י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חוקות הגויים?

מאז 1789: בית הכנסת שחוגג את החג הלאומי

בלב מנהטן ישנו בית כנסת אורתודוקסי אולי היחיד באמריקה, שחוגג את חג ההודיה מאז שהנשיא לינקולן הכריז עליו כחג לאומי. במהלך החג מקריאים תפילה מיוחדת לשלום הנשיא, סגנו, המושל ועוד

מאז 1789: בית הכנסת שחוגג את החג הלאומי
הרב מאיר סולובייצ'יק צילום: ביהכנ"ס שארית ישראל

בית כנסת באפר ווסט סייד, מנהטן, ניו יורק, שמנהיגיו נלחמו עם ג'ורג' וושינגטון, חוגג את חג ההודיה הלאומי, מאז שהנשיא הראשון הכריז עליו כחג לאומי ב-1789.

חגיגות חג ההודיה נדירות בבתי כנסת, אבל זה לא המקרה בקהילת 'שארית ישראל', הקהילה היהודית הראשונה באמריקה.

בחג ההודיה נערכת בבית הכנסת תפילה מיוחדת, ולאחריה נאום של הרב מאיר סולובייצ'יק, תפילה באנגלית המאחלת בריאות טובה ומזל לנשיא, סגן הנשיא, המושל ונבחרי ציבור אחרים נקראת כבר מאתיים שנה.

הקהילה הוקמה בשנת 1654 על ידי יהודים ספרדים שנמלטו מהאינקוויזיציה בברזיל שנשלטה על ידי פורטוגל, חברי בית הכנסת מתגאים בכך שהם לא רק הקהילה היהודית הוותיקה ביותר בארצות הברית אלא עדי ראייה להיסטוריה האמריקאית.

חג ההודיה מתקיים ביום החמישי הרביעי של כל חודש נובמבר, הוא חג אזרחי ולא חג דתי, החג בו מבטאים אסירות תודה על יבולי הסתיו והכרת תודה כללית לאלוקים על שנתן לעם האמריקאי מזון. ב-1863 החליט הנשיא אברהם לינקולן להפוך את סעודת ההודיה לחג לאומי. במסגרת החג מתרחשת בנוסף חנינה נשיאותית המכונה "חנינת תרנגול ההודו" בה מעניק נשיא ארצות הברית "חנינה" לתרנגול הודו לרגל החג, ובכך מציל אותו ממוות.

חלק מיהודי ארצות הברית נוהגים לחגוג את חג ההודיה, כי הוא אינו חג נוצרי, רבנים אורתודוקסיים לא מתנגדים שיהודים יחגגו את חג ההודיה למרות ששורשיו בנצרות, אולם ישנם רבנים רבים שכן מתנגדים לכך, משום "חוקות הגויים".

קונצרט חג ההודיה בית כנסת הרב מאיר סולובייציק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד