י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חבר ועדת המוות

פקיד איראני לשעבר יעיד במשפט פשעי מלחמה של איראן

פקיד בית סוהר איראני לשעבר שהואשם במתן גזרי דין מוות במהלך טיהור מתנגדי משטר ב-1988, יעיד לראשונה במשפט על הוצאות להורג בהן היה מעורב, המשפט מתנהל בשוודיה

פקיד איראני לשעבר יעיד במשפט פשעי מלחמה של איראן
אולם בית משפט. אילוסטרציה צילום: unsplash

פקיד איראני לשעבר יעיד במשפט פשעי מלחמה של איראן: חמיד נורי, בן 60, עומד למשפט בבית המשפט המחוזי בשטוקהולם מאז אוגוסט באשמת רצח, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. הפשעים בהם הוא מואשם, מהתקופה שבין 30 ביולי ל-16 באוגוסט 1988, אז היה עוזרו של סגן התובע של כלא גוהרדשט בקאראג', ליד טהראן.

ארגוני זכויות אדם טוענים שכ-5,000 אסירים נהרגו ברחבי איראן, בהוראת המנהיג העליון דאז, האייתוללה חומייני, כנקמה על התקפות שבוצעו על ידי האופוזיציה האיראנית, בתום מלחמת איראן-עיראק שהתרחשה בין השנים 1980-88.

למרות שלא הואשם בביצוע ישיר של אף אחד מהרציחות, התביעה טענה כי השתתפותו של נורי כללה מתן גזר דין מוות, הבאת אסירים לחדר ההוצאה להורג וסיוע לתובעים באיסוף שמות אסירים. נורי דחה את ההאשמות. בית המשפט השוודי כבר שמע עדויות של כמה עדים, כולל מחברים או חברים לשעבר בארגון האופוזיציה.

"כשהייתי במסדרון המוות, הייתה לי הזדמנות לראות אותו וראיתי שבכל פעם שהם קראו שמות של כמה אנשים הוא עקב אחריהם לכיוון חדר המוות", אמר אחד העדים, רזא פלאחי, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, "אחרי למשל 45 דקות בערך הוא חזר, ושוב ושוב אותו סיפור חזר על עצמו".

פלאחי היה כלוא בין 1981 ל-1991, והיה בכלא גוהרדשט ב-1988. כיום הוא בן 61, וחי בבריטניה. עיקרון השיפוט האוניברסלי של שוודיה קובע, שבתי המשפט שלה יכולים לשפוט אדם באישומים חמורים כמו רצח או פשעי מלחמה ללא קשר למקום שבו התרחשו העבירות לכאורה.

ארגוני זכויות אדם ומומחים משפטיים כינו את המשפט כהיסטורי. "זו הפעם הראשונה שכל מי שהואשם בהשתתפות בפשע הבינלאומי הגדול הזה מובא אי פעם לבית המשפט, אז זה סמלי להפליא", אמרה מאיה אברג מארגון 'אמנסטי' שבדיה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

התובעת קריסטינה לינדהוף קרלסון האשימה את נורי בכך ש"נטל בכוונה את חייהם של מספר גדול מאוד של אסירים", כמו גם אחרים הנחשבים למתנגדי המשטר.

המקרה רגיש במיוחד באיראן, מאחר וגם הנשיא אברהים ראיסי, שמונה לנשיא על ידי האייתוללה חמינאי, והיה ראש מערכת המשפט לשעבר של איראן, הוא הואשם על ידי 'אמנסטי אינטרנשיונל' ב-2018 בהיותו חבר ב"ועדת מוות" שעמדה מאחורי ההוצאות להורג החשאיות.

בתחילת מאי השנה, יותר מ-150 אישים, כולל זוכי פרס נובל, ראשי מדינות לשעבר ובכירים לשעבר באו"ם, קראו לחקור את ראיסי על ההוצאות להורג.

ראיסי, שנשאל ב-2018 וב-2020 על מעורבותו, הכחיש את מעורבותו אך אמר כי זה היה כבוד לבצע בקשות של חומייני. חומייני מת ב-1989. אחמד אברהמי, עד נוסף המתגורר כיום בבריטניה, אמר שהעדות בפני בית המשפט הייתה "הקלה עצומה". הוא אמר, כי "אני רוצה שהקהילה הבינלאומית תגיע למסקנה שאין מוצא, חייבים לסיים את הפוליטיקה של הפייסנות עם המשטר הזה", אמר, וקרא ל"אחריות".

בית המשפט עבר לאחרונה לאלבניה כדי לשמוע עדויות של שבעה עדים שמתגוררים באלבניה, ולא יכלו לנסוע לשוודיה. נורי נעצר בנמל תעופה בשטוקהולם בנובמבר 2019 בעקבות מאמציו של פעיל הצדק והאסיר הפוליטי לשעבר איראג' מסדאג'י. לאחר שחיבר תיק הוכחות של כמה אלפי עמודים על נורי, מסדאג'י פיתה אותו להגיע לשוודיה, שם יש לו בני משפחה, עם הבטחה לשייט יוקרתי. נורי נעצר מיד כשנחת על אדמת שוודיה.

פשעי מלחמה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד