י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרסום ראשון

בית המשפט בארה"ב: "רוסיה חייבת להחזיר את הספרים לחב"ד"

'דידן נצח' בחב"ד: לאחר שנים רבות, פסיקה של בית המשפט לערעורים בארה"ב קובעת באופן סופי כי רוסיה לא יכולה עוד לערער על פסק הדין שניתן בעבר, בו נקבע כי רוסיה חייבת להחזיר לתנועת חב"ד את אלפי הספרים והכתבים המוחזקים בספריית לנין במוסקבה. כל הפרטים ב'בחדרי חרדים' 

בית המשפט בארה"ב: "רוסיה חייבת להחזיר את הספרים לחב"ד"
ראשי חב"ד העולמית, יחד עם עורכי הדין המלווים את הפרשה צילום: שלמה בורקיס/col live

דרמה של ממש התרחשה בימים אלה ומתפרסמת היום (חמישי). פסיקה של בית המשפט לערעורים בארה"ב קובעת כי באופן סופי רוסיה לא יכולה עוד לערער על פסק הדין שניתן בעבר ובו נקבע כי רוסיה חייבת להחזיר לתנועת חב"ד את אלפי ספרי וכתבי חב"ד המוחזקים בידיה שלא כדין. הספרים הללו מרוכזים בעיקר בספריית לנין במוסקבה ומקוטלגים בשם 'אוסף שניאורסון'.

עוד נפסק כי כל יום שיעבור ללא קיום פסק בית המשפט מחייב את הרוסים בחמישים אלף דולר, ובמהלך ימי המשפט הקנס כבר טיפס לכ-200 מיליון דולר. החידוש בפסיקה שמתפרסמת היום הוא שחב"ד יכולה לעכל את נכסי רוסיה בארה"ב ויש כנראה הרבה כאלה, בנוסף יש אפשרות לחב"ד לבקש גילוי נכסים מכל חברה או בנק עליה חב"ד תצביע כמי שמחזיקה נכסים או כספים של רוסיה, כמו כן נפסק כי רוסיה אנינה יכולה לערער יותר על הפסיקה הזו.

בחסידות חב"ד מציינים כי פרסומה של הפסיקה ערב יום ה' טבת הנקרא בחסידות חב"ד יום 'דידן נצח', יום שבו פסק בית המשפט בארה"ב כי אין דין ירושה כאדם רגיל בנוגע לכתבי וספרי אדמו"רי חב"ד וכי כל האוצרות של ספריית האדמו"ר השישי של חסידות חב"ד שייכת לתנועת חב"ד ולארגון אגודת חסידי חב"ד, ולא לבני המשפחה.

פרשת 'אוסף שניאורסון' הינה פרשה מרתקת הסוחפת איתה את רוסיה וארה"ב למאבק מעצמות אדיר. במרכזה של הפרשה עומדת ספרייתו של הרבי מליובאויטש - 'ספריית אגודת חסידי חב"ד' השוכנת בבניין נאה בסמוך למרכז חב"ד העולמי בניו יורק 770, היא מונה כיום כמיליון ספרים כתבי יד נדירים וחפצים מגדולי החסידות בכל הדורות והיא נחשבת לאחת הספריות היהודיות החשובות ביותר בעולם.

הרבי בעצמו כמי שתורתו שלו פרוסה על פני כ-250 ספרים, היה איש ספר במלוא מובן המילה, הוא היה מעורב בכל פרט הקשור בספרייתו. חלק נוסף של הספרייה הנקרא 'אוסף שניאורסון' ובו נמצאים למעלה מ-12 אלף ספרים שהינם אוסף ספריו הקדושים של האדמו"ר החמישי לבית חב"ד - הרבי הרש"ב, נמצא עדיין בשבי בידי שלטונות רוסיה ומאוכסן ברובו בספריית לנין במוסקבה, במשך השנים הצליחו סוחרי עתיקות להבריח מתוך ספריית לנין ספרים מתוך האוסף הזה ולנסות לסחור בהם, מה שמעמיד בסכנה גדולה את האוסף היקר.

הרבי שיגר במשך השנים שתי משלחות מיוחדות במטרה לפדות את הספרים מידי הרוסים ולהשיבם לספרייתו, המשלחת האחרונה שיצאה בשנת תשנ"א פועלת עד היום ללא לאות להצלת הספרים.

המשלחת מונה ארבעה חברים שגויסו על ידי הרבי בעצמו ונחשבים מבכירי חב"ד כיום. השליח הראשי לקליפורניה הרב שלמה קונין, "הצדיק מלניגרד" הרב יצחק קוגן, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל יו"ר צעירי חב"ד ואגודת חב"ד הרב יוסף אהרונוב, ומנהל הספרייה של הרבי, הרב שלום בער לוין.

במשך השנים התערבו בפרשה זו גם ראשי המדינה בישראל, ראשי הממשלה שמיר, נתניהו ואולמרט ואף הנשיאים הרצוג, קצב ופרס ניהלו שיחות עם הרוסים, הם גוייסו על ידי חבר המשלחת הישראלי הרב יוסף יצחק אהרונוב הנחשב לאיש בעל קשרים רבים בישראל ובעולם, זאת למרות מחאות אנשי משרד החוץ שהתריעו כי הנושא אומנם יהודי אך אינו קשור למדינת ישראל.

בארה"ב מעריכים כי ארה"ב מתקרבת למשבר חמור מול רוסיה "תפיסת הכספים לא תהיה רק על סכום של 200 מיליון דולר אלא על כל הנכסים של רוסיה בכלל, וזאת עד שבית המשפט יפריש את הסכום הדמיוני הזה לתנועת חב"ד מתוך נכסי רוסיה, פעולה כזו יכולה ליצור משבר לא פשוט של תפיסת חשבונות בנק וסחורות יקרות ערך וליצור משבר מתגלגל", אמרו גורמים מקומיים המעורבים בפרשה.

יחד עם זאת, הבהירו, על פי חוקי ארה"ב גם אם הרוסים ישיבו את הספרים לחב"ד, רוסיה עדיין תהיה מחויבת להעביר את מלוא סכום הקנס לתנועת חב"ד.

גורמים בכירים בחב"ד הוסיפו ואמרו כי "ישנו אינטרס משותף של שתי המעצמות שלא להגיע למשבר, והפתרון יגיע במוקדם ובמאוחר".

ראשי חב"ד התאספו אמש בספריית אגודת חסידי חב"ד, ספרייתו של הרבי מליובאוויטש וחנכו אגף חדש ומיוחד שנבנה במאות אלפי דולרים, בין היתר נאמר כי" חב"ד איננה מעוניינת בכסף ובוודאי איננה מעוניינת במשבר מול רוסיה, אך בשל התנהלות של גורמים רוסיים שונים עם תפיסות סובייטיות ישנות שלא נותנים לממשל להגיע לפתרון פשוט, נדחקו כל הצדדים למציאות הלא נוחה הזו, אנחנו בטוחים שהפתרון נמצא בהישג יד והשליחות שהטיל הרבי על חברי המשלחת, להוציא את הספרים מהשבי אל מקומם הטבעי בספריית הרבי, תקוים במלואה".

בריקוד אמש לאחר פסק הדין

חב"ד רוסיה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד