת באחריות כבדה להתיר אשת איש. ואני משתתף בצערה של האישה והיא יודעת כמה נלחמתי כדי שהבעל ישחרר אותה, ויה״ר שהקב״ה ברחמיו המרובים יושיע אותה במהרה".

כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' בי"ז אלול תשפ"א, הרכב מיוחד שהוקם התירו הדיינים הרב בן מנחם, הרב אדרי והרב כהן, אישה עגונה להינשא, בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלין מדין מקח טעות. פסק הדין נותר בשלב זה חסוי, אך גדולי הדיינים שהפסק החסוי הגיע אליהם מהרכב בית הדין, בכדי שיצטרפו לפסקם, יצאו למאבק נגד ההיתר יחד עם דיינים נוספים.

בית הדין הרבני קידושין לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד