י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
העולם שותק

הסינים מקימים מפעל צמיגים באמצעות 'עבדים' והכסף מעוור

הסינים ביקשו להקים חברת צמיגים ענקית על אדמת סרביה והנשיא לא יכל לעמוד בפיתוי. 900 מיליון ש"ח יושקעו במקום שעתיד להעסיק 1000 בני אדם. לכאורה נשמע לגיטימי, אלא שעדויות מאתר הבניה מספרות כי במלאכת ההקמה מעסיקים פועלים מויאטנם בתנאי עבדות מחפירים 

הסינים מקימים מפעל צמיגים באמצעות 'עבדים' והכסף מעוור
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pexels

כ-500 עובדים, יוצאי וייטנאם בונים את מפעל הצמיגים הסיני הראשון באירופה. פעילי זכויות אדם טוענים כי תנאי העבודה שלהם אינם אנושיים: "אין כסף, אין דרכונים, אין מים חמים". ממשלת סרביה שם נבנה המפעל דוחה את הטענות.

"אין אוכל, אין חשמל", אומר עובד וייטנאמי. זה בערך כל מה שהוא יכול לספר באנגלית. האיש וכ-500 בני ארצו לא ממש מאמינים שהתקשורת הסרבית מתמקדת בגורלם כבר כמה ימים. כך מדווח ערוץ הטלוויזיה הגרמני DW.

במשך מספר חודשים מקימים פועלים מהמזרח הרחוק בתנאי עבדות, חברת צמיגים סינית ענקית, באתר ליד העיר זרנג'נין בצפון סרביה.

החברה מתכננת להשקיע באתר כ-900 מיליון דולר, זו התחייבות פיננסית ענקית עבור סרביה שלא מוכנה לוותר על כך כל כך מהר. וכאשר המפעל יתחיל לייצר צמיגים, הוא יעסיק יותר מ-1,000 עובדים.

"זה נורא. לאנשים שם אין אפילו סיוע רפואי", אומרת איוונה גורדיץ', עיתונאית חוקרת שהייתה הראשונה שדיווחה על תנאי החיים והעבודה של הפועלים הוייטנאמיים. הפועלים מתגוררים בבקתות רעועות בפאתי העיר. יש להם מיטות מהסוג שיש בבתי כלא צפופים, ויש רק שני חדרי שירותים ישנים למאות אנשים. "אין חימום והמים החמים בדוד מספיקים לחמישה אנשים לכל היותר", אמרה גורדיץ' לערוץ DW.

פעילי זכויות אדם סרבים התלוננו על סחר בבני אדם. לפי הדיווח, העובדים שוהים בסרביה כבר כמה חודשים, אך עד כה הם קיבלו שכר של חודש אחד בלבד. גם המעסיק שלהם שומר על הדרכונים שלהם.

נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ', דחה את הדיווחים כ"קמפיין תקשורתי ופוליטי נגד השקעות סיניות". הנשיא התייחס לטענות, "שלחנו לשם פקחים בתגובה ללחץ ציבורי, התנאים לא טובים אבל הם משתפרים", הודה הנשיא, הוא שאל את המבקרים: "האם עלינו לצמצם את ההשקעה של 900 מיליון דולר? אנחנו גם רוצים לעזור לעובדים הוייטנאמים אבל אני אני לא הולך לגרש את המשקיעים".

חברות סיניות מנהלות כעת מפעל פלדה גדול ומכרה נחושת בסרביה. הן בונות רשתות רכבות וכבישים מהירים. גם משקיעים גרמנים ומשקיעים מערביים אחרים מתפתים עם סובסידיות ממשלתית, קרקעות חינם והנחות מס מופלגות למי שישקיע במדינה.

עבדות סין מפעל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד