י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
39 שנים אחרי הפיגוע בשמחת תורה

הרשויות באיטליה פתחו בחקירה: "היה כאן טיוח"

לאחר שנחשפה בתקשורת המקומית באיטליה סדרת מסמכים, שמאשרת האשמות כבדות שהוכחשו במשך עשרות שנים - כעת החליטו ברומא לפתוח בחקירה רשמית: "היה כאן טיוח, חובה מוסרית להראות את האמת לילדינו"

הרשויות באיטליה פתחו בחקירה: "היה כאן טיוח"
‏תשעה באב תשפ"א, בבית הכנסת הגדול ברומא צילום: שגרירות ישראל באיטליה

ממשלת איטליה פתחה בחקירה בגין החשדות להעלמת עין והתעלמות מטרור פלשתיני כלפי יהודים, זאת על רקע חשיפת סדרת מסמכי הסכם "לודו מורו", השופך אור על קשר השתיקה של הממשלה ברומא וההתעלמות מההתרעות הקונקרטיות לקראת פיגוע בבית הכנסת הגדול ברומא, בו נהרג פעוט בן כשנתיים וחצי ונפצעו קרוב ל-40 איש בדרגות פציעה שונות.

על פי הפרסום המקומם, בתקשורת האיטלקית, הממשלה ברומא ידעה על כוונה להוציא לפועל פיגוע שעומד להתרחש בבית כנסת ברומא בתקופה שבין שילהי שנת תשמ"ב, אך לא דאגה לסכל אותו ואף לא טרחה להזהיר את הקהילה היהודית או להעמיד אבטחה במקום. הטענה העיקרית נגד הממשלה כי היא החליטה שלא לפעול מפני שלא היה חשש לפגיעה "במטרות איטלקיות".

"אחרי 39 שנים מאז אירוע הטרור בבית הכנסת של רומא, הגיע הזמן שנשמע את האמת", אמר אנריקו בורגי, חבר הארגון האיטלקי שחוקר את הקשר בין הסנאט האיטלקי לגופי הביטחון "קופאסיר", ועדה פרלמנטרית לביטחון הרפובליקה. הוועדה היא זו שביקשה לפתוח מחדש את החקירה של הפיגוע שאירע בבית הכנסת ברומא לפני 39 שנה.

"אנו שוב רואים קיצוניות, מדינה שרוצה להבטיח את עתידה -חייבת להתמודד עם העבר", הוא הוסיף - לאחר שוועדת החקירה החלה בפעילותה. "ביקשנו מארגוני בטחון הפנים מידע ועדויות חדשות שנוגעות לפיגוע בבית הכנסת ראינו שיש יותר מדי דברים שאנו צריכים לחשוף ואי אפשר להמשיך להחביא אותם".

בורגיני אומר לעיתון האיטלקי כי "יש אלמנט מוסרי בנושא, מדינה חייבת להתמודד עם העבר. בנוגע לאירוע הטרור הזה, לדעתנו - היה כאן טיוח. זו חובה מוסרית להתמודד עם הנושא בגלל המעורבים בו. אנו גם צריכים להראות את האמת לילדנו". עוד הוא הדגיש: "אנו מדברים על אירועים שנעשו לפני שנים - אבל לא שכחנו. ההיסטוריה שחוזרת על עצמה עשויה לחזור על עצמה. חקירה תהיה חיסון בפני נקיטת פעולות כאלה שוב".

סדרת המסמכים המזעזעים שהוכחשו במשך עשרות שנים והתפרסמו לאחרונה, מאשרים האשמות כבדות שהעולם שמע עליהן רק ברמז מהנשיא האיטלקי לשעבר פרנצ'סקו קוסיגה בריאיון לתקשורת הישראלית ב-2008. בריאיון שהעניק בזמנו לעיתון "ידיעות אחרונות", סיפר קוסיגה על מידע שעשוי לעורר "רעידת אדמה".

קוסיגה טען שאיטליה נתנה לטרוריסטים פלשתינים רשות לפגוע באתרים יהודיים בשטח איטליה במסגרת הסכם שכונה "לודו מורו". על פי ההסכמים, בתמורה להעלמת העין מפעילות הטרור - הפלשתינים יבטיחו שלא לפגוע במטרות איטלקיות בשטחה של איטליה או במטרות איטלקיות בחו"ל, בתנאי שאין להן קשר ליהדות או למדינת ישראל. קוסיגה, שכיהן כראש הממשלה, הנשיא ושר הפנים, אמר בתדהמה שאיטליה נתנה רישיון להרוג יהודים שמצויים בקשרים עם ישראל. "מכרנו אתכם", אמר.

איטליה התעלמה מההאשמות שהשמיע קוסיגה ב-2008. רשמית, המסמכים האלה לא היו קיימים והסכם "לודו מורו" נחשב לדימיון פורה. בכירים באיטליה אמרו על קוסיגה שהוא "קשיש ומשוגע", ומנסה לנקום בעמיתיו לשעבר. כעת התברר כי קוסיגה לא היה משוגע או נוקם, והמסמכים שנחשפו בתקשורת האיטלקית מאשרים שנקיפות מצפונו בנוגע ליהודי איטליה מוצדקים.

הפיגוע שעליו דיבר הנשיא הוא הפיגוע שבוצע בבית הכנסת של רומא ביום שבת חג שמחת תורה תשמ"ג, פיגוע שבו נרצח הפעוט סטפאנו גיא טקה, אך בן שנתיים, ו-37 בני אדם נוספים נפצעו בדרגות פציעה שונות.

מממצאי החקירה העלו כי חמישה מחבלים ביצעו את הפיגוע. ארבעה מהם לא נתפסו והחמישי, עבדאל אוסאמה אל-זימר, סטודנט פלשתיני באיטליה, נעצר בגבול טורקיה-יוון עם 15 ק"ג של חומר נפץ. עמיתתו האיטלקייה סיפרה שהוא הודה בפניה שתכנן את הפיגוע בבית הכנסת. איטליה ביקשה להסגיר אותו והוא הועמד לדין ב-1991, אך מבלי שה"לודו מורו", ההסכמים החשאיים עם ממשלת איטליה, הוזכרו במשפט. כעת נראה שהאדמה החלה לרעוד ונפתחה חקירה לבירור הפרטים המזוויעים.

איטליה בית הכנסת הגדול רומא פיגוע טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד