י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הביאה לאלימות קשה

תביעת ענק נגד פייסבוק: 150 מיליארד דולר

פליטי רוהינגה במיאנמר תובעים את פייסבוק בכ-150 מיליארד דולר, על כישלונה לעצור את הפצת דברי השנאה, שהביאו לאלימות קשה נגדם במיאנמר

תביעת ענק נגד פייסבוק: 150 מיליארד דולר
צבא מיאנמר צילום: Wikimedia Commons

השבוע, משרדי עורכי דין בארצות הברית ובבריטניה פתחו בקמפיין משפטי נגד חברת 'מתה' חברת האם של פייסבוק, על רקע האשמות שהמנהלים ידעו על פוסטים, קבוצות וחשבונות אנטי רוהינגים ברשת החברתית, ולא עשו מעט כדי לרסן אותם.

כזכור, צבא מיאנמר פתח במתקפה רחבת היקף על המוסלמים בני הרוהינגה, וגירש קרוב למיליון מהם לבנגלדש השכנה. סו צ'י שהיתה מנהיגת מינאמר שתקה לאורך כל אותה התקופה ולא השמיעה קול מחאה נגד הפשע החמור, מה שהעכיר את שמה בעיני העולם כולו.

שתיקתה לא עזרה לה מול החונטה הצבאית במדינה, ועשרה חודשים אחרי שצבא מיאנמר השתלט על מוסדות השלטון במדינה והדיח את הממשלה הנבחרת, נידונה מי שנחשבת למנהיגה הלאומית של הבורמזים, סאן סו צ'י, לארבע שנות מאסר. סו צ'י הובילה בעבר את המחאה נגד החונטה הצבאית והיתה במאסר בית במשך כשני עשורים.

בהמשך, הושחר שמה של סו צ'י בעיני העולם, לאחר שצבא מיאנמר פתח במתקפה רחבת היקף על המוסלמים בני הרוהינגה, וגירש קרוב למיליון מהם לבנגלדש השכנה. סו צ'י שתקה לאורך כל אותה התקופה ולא השמיעה קול מחאה.

לפני עשרה חודשים ביצע צבא מיאנמר את ההפיכה השלטונית וכלא את סו צ'י. הוגשו נגדה כתבי אישום בכמה עניינים שונים, ובכללם גם הפרת תקנות הקורונה במדינה. סו צ'י כפרה בכל האישומים והשבוע היא נידונה לארבע שנות מאסר לאחר שהורשעה בכל הסעיפים.

כעת, פליטי הרוהינגה תובעים את פייסבוק ב-150 מיליארד דולר, על כך שלא עשתה דבר כדי למזער את ההסתה נגדם, הסתה שהביאה למותם של רבים מהם, על פי אתר אינטרנט שהוקם עבור הקמפיין, התביעה המשפטית בבריטניה תהיה בשם אלה שגרים בכל מקום מחוץ לארצות הברית, בעוד שהתביעה האמריקאית תייצג את אלה המתגוררים במדינה.

עורכי הדין מייצגים את "אנשי הרוהינגים ברחבי העולם, כולל אלה החיים במחנות פליטים בבנגלדש", נכתב באתר. "התובעים יבקשו להישאר אנונימיים מחשש לנקמה", אמר מישקון דה רייה, אחד ממשרדי עורכי הדין הבריטיים המטפלים בתלונה בבריטניה.

התביעות המשפטיות מאשימות את פייסבוק בשימוש באלגוריתמים "שהגבירו דברי שטנה נגד בני הרוהינגה על הפלטפורמה שלה", כמו גם כשלה "להוריד פוסטים ספציפיים המסיתים לאלימות נגד או מכילים דברי שטנה המופנים כלפי בני הרוהינגה", מישקון דה רייה. כתב בהצהרה. פייסבוק גם "לא הצליחה לסגור חשבונות ספציפיים או למחוק קבוצות או דפים ספציפיים, ששימשו להפצת דברי שטנה ו/או הסתה לאלימות", נכתב בהצהרה.

חברת פייסבוק/מתה סרבה להגיב על התביעה נגדה, כך דווח ב-CNN.

הסיכוי לתביעה לנצח לא גדול, בארצות הברית, פייסבוק בדרך כלל תהיה מוגנת מפני אחריות כזאת על ידי סעיף 230 של חוק תקשורת, שמסיר ממנה אחריות על פוסטים שצד שלישי מפרסם. אך התביעה מבקשת מבית המשפט להחיל במקום את החוק הבורמזי, שאינו מספק הגנות כאלה.

ג'וש דייוויס, פרופסור בבית הספר של אוניברסיטת סן פרנסיסקו למשפטים עם מומחיות בתביעות ייצוגיות אמר ל-CNN, כי "בתי משפט אמריקאים בדרך כלל אינם ששים לקחת על עצמם מקרים כאלה". הוא הוסיף כי "קשה להוכיח כי מעשיה של פייסבוק גרמו לנזקים לבני הרוהינגה".

בני הרוהינגה הם מיעוט מוסלמי חסר אזרחות במדינת ראקין במיאנמר, המונה כמיליון איש. מיאנמר לא סופרת אותם כאזרחים, וגם לא כשייכות לאחת מהקבוצות האתניות המוכרות במדינה. בשנים 2016 ו-2017, הצבא פתח במסע אכזרי של הרג והצתה שאילץ יותר מ-740,000 בני הרוהינגה לברוח לבנגלדש השכנה, מה שגרם לתיק רצח עם שנדון בבית הדין הבינלאומי לצדק. ועדת האו"ם כינתה את האלימות "דוגמה לטיהור אתני".

הסתה לאלימות פייסבוק מיאנמר תביעה משפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד