י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ברקע הקמת מרכז הזיכרון

העיירה הושחתה בכתובות נאצה אנטישמיות נרחבות

עיירה ספרדית זעירה שהפכה במשך מאות שנים למקום מקלט ליהודים, הושחתה בכתובות נאצה אנטישמיות נרחבות

העיירה הושחתה בכתובות נאצה אנטישמיות נרחבות
כתובות הנאצה צילום: מתוך הטוויטר של ראש העיר

העיירה קסטריו מוטה דה חודיוס, במחוז בורגוס בצפון ספרד, ספגה וונדליזם אנטישמי רחב. בכפר מתגוררים כ-50 תושבים בלבד, אך הכפר הוא סמל להצלת יהודים, הוא נקרא בעבר, "מחנה גבעת היהודים", שניתן לו בשנת 1035, כאשר יהודים שנמלטו מפוגרום התיישבו בו.

בשנת 1627 שונה שם הכפר ל"מחנה מוות ליהודים" בגלל רדיפות דתיות על ידי האינקוויזיציה. אך ב-2015 הוחזר שם הכפר לשמו המקורי, לאחר שתושביו החליטו על כך במשאל שיזם ראש הכפר. תושבי הכפר גילו את הגרפיטי ביום שני האחרון. הם מצאו ונדליזם בארבעה מקומות. בכניסה לבית העירייה, בשילוט על הכביש בכניסה לכפר, על שלט של אתר היסטורי מתוכנן, ושלט המנציח את הברית ערים תאומות עם יישוב כפר ורדים.

כתבות הנאצה. (מתוך הטוויטר של ראש העיירה)

בכפר לא מתגוררים יהודים, הכפר מונה כ-50 תושבים בלבד. הוונדליזם כוון להיסטוריה של הכפר, ולמאמציו של ראש העיר הנוכחי שלו, לורנצו רודריגז, לשמר אותו. הפרויקט האחרון שלו הוא בניית מרכז הזיכרון היהודי של אזור קסטיליה שצפוי להיפתח ב-2022 לאורך קמינו דה סנטיאגו, נתיב עלייה לרגל שמתבצע מדי שנה על ידי מאות אלפי נוצרים. כך מדווחת סוכנות הידיעות היהודית JTA.

בחלק מהגרפיטי נרשם על השלטים בעיירה את השם הישן של העיירה. מקום נוסף שיבח את טורקמדה, המנהיג הראשון הידוע לשמצה של האינקוויזיציה, שעינה, הרג וגירש יהודים שחיו בספרד. "יחי המלכים הקתולים", נכתב על שלט אחר.

ראש העיירה לורנצו רודריגז חשף את הוונדליזם בטוויטר ביום שני, וגינה את האנשים שביצעו זאת. "אלה אנשים פחדנים, חסרי סובלנות ובורים שאינם מעריכים לא מורשת ולא אנשים, וגם אין להם כבוד לאיש או לשום דבר", כתב. "לא נותנים לאנשים חסרי סובלנות אלה להיות פה".

ראש העיירה. 

גם פדרציית הקהילות היהודיות של ספרד גינתה את הוונדליזם. "ההתקפות והאיומים הללו נגד ראש העיירה, לורנצו רודריגז, אינם מקובלים וחושפים את הסכנה שבאידיאולוגיות שהובילו את אירופה לאסון", נמסר בהצהרה של הקבוצה. "אנו עומדים בתוקף לצד ראש עיריית קסטרילו מוטה דה חודיוס ומעודדים אותו להמשיך ולפעול למען העבר היהודי ובדו-קיום שליו וסובלני". רודריגז אמר שהוא לא יירתע. הוא הגיש תלונה במשטרת ספרד ביום שלישי בבוקר.

ספרד כתובות נאצה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד