כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הפרישה שתטלטל את הכנסת

ב'דגל' מתלבטים, דרעי הכריע וגפני מצנזר את פרוש // טור שבועי

ב'דגל התורה' מתלבטים, האם לתמוך בחוק הגיוס ועל הדרך להשפיע בנוסח החוק • דרעי הכריע כי הוא מוכן לעסקה במסגרתה הוא יפרוש זמנית מהכנסת וממתין ליועמ"ש • גפני מצנזר את פרוש ופותח מלחמה שאת זהות המנצח נדע אחרי הבחירות המקומיות | טורו הפוליטי של ארי קלמן

ב'דגל' מתלבטים, דרעי הכריע וגפני מצנזר את פרוש // טור שבועי
דרעי גפני ופרוש צילום: אוליבר פיטוסי, יונתן זינדל - פלאש 90

אם לא יתרחש שינוי של הרגע האחרון, ביום שני הקרוב יעלה חוק הגיוס סוף-סוף להצבעה בקריאה ראשונה. הסוגיה סביב החוק הנפיץ, שהוביל לסבבים של מערכות בחירות, עלולה להוביל למשבר גם בתוך הקואליציה. מי שיכריעו את גורלו של החוק, יהיו חברי מפלגת רע"מ הערבית, המפלגה שלאורך ההיסטוריה, באופן מסורתי, לא הצביעה בנושאי צבא, אך נראה שהצטרפותה של מפלגה ערבית לראשונה לקואליציה, תשנה את מהלך ההיסטוריה.

ברע"מ צפויים לנצל את הדחיפות בחקיקת חוק גיוס כדי לסחוט את חוק החשמל שבוער להם, כשהנושא כבר מהווה משבר חריף מול השרה איילת שקד. "תרצו את חוק הגיוס? תביאו לנו את חוק החשמל כמו שנדרוש", יאמרו בשבוע הקרוב אנשי רע"מ לראשי הקואליציה, שיכנסו לפלונטר לא פשוט.

ב'דגל התורה' ישנם כאלו הסוברים כי אולי צריך להימנע בהצבעה על החוק, כדי להבטיח את העברתו, כך, ייתכן והחוק יעבור על ידי הימנעות ארבעת חברי דגל התורה שיחפו על הימנעותם של ארבעת נציגי רע"מ. הדיון יוכרע הערב (מוצאי שבת) בכינוס של נציגי דגל התורה בכנסת, יחד עם רבני התנועה, הרב נתן זוכובסקי והרב יוסף אפרתי, שידונו גם בסוגית חוק הגיוס.

כותב השורות, ארי קלמן.

בכיר ב'דגל התורה' מכחיש את הדיווח לפיו יימנעו בחוק הגיוס ואומר ל'בחדרי חרדים': "לא נהיה השירלי פינטו של הקואליציה, לממשלה הזו יש את הבעיות שלה ואין מה לצפות שאנחנו נהיה אלה שנציל אותם, לא ניקח חלק במשחק הזה".

הפעם הקודמת שחוק הגיוס עלה להצבעה, היתה בכנסת ה-20, אז יצאו חברי 'דגל התורה' לפרסה מאחורי המליאה, עם דף ועט וחישבו עם גפני את תוצאות ההצבעה השמית, ורק אחרי שראו שהושג הרוב להעברתו, נכנסו חברי הכנסת והצביעו נגד, יחד עם נציגי אגודת ישראל וש"ס. לפי אותם ח"כים ב'דגל התורה', "אם נמנע בחוק הגיוס, נוכל גם לבוא בשיח מול שר הביטחון ולבקש שינויים בחוק ולהשפיע לקראת הקריאה השנייה והשלישית". נציין כי הקשר בין לשכת גנץ ללשכת אחד מהח"כים בדגל, קיים גם בנושא חוק הגיוס.

****

"לא נולד אפילו עכברון", הבהיר היועמ"ש אביחי מנדלבליט לגבי התיק של יו"ר ש"ס אריה דרעי, כך בהקלטות שנחשפו בשבוע שעבר, וכל משפטן יודע שתיק כזה נגמר ברבע שעה אצל פקיד שומה עם קנס קטן, אבל לא כך כשמדובר באריה דרעי, המזרחי, הפוליטיקאי הממולח, מולו נפתחה חזית כבר במאה הקודמת. אבל בכל זאת במציאות שלנו דרעי נמצא בדיונים על התיק כבר שבועות ארוכים.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף השבוע השיב דרעי באופן סופי לפרקליטות, ואמר כי הוא מוכן לעסקת טיעון מרוככת, הכוללת פרישה שלו מהכנסת עד לבחירות לכנסת ה-25, בתמורה להסרת הקלון, כעת הוא ממתין להכרעת היועמ"ש.

להכרעה של דרעי תהיה גם השלכה פוליטיות על יציבות האופוזיציה, זו שכידוע מחזיקה את הקואליציה מחוברת. דרעי הוא זה שהחזיק את הקואליציה ותפר את הדילים דקה לפני ההצבעות, והיה המתווך בין הליכוד לרשימה המשותפת, שהוכיחה את עצמה כמשמעותית לאופוזיציה, כל אלה יחסרו בהיעדרות דרעי וישפיעו בוודאי על הכנסת כולה.

****

רמז לבחירות המוניציפליות שיהיו סוערות גם בפעם הבאה, בעוד פחות משנתיים, ניתן היה לקבל ביום חמישי בשעות הצהרים ברשב"ם 23, כאשר שגריר ארה"ב הנכנס, תומאס ריצ'רד ניידס, הגיע לביקור בעיר, וכמו כל ביקור, אף הוא נפתח בתמונה לצד שר התורה הגר"ח קנייבסקי. את הפגישה יזם איש אגודת ישראל, אהרון דיוויס, שהודיע כי את הביקור של השגריר ילווה יו"ר שלומי אמונים, ח"כ מאיר פרוש. לבקשת בני הבית, גם חבר הכנסת יצחק פינדרוס הוזמן למפגש.

דקות לאחר סיום הפגישה, הוציאו בני הבית ברשב"ם הודעה לתקשורת, בה צנזרו במופגן את חלקו של פרוש. בהודעה שהופצה בצירוף תמונה מהמפגש, לא הוזכר פרוש והתמונה עצמה נערכה, כך שרואים לצד השגריר רק את חבר הכנסת פינדרוס. בגדול, מדובר במעשה ילדותי שמקורו הוא כעס ברשב"ם על הקרבות המוניציפליות אשתקד, אלא שהקלטה שהגיעה לידנו מלמדת שיש מאחורי הצנזור החלטה פוליטית מצד ראשי 'דגל התורה'.

ריקי, המזכירה המיתולוגית של יו"ר 'דגל התורה' משה גפני, הקליטה בטעות שיחה שלה עם הבוס, והפיצה את ההקלטה בקבוצת פעילים בו נשמע גפני מתעניין לגבי התמונה המצונזרת. "מה כן רואים בתמונה?", נשמע גפני תוהה. ריקי נשמעת משיבה לבוס, "רואים רק את פינדרוס". ההקלטה נמחקה כעבור כמה דקות, אך הספיקה להגיע לידינו וללמד שגם גפני מעורב וכי יש כאן מאבק פוליטי שבדרך.

מאז הבחירות המוניציפליות, שאכן היו סוערות, הרוחות נרגעו בין החסידים של שלומי אמונים לדגל התורה, קוראי ׳המבשר׳ יכלו להרגיש התקרבות לבית שר התורה, דבר שלא ניתן לראות למשל בביטאון של גור 'המודיע', כעת מאיימים בסביבת פרוש, כי למה שקרה ביום חמישי האחרון בבני ברק "יהיו השלכות", אותם כנראה נרגיש לקראת הבחירות הבאות.

בינתיים נראה כי הזירה הלוהטת ביותר תהיה בית שמש. ב'דגל התורה' איבדו בשבוע שעבר את המועמד הפוטנציאלי לראשות העיר, משה מונטג, שנכנס להליך פלילי עם הגשת כתב האישום, בגין עבירות מרמה והפרת אמונים, מה שימנע ממנו להתמודד לפחות בבחירות הבאות.

ב'דגל התורה' עולים שמות אחרים כמועמדים פוטנציאלים: שמוליק ליטוב, מנכ"ל עיריית בני ברק (בתואר), או אפילו אליעזר ראוכברגר, מ"מ וסגן ראש העיר בירושלים, שינדוד לבית שמש. הבחירות בפעם הבאה יתמקדו בערים שהיו שקטות במשך שנים, בית שמש, ביתר ואפילו בבני ברק לא נאמרה המילה האחרונה.

משה גפני מאיר פרוש יהדות התורה חוק הגיוס דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד