כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
התעצבן, אז מה?

אם טראמפ היה מברך את בנט על כניסתו לתפקיד, נתניהו לא היה אוהב את זה / טור דעה

בזמן כהונתם, נתניהו וטראמפ עבדו בשותפות מושלמת. הם עזרו אחד לשני כשהיה צריך, וידעו גם לפרגן איש לרעהו לא מעט. לא סתם, טראמפ הופיע בקמפיין הליכוד בבחירות 2019 והודיע על תמיכתו בבנימין נתניהו, יחד עם הסלוגן: "מנהיג בליגה אחרת". עכשיו השניים בנתק, אך הם עוד אולי יחזרו לעבוד יחד

אם טראמפ היה מברך את בנט על כניסתו לתפקיד, נתניהו לא היה אוהב את זה / טור דעה
נתניהו וטראמפ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אריק שרון נהג לומר: "פעם אתה למעלה, פעם למטה. העיקר שאתה נמצא על הגלגל". משפט זה נאמר אמנם במישור הפוליטי, אך הוא מבטא גם באופן מושלם את יחסי טראמפ - נתניהו. 

נתחיל בזה שאין צורך לגלול בפניכם את סיפור הרומן שהתרחש בין השניים עד לפני כשנה, כששני האישים עמדו בעמדות הכוח הבכירות של שתי המדינות, החל מהשותפות הנפלאה של השניים בלוחמה בגרעין האירני, ועד להסכמי אברהם, שטראמפ ייחל להם כל כך. 

בזמן כהונתם, נתניהו וטראמפ עבדו בשותפות מושלמת. הם עזרו אחד לשני כשהיה צריך, וידעו גם לפרגן איש לרעהו לא מעט. לא סתם, טראמפ הופיע בקמפיין הליכוד בבחירות 2019 והודיע על תמיכתו בבנימין נתניהו, יחד עם הסלוגן: "מנהיג בליגה אחרת".

מעבר לתמיכה שהפגינו השניים זה לזה, היה ניתן ממש לראות את האחווה שיש בין שניהם. טראמפ, האיש הגדול והעוצמתי, מי שהיה נשיא ארצות הברית, שימש בעת השותפות כמעין אבא לנתניהו. ובזמן יחסי האב - והבן, כל אחד היה זקוק לשני. נתניהו היה זקוק לתמיכה, לכח ולכסף האמריקאי, וטראמפ היה זקוק למוחות הישראלים ולתמיכת נתניהו.

בשבוע שעבר, חשף עיתונאי וואלה, ברק רביד, בראיון שערך לנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, הקלטה, בה מדבר הנשיא בדימוס על נתניהו במילים חריפות. "ישראל הייתה מושמדת בלעדיי, אף אחד לא עשה יותר ממני עבור ביבי. אבל הבחירות כאן נגנבו ונתפרו. והוא רץ לברך את ביידן, טעות נוראית. מאז לא דיברתי איתו", ועוד הוסיף בסוף ההקלטה קללה עסיסית לעברו של נתניהו, שמן הראוי שלא אחזור עליה כאן.

היו בהקלטה של טראמפ שני דברים. תיאור יחסיהם המעולים בזמן כהונתם, והכעס של טראמפ על התנהלותו של נתניהו כלפי יריבו האמריקאי, ג׳ו ביידן.

כפי שנשמע בהקלטה ובצדק, טראמפ לא שמח מכך שכשנבחר ביידן לנשיא ארה"ב לפני כשנה, מיהר נתניהו ושלח לו ברכה חמה, כשמעבר לתבוסה הקשה, טראמפ טען גם כי הבחירות הללו זויפו.
צריך לפרק את ביקורתו של טראמפ לשניים.

מצד אחד, טראמפ כעס על נתניהו על שמיהר ושלח במהירות גדולה כל כך ברכה לנשיא הנבחר, שמולו הפסיד טראמפ.

דמיינו איך זה היה אם בזמן הכרזת הממשלה בישראל, טראמפ היה מברך את רה"מ בנט על כניסתו לתפקיד. נתניהו גם לא היה אוהב זאת וכפי שכתבתי בתחילת דבריי, בצדק.

היחסים בין השניים היו כל כך הדוקים עד שהם לא חלמו על מציאות בה האחד יעבוד עם יריבו של האחר. וכשמציאות שכזו קרתה, זה מעט צורם. ומנגד, מצידו של נתניהו, צריך להבין כי הוא זקוק לתמיכתו של ביידן, ולא יכול לשחק את משחק ההתעלמות שבין הנשיא היוצא, לנכנס.

מעבר ליחסים האישיים בין טראמפ לנתניהו, היחסים היו בין שתי מדינות, והם התעצמו כשהשניים עבדו זה לצד זה מתוך שיתוף פעולה. נתניהו לא היה יכול לוותר על היחסים בינו לבין ביידן, רק בשל המחלוקות הפנים אמריקאיות. טבעי שבכל מערכת יחסים מוצלחת יש עליות וירידות. אין בירידה הזמנית בקשר כדי לבטל אותו במהותו.

להערכתי, טראמפ ונתניהו טרם סיימו את היחסים שביניהם. הם עוד עתידים לחזור ולעבוד יחד כמו בימים הטובים. דבר מעניין נוסף שראינו בשבוע האחרון, הוא צביעותם של אנשי השמאל בישראל ביחס להקלטה של טראמפ.

מדהים היה לראות כיצד בשמאל הדהדו שוב ושוב את אשר אמר טראמפ בהקלטה, ויחד עם זאת דיברו בגנותו של נתניהו, שהרי "אם טראמפ אמר זאת, זה חייב להיות נכון. טראמפ הוא בן אדם אמיתי שנבגד, ונתניהו הוא נוכל שדאג לנצל את טראמפ עד תום". אם יש אדם אחד שהשמאל והתקשורת הישראלית תיעבו אותו ולכלכו עליו יותר מנתניהו, היה זה דונאלד טראמפ.

במשך ארבעת השנים של כהונת טראמפ, הפגין השמאל שנאה וזלזול עז ברשת, באולפני הטלוויזיה, הרדיו ובעיתונים, אודות הנשיא הג׳ינג׳י מאמריקה. פעמים רבות כל כך נאמר על טראמפ בישראל, כי מדובר באדם וולגרי וכוחני, שקרן ומניפולטיבי.

"אלים, גס רוח, וולגרי, מיזוגן, אדם שמפיץ שנאה וגזענות. איש שרואה במהגרים אסון, בתקשורת - אויב. אדם שנתמך על ידי פטרונו של נתניהו. מישהו שבחיים לא ישפיע על ישראל במשא ומתן, שמבחינתו האסלאם הקיצוני הוא סכנה ברורה ומיידית, עד כדי כך שהוא מוכן להשתמש בביטוי "האסלאם הקיצוני". זה האיש שנבחר להיות נשיא ארצות הברית". כתבה מיכל אהרוני באתר ווינט, לאחר בחירתו של טראמפ ב-2016.

אך כעת, לאחר פרסום ההקלטה, בשמאל מריעים כל כך לדברי טראמפ. לפתע מדובר באדם נכון, אמיתי וראוי, שהרי דבריו רק מחזקים ותומכים בביקורתם כלפי נתניהו.

ביקרתם בבוטות ובזלזול נשיא מכהן של ארה"ב על כל צעד ושעל שעשה? מן הראוי שלא תמצאו בו עתה תנא דמסייע לשנאת אדם שנוא אחר עליכם, בנימין נתניהו.

דונלד טראמפ בנימין נתניהו נפתלי בנט טור דעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד