י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מי היורש?

סקר חדש: כך יגיע 'הליכוד' לניצחון סוחף

לפי סקר מנדטים חדש שמתפרסם הבוקר, ניר ברקת מוביל את הליכוד לניצחון עם 29 מנדטים וגוש של 67 • אחריו: ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין ומירי רגב • לליכוד בראשות נתניהו בליכוד - שוב אין הכרעה בבחירות • התוצאות המלאות

סקר חדש: כך יגיע 'הליכוד' לניצחון סוחף
נתניהו וברקת צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לאורך שנים טוענים תומכיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כי הוא בעל המנדט היחיד בתוך הליכוד עם יכולת לנצח בבחירות. ואולם, האם כוחו של נתניהו נותר איתן מול מתחריו במפלגה גם מכסא יו"ר האופוזיציה? סקר מיוחד של 103fm ו'מעריב' מגלה כי לנתניהו יש, אולי לראשונה זה שנים, איום אלקטורלי משמעותי בתוך שורות הליכוד - ניר ברקת. כשהנתון הזה מצטרף לעובדה שכל מועמד אחר מהליכוד יוכל, על פי ההערכות, לצרף אליו לגוש את ימינה, סער וליברמן, מתגלה תמונה בעייתית מאוד לנתניהו, בתוך הבית ומחוצה לו.

בסקר, שבוצע על ידי מנחם לזר מחברת פאנלס פוליטיקס, ושפורסם הבוקר (ראשון) בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103fm, הוצגה בפני המשתתפים שאלה למי יצביעו בבחירות הבאות במצב הנוכחי של המפלגות הקיימות, קרי, כשנתניהו הוא יו"ר הליכוד. בהמשך, הוצגו 4 תרחישים לאור פרישה אפשרית של נתניהו: הליכוד בראשות ניר ברקת, יולי אדלשטיין, מירי רגב או ישראל כ"ץ.

הליכוד בראשות נתניהו: שוב, אין הכרעה

במצב שבו בנימין נתניהו מוביל את הליכוד בבחירות הבאות, אילו אלה היו היום, היה הליכוד מקבל 33 מנדטים וזוכה למפלגה הגדולה ביותר בפער ניכר. עם זאת, יחד עם שותפותיו הקואליציוניות ש"ס (8), הציונות הדתית (8) ויהדות התורה (7) מגיע הגוש ל־56 מנדטים בלבד, ונותר ללא יכולת להקים ממשלה.

הגוש שמנגד, המורכב מהמפלגות שנמצאות כיום בקואליציה, מגיע למנדט אחד יותר - 57 מנדטים סה"כ. בראש הגוש נמצא יאיר לפיד ויש עתיד (19), כחול לבן (9), העבודה (7), ימינה (6), ישראל ביתנו (6), מרצ (5) ורע"ם (5).

במצב זה של הגושים, שבה מדינת ישראל לאתגר של אי־הכרעת בחירות, ולתרחיש אפשרי של בחירות חוזרות. זאת, כאשר הרשימה המשותפת נמצאת בין הגושים עם 7 מנדטים. תקווה חדשה של גדעון סער נמחקת כליל בתרחיש זה ולא חוצה את אחוז החסימה (אולם בתרחישים שיובאו בהמשך מגיעה גם ל־5 מנדטים).

הליכוד בראשות ברקת: גוש הימין מנצח את הבחירות

המועמד היחיד, על פי הסקר שלנו, שביכולתו לשמר את יתרון הליכוד ולהכריע את הבחירות בהפרש הגבוה ביותר הוא ניר ברקת. ראש עיריית ירושלים לשעבר, שהצהיר כי בכוונתו להתמודד על ראשות המפלגה ביום שאחרי נתניהו, מצליח בסקר המנדטים שלנו להוביל את הליכוד ל־29 מנדטים - 4 מושבים פחות מנתניהו, אך עדיין למצב שבו הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר, בפער של 10 מנדטים מיאיר לפיד במקום השני.

4 המנדטים שהליכוד מאבד מתחלקים בין הציונות הדתית, כחול לבן, ימינה וש"ס. כרבע מבוחרי הליכוד (27 אחוזים) אומרים שאינם יודעים למי יצביעו או שלא יצביעו כלל בתרחיש כזה.

ואולם, מפת הגושים מציגה תמונה חד־משמעית באשר ליכולת הימין להקים ממשלה שהליכוד וברקת בראשותה. גוש שאותו מוביל ברקת (29), וכולל את מפלגות הימין והחרדים ש"ס (9), הציונות הדתית (9), ימינה (7), יהדות התורה (7) וישראל ביתנו (6) מגיע ל־67 מנדטים ומכריע בנקל את הבחירות.

במצב כזה, גוש המרכז־שמאל־ערבים מגיע ל־53 מנדטים בלבד, וגם הנתון הזה כולל בתוכו את הרשימה המשותפת: יש עתיד עם 19 מנדטים, כחול לבן עם 10, המשותפת והעבודה עם 7 כל אחת, ומרצ ורע"ם עם 5 כל אחת.

"לברקת יש ממשלה. לא רק אחת, יש לו כמה ממשלות. הוא מביא שלטון", כתב הבוקר פרשן 'מעריב', בן כספית. ואכן, גם בתרחיש שבו ליברמן לא מוכן לשבת לצד החרדים, לברקת אפשרות ליצור חיבור לכחול לבן ולמפלגות נוספות לצורך ביסוס והגדלת הגוש בראשותו.

הליכוד בראשות אדלשטיין או כ"ץ: פחות מנדטים, ניצחון לימין

תרחיש שבו ישראל כ"ץ מתמנה ליו"ר הליכוד ומוביל את המפלגה לבחירות מביא אותה ל־22 מנדטים. אם יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת לשעבר, יורש את כסא יו"ר הליכוד, הוא מוריד את המפלגה בסקר המנדטים ל־21 מנדטים. בשני התרחישים הליכוד הוא עדיין המפלגה הגדולה ביותר, אך יאיר לפיד מזנב בה עם 20 מנדטים. שיעור בוחרי הליכוד שאומרים שאינם יודעים למי יצביעו או לא יצביעו כלל, עולה בתרחיש הזה ל־36-35 אחוזים.

גם בתרחיש הזה, מפת הגושים מעניקה לכ"ץ ולאדלשטיין יתרון משמעותי ביכולת להקים קואליציה אל מול הגוש המקביל: יחד עם הליכוד, הציונות הדתית (10), ש"ס (9), ימינה (7), ישראל ביתנו (7), יהדות התורה (7) ותקווה חדשה, שמצליחה לחצות בתרחיש הזה את אחוז החסימה (4), מגיע הגוש בראשות כ"ץ ל־66 מנדטים ובראשות אדלשטיין ל־65 מנדטים.

מנגד, גוש המרכז־שמאל יחד עם המפלגות הערביות מגיע ל־54-55 מנדטים בלבד בהתאמה.

הליכוד בראשות מירי רגב: שוויון עם לפיד

ומה יקרה אם מירי רגב תירש את ראשות הליכוד? השרה לשעבר זוכה בסקר ל־20 מנדטים בלבד, ולשוויון מנדטים עם יש עתיד. המושבים שהליכוד מאבד מתחלקים בין כחול לבן, הציונות הדתית וש"ס, שעולות ל־10 מנדטים כל אחת. ימינה וישראל ביתנו עולות במנדט. ותקווה חדשה? היא זוכה לתקווה חדשה להיות גם בכנסת הבאה עם 5 מנדטים.

בחלוקת הגושים, יכולה גם מירי רגב למצוא עצמה בלשכת ראש הממשלה - וזאת אם תצליח להרכיב קואליציה של 66 מנדטים עם הציונות הדתית (10), ש"ס (10), ימינה (7), ישראל ביתנו (7), יהדות התורה (7) ותקווה חדשה (5). הגוש שמנגד, בראשות לפיד, גנץ, מפלגות השמאל והערבים, יגיע ל־54 מנדטים בלבד.

המונופול של נתניהו, אם כך, בהחלט נמצא בסכנה, שכן לכל מועמד אחר בליכוד יכולת להרכיב ממשלת ימין שהליכוד עומד בראשה. ואולי, יותר מאשר הסקר הזה מהווה נקודה חיובית עבור אלה הרואים עצמם כיורשיו של ראש הממשלה לשעבר, הוא מהווה גם תמרור אזהרה בוהק עבור מפלגות הגוש שמתנגד לנתניהו, ומעיד בצורה חד־משמעית כי פירוק הגוש עלול להביא לסיום דרכן בממשלה של מרבית המפלגות בו.

מנחם לזר, עורך הסקר, אמר הבוקר ב-103FM כי "אם נתניהו פורש, הליכוד נכנס למבוכה ולהמתנה" - זאת, לאור העובדה שלפחות רבע ממצביעיו לא יודעים כיצד ינהגו. לדבריו, הקולות הזולגים מהליכוד עוברים למפלגות המוגדרות כמפלגות ימין. "כשנתניהו יורד מהזירה, הכול יכול להתארגן מחדש והדברים ישתנו לחלוטין", הוסיף. באשר למועמדים בליכוד, אמר לזר כי ברקת אכן מסתמן בשלב זה כמועמד המוביל לרשת את נתניהו.

הסקר נערך בסוף השבוע האחרון (16-15 בדצמבר) על ידי חברת פאנלס פוליטיקס. כדי לקבל תוצאות מהימנות ככל האפשר פוצל המחקר לשני סקרים, שבכל אחד מהם השתתפו 650 משיבים, החברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. כל אחד מהסקרים הועבר למדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. שני המדגמים היו זהים זה לזה מבחינת מאפייני הדגימה. טעות הדגימה בכל אחד מהסקרים עמדה על 3.4 אחוזים בקירוב. החלופות בכל סקר הוצגו לכל משיב בסדר שהשתנה באופן אקראי, כדי למנוע השפעה של סדר הצגת השאלות.

עריכה: יניב מורוזובסקי, 103FM
סקר מנדטים רדיו 103 FM סקר מעריב מפלגת הליכוד ניר ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד