כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
בוועדה בכנסת

דאגה ליהדות התפוצות: "הסכנה הגדולה היא ההתבוללות"

השדולה לחיזוק יהדות התפוצות בהשתתפות חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה ונציגי ארגונים יהודיים בינ"ל העוסקים בשמירה על הזהות היהודית בתפוצות, התכנסה לחיזוק הזיקה היהודית של צעירים ברחבי העולם, בכינוס דיבר הרב פנחס זלצמן רבה הראשי של מולדובה

דאגה ליהדות התפוצות: "הסכנה הגדולה היא ההתבוללות"
משתתפי הכנס בכנסת צילום: אריה לייב אברמס

בכנס שהתקיים אתמול בכנסת על מצב התבוללות היהודים בעולם, הוצגו נתונים עדכניים על מצב יהדות התפוצות בכלל ויהדות ארה"ב בפרט, שם חלה נסיגה משמעותית בשנים האחרונות בזרמים הלא אורתודוכסים, מה שבא לידי ביטוי בסגירת 25% בבתי הכנסת הליברלים בעשרים השנים האחרונות, לעומת גידול בתי כנסת אורתודוכסים. כך למשל, בתי הכנסת של חב"ד גדלו בעשרים השנים האחרונות ב-300 אחוז.

רבה הראשי של מולדובה מדבר בכנס, צילום ערוץ הכנסת
רבה הראשי של מולדובה מדבר בכנס, צילום: ערוץ הכנסת.

נתון נוסף שעורר סערה, התייחס לקשר הישיר בין מידת ההזדהות עם המסורת לבין עומק הקשר עם ישראל. כך למשל, למעלה מ90% מהאורתודוכסים הצהירו כי יש להם מהמשותף עם יהודי ישראל, לעומת כ-50 אחוזים בקרב הרפורמים ופחות מכך בקרב יהודים לא מזוהים. הנתונים חזרו על עצמם ביחס לתמיכה או התנגדות לתנועת החרם על ישראל - BDS ואף לביקור פעם אחת לפחות בישראל".

שר התפוצות נחמן שי ביקש נחמן שי ביקש ל"המנע משיח על זרמים" והדגיש את עמדת משרד התפוצות המבקשת לחזק את כלל הזרמים של העם היהודי". הוא הפציר במשתתפים "לנהל הידברות ולא להוביל לקרע בעם היהודי" והוסיף, כי נתוני ההתבוללות "מדאיגים אותי".

ח"כ מיכל שיר הגיבה: "הזכרת את הבעיה של ההתבוללות, אבל באותה עת יש כמה זרמים שמעודדים התבוללות. לכן כשמייצרים שיח עם אותם הזרמים, צריך לעלות את עניין ההתבוללות שיורידו קצת, להגיד פחות שזה בסדר להתחתן עם גויים ולהתבולל".

הדברים יצרו שיח ער בין חברי השדולה. ח"כ אורי מקלב אמר, כי "צריך לפורר את התזה שיהדות התפוצות היא רק מסוג אחד". עוד הוסיף, "היהדות בארץ חייבת להיות המקור האותנטי, שלא נגיע למצב בו כאן בארץ נהיה 'התפוצות'. פעולות הממשלה הנוכחית מחלישות את היהדות המסורתית והאוטנטיות בכשרות בגיור ועוד. הקואליציה היום צריכה להפנים את זה ולהפסיק את פגיעתה החמורה במסורת ישראל".

ח"כ מלכיאלי הוסיף, כי מדינת ישראל לא יכולה לפנות למדינות אירופה שיגנו על הכשרות או על הרבנים, בזמן שהיא עושה הכל לפורר את מעמדם. ח"כ אוריאל בוסו סיפר "לפני תקופה קצרה הייתי בצרפת, ברוב הקהילות שביקרתי בהן הביעו חשש מהמתרחש בישראל. שאלו אותי כיצד אנחנו מבקשים מהם להילחם בהתבוללות, בזמן שמדינת ישראל אותה לתוך הבית – כאן בישראל".

בכינוס השתתפו: מר יעקב חגואל, יו"ר הצ"ע ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, הרב אבי ברמן מנכ"ל ארגון OU בישראל, הרב יהודה ויינברג ורחל מור מאש התורה, הרב יוסף פרידמן מפרויקט אינספייר, הרב רנה גוטמן מוועידת רבני אירופה, הרב אריה גולדברג ממרכז רבני אירופה, הרב אליהו ניידיטש מתנועת חב"ד, הרב זכריה גרינוולד מאיגוד הישיבות וסמינרים לתלמידי חו"ל, הגב' סטפני שטראוס מYU, הרב פסח פרידמן מארגון חיים וחסד, והגב' לאה אהרוני מתנועת עם אחד ועוד. הנציגים פרשו בפני המשתתפים את פעילותם הרבה והאתגרים העומדים בפני יהדות התפוצות.

את הדיון סיכם יו"ר השדולה ח"כ יצחק פינדרוס: "ברור לכולנו, גם מי שנמצא כאן וגם מי שלא, שהדרך היחידה למנוע התבוללות זה דרך חיזוק הקשר עם הזהות היהודית. ראינו כאן היום ארגונים המשקיעים כספים רבים בפעילות חיזוק הזהות היהודית בעולם, כשהערכה שאותם סכומים מגיעים במצטבר למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה. כל מי שבאמת אכפת לו מעתידו של העם היהודי, חייב לחזק את הארגונים הללו ולהשתמש בהם. אנחנו נמשיך את הדיונים האלה, על מנת להבין איך להביא עוד ועוד יהודים להתחבר לזהות היהודית האותנטית".

רבה של מולדובה, הרב פנחס זלצמן דיבר בכנס: "לא יכול להיות שיהיה יהודי במדינה בעולם שלא יתנו לו לקיים את מנהגיו היהודיים". בדבריו תיאר הרב זלצמן את הקשר עם הגופים הממשלתיים בישראל, והודה לח"כ פינדרוס על הקמת השדולה ולשר התפוצות מר נחמן שי על הנכונות לעמוד לצידה של הקהילה במולדובה וסייע לצרכיה גם בשעות הקטנות של הלילה. הרב סיפר לנוכחים על הקהילה היהודית בקישינב הבירה שמונה למעלה מ-2000 יהודים. חברי הכנסת שנכחו במקום, התעניינו באופי הקהילה ובאתגרים המיוחדים איתם מתמודדים יהודי מולדובה.

"בעולם קיימים שני סוגים של קהילות יהודיות: הגדולות והמבוססות בערים הגדולות וקהילות קטנות בעיירות, כפרים ולעיתים גם בערים גדולות במדינות נידחות", הסביר הרב זלצמן לנוכחים. לדבריו, הקהילות היהודיות הקטנות הפזורות ברחבי מזרח אירופה בעיקר, מתמודדות בעיקר עם שני אתגרים: מזון כשר וקיומו של בית דין לנישואין, גירות וענייני יהדות על פי ההלכה.

כך למשל סיפר הרב זלצמן על התמודדותו עם סוגיית המזון הכשר, על המהמורות הביורוקרטיות ועל הדרכים הפתלתלות להביא בשר ומזון כשר למולדובה מישראל או ממדינות שכנות. "בעיית המזון הכשר משפיעה על היכולת של קהילות להתפתח. פה בישראל זה טריוויאלי למצוא מזון כשר, אבל מי שמסתובב בקהילות ברומניה, מולדובה, במדינות הבלקן ואזור מזרח אירופה, יכול לראות שבלי מזון כשר הקהילות פשוט מתפרקות".

במענה לדברי הרב זלצמן, אמר שר התפוצות מר נחמן שי, כי יבחן הקמת גוף שיסייע לשחיטה כשרה ברחבי מזרח אירופה, "לא יתכן שיהיה יהודי במדינה מסוימת ולא יתנו לו לקיים את מנהגיו היהודיים".

גם סוגיית בתי דין לקהילות הקטנות ונידחות עלה לדיון בכנס השדולה. בית הדין שיסייע לקהילות הקטנות בכל רחבי מזרח אירופה, בנושאי גירושין, נישואין, חליצה, וכדומה. נושא נוסף שעלה לדיון הוא הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות. "לצד ציון חגי ומועדי ישראל, אנחנו משתדלים לתת לצעירים אירועים עם תוכן של מסורת, מורשת וחיבור לישראל. החיבור הרגשי לישראל, מחבר אותם ליהדות. מדינת ישראל חייבת להבין שבלי חיבור עם צעירים האלה, אנחנו עלולים לאבד חלקים נרחבים מהעם היהודי בתפוצות. חיזוק הקשר עם יהודי התפוצות הוא צו השעה", סיים הרב זלצמן.

כנס יהדות התבוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד