כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"מעולם לא חשדו שאני שופט"

"יכול לנקות שולחן?" הפנייה בבית קפה שעוררה סערה

הפעיל החברתי אבי ילאו, יהודי עולה אתיופיה, עורר סערה כאשר פרסם מקרה שחווה כשהגיע לשתות קפה בסניף 'ארומה', כשבמסגרתו - בגלל צבע עורו – פנה אליו אחד הלקוחות וביקש ממנו לנקות את השולחן. ילאו: "אני מנסה פשוט להגיד לאנשים שלעיתים אנחנו פועלים מתוך סטריאוטיפים. כשאני מגיע לביהמ"ש, אף פעם לא חשדו בי שאני השופט"

"יכול לנקות שולחן?" הפנייה בבית קפה שעוררה סערה
בית קפה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפעיל החברתי אבי ילאו, יהודי עולה אתיופיה, עורר סערה ציבורית כאשר פרסם בחשבון הטוויטר שלו מקרה שחווה כשהגיע לשתות קפה בסניף 'ארומה', כשבמסגרתו - בגלל צבע עורו – פנה אליו אחד הלקוחות וביקש ממנו לנקות את השולחן.

ילאו צייץ בטוויטר: "קפה ארומה. איך הייתם מגיבים אם מישהו, בזמן שאתם ממתינים להזמנה שלכם, היה ניגש אליכם ומבקש מכם לנקות עבורו את השולחן?".

"נשבע שלא הייתי צריך להוציא אף מילה. רק המבט שלי, שסרק אותו בעיניים רושפות אש ובוז, גרם לו להחליף צבעים ולגמגם 'סליחה, סליחה, סליחה…', שיתף ילאו.

רבים מהמגיבים האשימו אותו ברגישות יתר והתקרבנות, וילאו, שהיה אחד ממובילי מחאת בני העדה האתיופית, עם עשרות הופעות טלוויזיוניות בזמן המחאה, וגם להקים מפלגה בישראל - הסביר מה הייתה כוונתו בפוסט.

"יכול להיות שזו פשוט הייתה טעות?", הוא נשאל בראיון ל'ווינט'. ילאו ענה: "אני לרגע לא חושד בו שהוא עשה את זה בכוונה או כדי לפגוע. גם צריך להגיד שאין שום בעיה בלהיות מנקה בארומה. אבל אני לא הייתי לבוש כעובד המקום. זה לא שהיה לי כתוב על החולצה 'ארומה'. אבל הוא פשוט אמר לי לנקות את השולחן".

לדבריו, "אנשים לא הבינו את זה. הרבה אנשים כתבו לי 'זו סתם התבכיינות' ו'אתה סתם מגזים'. אני מנסה פשוט להגיד לאנשים שלעיתים אנחנו פועלים מתוך סטריאוטיפים, מתוך איזשהן תפיסות והנחות. נגיד, כשאני מגיע לביהמ"ש, אף פעם לא חשדו בי שאני השופט".

"לא עשיתי את זה כדי לייצר איזשהו רעש, אלא ניסיתי לשתף משהו והרבה אנשים לקחו את זה למקומות אחרים לגמרי והתבלבלו. אנשים לבנים מיהרו לנסות להסביר לי שגם הם חוו את זה. ניסיתי להגיד להם 'תקשיבו חברים, יש דברים שאתם בחוויה שלכם היומיומית לא יכולים להבין'".

"ברגע שאתה אומר או מעלה משהו כזה, אנשים לוקחים את זה באופן אישי, אז הם מתגוננים, וזאת לא הייתה המטרה. אלא כדי להגיד להם לפקוח את העיניים", אמר ילאו.

יהודי אתיופיה קפה ארומה גזענות נגד העדה האתיופית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד