י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מוטב מאוחר מלעולם לא

בריטניה מודה ומתנצלת על חטיפת בני הערובה מלפני 30 שנה

בריטניה מודה שלא הזהירה את טיסת 149 של חברת 'בריטיש איירווייס' לפני 30 שנה, טיסה אזרחית שנחתה בכווית ונוסעיה נחטפו 

בריטניה מודה ומתנצלת על חטיפת בני הערובה מלפני 30 שנה
אילוסטרציה צילום: pixabay

שרת החוץ של בריטניה הודתה שהפרלמנט והציבור הוטעו במשך עשרות שנים בנוגע לטיסה של בריטיש איירווייז שנחתה בכווית במהלך פלישה עיראקית ב-1990. הנוסעים והצוות נלקחו כבני ערובה, כאשר רבים מהם עברו יחס לא ראוי.

מסמכים שפורסמו לאחרונה חושפים כי השגריר הבריטי בכווית הזהיר את משרד החוץ מפני הפלישה, אך לחברת התעופה המידע לא נמסר. הממשלה שמרה את האזהרה בסוד במשך שלושה עשורים.

במשך 30 שנה, ממשלות שונות הסתירו את העובדה שהייתה אזהרה שעיראק פלשה לכווית, האזהרה הגיעה לפני נחיתת המטוס בכווית, אך המידע לא הועבר הלאה.

"הכשל הזה היה בלתי מתקבל על הדעת", אמרה שרת החוץ בהצהרה בכתב. "אני מתנצלת על כך, ואני מביעה את אהדתי העמוקה לאלה שנעצרו ועבקו התעללות".

טיסה BA 149 המריאה מלונדון בשעה 18:04 שעון בריטניה ב-1 באוגוסט 1990 באיחור של שעתיים, המטוס היה אמור לעצור לזמן קצר בכווית לפני שימשיך משם לאסיה.

אבל מסמכים שפורסמו אתמול (שלישי) מהארכיון הלאומי, מראים שהשגריר הבריטי התקשר לפקיד במשרד החוץ בסביבות חצות עם דיווחים שהחלה פלישה עיראקית לכווית. המידע הועבר למחלקת המזרח התיכון של משרד החוץ, כמו גם למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג, כמו גם לארגון הביון הבריטי MI6, משרד הקבינט ומשרד ההגנה. אבל לחברת בריטיש איירווייס לא נאמר דבר. לטענת רבים בבריטניה, על המטוס היו סוכנים וחיילים סמויים, ולכן הממשלה לא העבירה את המידע לחברת התעופה.

המידע על כך לא אושר או נחשף בפומבי עד כה. המטוס נחת בשעות הבוקר המוקדמות באותו היום, פחות משעה לאחר מכן נסגר שדה התעופה והנוסעים והצוות נלכדו. רבים נלקחו כבני ערובה על ידי העיראקים שכבשו את כווית.

חלקם עברו התעללות, חלקם הותקפו, הם הוחזקו בתנאי כמעט רעב לפני ששוחררו. דובר חברת בריטיש איירווייס אמר כי הרישומים מאותו תקופה "מאשרים שבריטיש איירווייס לא הוזהרה מפני הפלישה העיראקית".

"אני משוכנע שהצורך המודיעיני הצבאי של בריטניה, גרם לטיסה 149 של בריטיש איירווייס לנחות בכווית, למרות הכחשות רשמיות חוזרות ונשנות", כך אמר אנתוני פייס, ששירת בשגרירות בריטניה באותה תקופה.

קלייב ארת'י, מנהל בחברת בריטיש איירווייס באותה תקופה, אמר ל-BBC כי הוא זוכר אדם במדי צבא שליווה קבוצה של 10
בארי מנרס, נוסע שהיה אז בטיסה, אמר שהוא מאוכזב שהממשלה לא ניצלה את ההזדמנות להכיר בראיות ה"בלתי ניתנות להפרכה" לכך שהטיסה שימשה למשימת מודיעין. "זה היה מעשה מכוון של ממשלת בריטניה להשתמש במטוס נוסעים אזרחי כתחבורה צבאית לתוך מה שהתברר כאזור מלחמה באש חיה", אמר.

כאמור המטוס לאחר מספר שעות של הפלישה העירקית לכווית בשעות הבוקר המוקדמות של ה-2 באוגוסט 1990. המטוס ועליו 367 נוסעים, ו-18 אנשי צוות, נתפס ונוסעיו וצוותו נלכדו על ידי כוחות עירקיים כדי לשמש כמגן אנושי עבור סדאם חוסיין.

ב- 3 באוגוסט 1990 דווח כי כל 367 הנוסעים ו-18 אנשי הצוות בטיסה נמצאים במצב טוב, מאוחר יותר הושמדו המטוסים הריקים בשטח שדה התעופה על ידי צבא ארה"ב בשלבים האחרונים של המלחמה, אך ייתכן שהמטוס הושמד על ידי כוחות קרקע עיראקיים במהלך נסיגתם מכווית.

בתחילה הועברו רוב הנוסעים למלון בתחומי שדה התעופה. מאוחר יותר הורשו הנוסעים לעבור למלונות שונים בכווית, שם היו גם סוכנים עיראקים.

הנשים והילדים חזרו הביתה בסוף חודש אוגוסט ואילו השאר שימשו "מגנים אנושיים" והועברו למקומות שונים. כל מקום הכיל בין שמונה ל-20 עצורים בני לאומים שונים, רובם מבריטניה וארצות הברית, כמו גם מצרפת, גרמניה, יפן ואחרים. העיראקים השתמשו בהם כמגנים אנושיים מפני הפצצות של ארה"ב. בן הערובה האחרון שוחרר באמצע דצמבר 1990.

ב-2 באוקטובר 1992, בתשובה לשאלה בנושא, אמר ראש הממשלה דאז ג'ון מייג'ור: "אני יכול לאשר שלא היו אנשי צבא בריטיים על הסיפון." עם זאת, בסרט תיעודי משנת 2007 סיפר חייל לשעבר שהוא וצוותו היו בטיסה 149 לצורך איסוף מודיעין בכווית. מספר חיילים אישרו גם בחקירה פרלמנטרית כי הם היו מעורבים במשימה כזו, וכי משימה זו הייתה לבקשת ממשלת בריטניה והוסמכה ישירות על ידי ראש הממשלה.

בריטניה בני ערובה חטיפה התנצלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד