כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
מטרה סורית-ישראלית משותפת

קצב ההתבססות האיראנית בסוריה נמצא בירידה

הנשיא הסורי מבקש להשליט מחדש את ריבונותו. בהיבט זה, אסד וישראל באותו צד: שניהם רוצים בצמצום הנוכחות האיראנית בסוריה. אבל אף שהוא אינו מרוצה מנוכחות זו, נשיא סוריה לא נמנע מלהורות לצבאו לירות לעבר מטוסי צה"ל

קצב ההתבססות האיראנית בסוריה נמצא בירידה
גבול סוריה ישראל צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

השינויים המתרחשים בסוריה בתקופה האחרונה הם לא פחות מדרמטיים. לאחר שבמשך כעשור הייתה סוריה במלחמת אזרחים קשה, עקובה מדם, שבה נהרגו ונפצעו מאות אלפי בני אדם ומיליונים ברחו מהמדינה, חזר הנשיא בשאר אסד לשלטון. כעת הוא מנסה להשליט את ריבונותו במדינה גם על הגורמים שסייעו לו לאורך הדרך, כמו איראן.

הנשיא הסורי מבקש להשליט מחדש את ריבונותו, ובהיבט זה, אסד וישראל באותו צד: שניהם רוצים בצמצום הנוכחות האיראנית בסוריה. אבל אף שהוא אינו מרוצה מנוכחות זו, נשיא סוריה לא נמנע מלהורות לצבאו לירות לעבר מטוסי צה"ל.

בחיל האוויר מדווחים כי בהשוואה לעבר, התגובות הסוריות מהירות יותר וזמן התגובה של הסורים קוצר בכ-20 אחוזים. בישראל מדווחים, עם זאת, כי טילי הנ"מ הסוריים מצליחים לפגוע בשיעורים זניחים מאוד מהתחמושת המוטלת לעבר המטרות, ובפועל, ישראל מצליחה לפגוע ביעדים שהציבה לעצמה. כך דיווחה לילך שובל ב'ישראל היום'.

אף שאסד חייב לאיראן הרבה מאוד בשל העזרה שקיבל ברגעיו הקשים, בתקופה האחרונה, כך נדמה, הוא אינו מרוצה עוד מנוכחותה המאסיבית במדינתו. ההערכה הזו, שעלתה גם בחומר המודיעיני בישראל, קיבלה ביטוי פומבי בשבוע שעבר עם החלטתו של אסד להדיח את מפקד הכוחות האיראניים בסוריה, מוסטפא ג'וואד ר'פארי, בשל "פעלתנות יתר וחתירה תחת הריבונות הסורית".

המהלך של אסד מעניין מאוד, לאור העובדה שהוא חייב לאיראנים ולחיזבאללה לא מעט. כזכור, בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה אסד נחל תבוסות לא מעטות, אך בהמשך איראן, חיזבאללה ואפילו רוסיה נחלצו לעזרתו והובילו אותו לניצחון. איראן וחיזבאללה החלו להתערב בנעשה בסוריה כבר ב-2012 באמצעות ייעוץ צבאי, העברת אמצעי לחימה, סיוע כלכלי וכוחות לוחמים שהגיעו למקום. זמן לא רב אחר כך זיהתה גם רוסיה את ההזדמנות להשפיע באזור, והחלה להזרים ציוד, אמצעי לחימה וכוחות. בפועל, התערבות הכוחות החיצוניים, ובעיקר הרוסיים, הצילה את משטר אסד והחזירה את שליטתו במדינה.

מאז שנת 2018 פועל המשטר הסורי להשליט מחדש את ריבונותו במדינה ולשקם את הצבא הסורי. נכון לעת הזו, לא כל השטחים שהיו בריבונות אסד לפני מלחמת האזרחים שבו אליו, אך הוא עושה כל שאפשר כדי להשיב לעצמו את השליטה. האיראנים, מצידם, התרגלו לעשות בסוריה כבשלהם, ובשנים האחרונות החלו להתבסס במקום ולהקים תשתית שאמורה לשרת אותם ביום פקודה, גם מול ישראל. כמו כן, האיראנים משתמשים בשטח סוריה לטובת העברת אמצעי לחימה מתקדמים ללבנון.

מהלכי אסד מלמדים כי האינטרסים של הסורים והרוסים מתלכדים במידה מסוימת עם האינטרסים של ישראל, שכידוע, בעת האחרונה הגבירה את קצב התקיפות שלה בסוריה כדי לדחוק את האיראנים מהמדינה ולשבש העברת אמצעי לחימה מתקדמים למיליציות השיעיות בסוריה ולחיזבאללה בלבנון.

לנוכח הקשיים הגדולים שבהם נתקלים האיראנים בעת האחרונה בסוריה, קצב ההתבססות שלהם במדינה לא רק שאינו נמצא בעלייה, אלא אף נתון בירידה. סביר להניח שאיראן לא תיעלם מסוריה, ובפועל מנסה טהרן למצוא פתרונות טקטיים כדי לצמצם את הפגיעות ולהקשות על חיל האוויר לפעול נגדה. אחת הטקטיקות שאותן נוקטת איראן היא קירוב נכסיה לבסיסים רוסיים, שם נזהר צה"ל יותר כדי לא לפגוע, חלילה, ביעדים השייכים לרוסיה.

אם בעבר הלא רחוק נדמה היה כי הרוסים מביעים חוסר שביעות רצון באשר לפעילות הישראלית בסוריה, הרי בעת האחרונה נראה כי ישראל קיבלה אור ירוק ממוסקבה, והתקיפות הישראליות בסוריה לא פוסקות - למרות מאמצי האיראנים להתקרב לבסיסים הרוסיים. הדבר מעיד גם על תיאום טוב והדוק בין ישראל לרוסים באמצעות "הקו החם" שבין המדינות, וגם על דיוק ותחכום רב של חיל האוויר בתכנון התקיפות בסוריה.

סוריה איראן ישראל רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד