י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מסקנות אישיות כלפי בכירי שב"כ

פרטים חדשים: הסכום שדרש המנקה של גנץ עבור מידע לאיראן

עמרי גורן, הישראלי שהוגש נגדו כתב אישום חמור בגין ריגול בביתו של שר ביטחון בני גנץ, התכוון לבקש מקבוצת ההאקרים "Black Shadow" עימה יצר קשר, סכום זעום בסך 7,000 דולר בלבד. כמו כן, בעקבות המחדל, ייתכן שיוסקו מסקנות אישיות כלפי אישים בשב"כ | כל הפרטים

פרטים חדשים: הסכום שדרש המנקה של גנץ עבור מידע לאיראן
טקס חילופי ראש השב"כ צילום: חיים צח/לע"מ

עמרי גורן, שעבד בביתו של שר הביטחון בני גנץ ושהוגש נגדו השבוע כתב אישום חמור בגין ריגול, התכוון לבקש מקבוצת ההאקרים "Black Shadow" שעימה יצר קשר, סכום זעום בסך 7,000 דולר בלבד. כך דווח ב'חדשות 12'.

דווח גם כי בעקבות המחדל שהוביל לכך שגורן בכלל עבד בביתו של שר הביטחון של מדינת ישראל, מבלי שנדרש לעבור את הבדיקות המתאימות, ייתכן שיוסקו מסקנות אישיות כלפי אישים בשב"כ.

תחקיר שב"כ מגלה שרשרת כשלים

הפרשייה - במסגרתה גורן איתר כתובת של נציג קבוצת Black Shadow באמצעות אפליקציית טלגרם, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות - מעסיקה את שב"כ, שערך תחקיר, שבמהלכו התגלתה שרשרת של כשלים.

יחידה 730, יחידת אבטחת האישים בשב"כ, היא זו שאחראית לאבטחה סביב גנץ - והם אלה שהיו אמורים לזהות ולמפות את כל האנשים שסביבו ושנמצאים בתוך ביתו. מהם, עובר המקל לחטיבת "סינון הביטחון" - אחת היחידות הכי רגישות בשב"כ, שאחראית לאיסוף המודיעיני והתחקור של האנשים - והם אלה שצריכים לתת את האישור הסופי: האם אותו אדם יכול להיות בסביבת האישיות המאובטחת או לא.

מהתחקיר עולה כי ככל הנראה הטיפול באותו עמרי גורן "נפל בין הכיסאות" בין יחידה 730 לחטיבה הרגישה - מה שהוביל למצב שבו הוא כלל לא עבר תחקור ביטחוני לפני שהחל לעבוד בביתו של שר הביטחון. כתוצאה מהמחדל, נפרץ אחד ממעגלי האבטחה - ונראה שעקב כך לא יהיה מנוס מעריפת ראשים בשב"כ בעתיד .

מהשב"כ נמסר בתגובה: "מאז היוודע הכשל, מבצע שב"כ שרשרת של תחקירים שמובלים בדרגים הגבוהים ביותר. השירות לא מסתפק ב'כשל בעבודת הפרט' אלא בוחן לעומק את תהליכי האבחון לבעלי מקצוע בכדי למנוע מקרים מעין אלה בעתיד".

"השוואות המקרה של ארגון שמסכל מאות פיגועים בשנה, ואנשיו מאבטחים את מנהיגי המדינה יום ולילה, לפרשיות עבר היסטוריות, אינן מן העניין ומטילות דופי בארגון שלם".

האם הנאשם פעל ממניע כלכלי?

בתוך כך, פרקליטו של גורן, עו"ד גל וולף, טען בראיון ל'חדשות 12' כי גורן פעל ממניע כלכלי - ושלא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה: "הוא לא תיאר לעצמו ולא חלם שהדברים יגיעו לאן שהגיעו. הוא מתאר שעשה זאת על רקע מצוקה כספית, לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה. לא הייתה לו גישה לחומר או מסמכים מסווגים ולכן הוא לא תיאר לעצמו שיגיע למצב הזה היום".

"הוא לא תיאר לעצמו מי עומד בצד השני, אנחנו לא משוכנעים שמי שעומד בצד השני הוא גורם עוין. הוגש כתב אישום בדלתיים פתוחות, אין צו איסור פרסום ואנחנו יודעים מה קרה בדיוק. אם היה מידע מסווג או פוטנציאל לגרום נזק לביטחון המדינה אז אני מניח שהדלתיים היו סגורות ולא היינו מנהלים את הדיון הזה באופן פומבי", הוסיף וולף.

עוד הדגיש פרקליטו של גורן שהוא כלל לא עבר סיווג ביטחוני – וכי אם היה עובר בדיקה ביטחונית, סביר שהיה נפסל ולא עובד בביתו של גנץ. ואכן, נראה שאם גורן היה עובר בדיקה כזו - היו יכולים בקלות לגלות מי הוא ועל עברו הבעייתי. גורן, בן 37 מלוד, הורשע בעבר לא פחות מחמש פעמים בעבירות שונות - ועדיין עבד ללא הפרעה בביתו של שר הביטחון.

הנאשם צילם פריטים בביתו של גנץ

בחקירה עלה כי עומרי פנה מיוזמתו, ימים ספורים קודם למעצרו, באמצעות רשת חברתית, לגורם המזוהה עם איראן והציע לסייע לו בדרכים שונות, נוכח גישתו לבית השר. בין היתר, העלה אפשרות כי תועבר לו על-ידי אותו גורם תוכנת נוזקה אשר תאפשר נגישות למחשב המשמש את השר.

לפי כתב האישום שהוגש נגדו, בחודש שעבר התפרסמו בכלי תקשורת בישראל כתבות אודות מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, שביצעה קבוצת פצחנים ("האקרים") המכונה Black Shadow, המזוהה עם איראן. בעקבות הפרסומים החליט גורן לפנות לקבוצה, ולהציע להעביר לה מידע מבית שר הביטחון.

גורן איתר, באמצעות תוכנת הטלגרם, כתובת של נציג קבוצת Black Shadow, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות. עוד הוסיף, כי תמורת סכום כספי הוא יוכל להעביר מידע מהבית ואף הציע כי תועבר לו "תולעת מחשב", אותה ישתול במחשבו של השר.

על מנת להוכיח את יכולותיו, במהלך החודש צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד.

גורן הועסק באופן אישי על ידי בני הזוג גנץ

כזכור, בסוף השבוע האחרון הותר לפרסום כי עומרי גורן, עובד בביתו של שר הביטחון בני גנץ, נעצר בחודש האחרון בחשד כי הציע מידע לאיראן. זאת, במסגרת פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל. העובד, עומרי גורן גורוכובסקי, אזרח ישראלי תושב לוד, הועסק יחד עם אשתו בעבודות משק בית וניקיון בביתו של שר הביטחון.

גורן, שנאשם כי הציע לגורמים הקשורים לאיראן מידע ממחשבו של שר הביטחון בני גנץ תמורת כסף, הועסק באופן אישי על ידי בני הזוג גנץ ואף מספר תשלומים עבור עבודתו, נעשו דרך אפליקציית 'ביט'.

בתקופה בה הועסק גורן באופן פרטי בביתו משפחת גנץ, שר הביטחון לא נחשב עדיין "אישיות מאובטחת". עוד נודע כי בני הזוג גורן פתחו ביחד חברה דרכה הועסקו בבית משפחת גנץ. מסביבתו של גנץ הבהירו כי הכול נעשה כחוק, תשלומים תמורת קבלות והקפדה על הכללים.

גורמי ביטחון מתחו ביקורת על שב"ב, שם מודים במחדל ומבטיחים להסיק מסקנות: "מדובר במחדל. גם אם בני הזוג גורן עבדו בבית משפחת גנץ עוד לפני שמונה לשר ביטחון הרי שנדרשת בדיקה בסיסית של עובדי הבית. הבדיקה הזאת לא נעשתה ואם נעשתה היא נעשתה ברשלנות מקוממת שהרי אם היה ידוע לגורמי האבטחה שמדובר באסיר לשעבר ומי שהורשע בשוד הוא לא היה מועסק בבית ששר הביטחון. עכשיו בשב"כ בודקים איזו בדיקה נעשתה אם בכלל ויסיקו מסקנות".

גורן ישב בעבר בכלא בגין שורת עבירות פליליות

עומרי גורן גורוכובסקי, עובד המשק בביתו של שר הביטחון שנעצר בחשד לריגול עבור איראן, ישב עברו בכלא בגין שורת עבירות פליליות שבוצע. כעת יבדקו במערכת הביטחון כיצד התקבל לעבוד במקום הרגיש למרות העבר הפלילי העשיר.

בין היתר, כך לפי כתב האישום שהוגש מגדו, גורן שדד בנק בשני מקרים שונים - נעצר ונכלא. בסך הכול נפתחו נגדו במהלך השנים 14 תיקי משטרה בעבירות שונות, מתוכן הוא הורשע 5 פעמים וישב בכלא 4 תקופות מאסר שונות.

 

 

ריגול עומרי גורן גורוכובסקי בני גנץ איראן שב"כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד