י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הזמן הולך ואוזל

הטייס שתקף את הכור בעיראק: "בלתי אפשרי לתקוף באיראן"

בכיר לשעבר בחיל האוויר הישראלי שהיה טייס קרב בתקיפה על הכור הגרעיני שנבנה בעיראק, אומר בראיון לתקשורת האמריקאית כי לישראל את היכולת לתקוף את מתקן הגרעין באיראן ולטענתו יכולת כזו קיימת רק בידי חיל האוויר האמריקאי

הטייס שתקף את הכור בעיראק: "בלתי אפשרי לתקוף באיראן"
מטוסי קרב. אילוסטרציה צילום: unsplash

"זה מאוד קשה הייתי אומר אפילו בלתי אפשרי, לתקוף באיראן בכל האתרים", כך אמר רליק שפיר, קצין לשעבר של חיל האוויר, שהיה טייס בתקיפת חיל האוויר הישראלי על הכור הגרעיני, שנבנה עבור סדאם חוסיין בעיראק ב-1981.

בראיון ל'ניו יורק טיימס' אמר שפיר, "בעולם בו אנו חיים, חיל האוויר היחיד שיכול לנהל מערכה הוא חיל האוויר האמריקאי". לדברי שפיר, הדיון האחרון בתקיפה צבאית באיראן הוא חלק ממסע ישראלי לוודא שהמדינות המנהלות משא ומתן עם איראן בווינה לא יסכימו למה שבכירים ישראלים רואים כ"עסקה גרועה", כזו שלדעתם לא תמנע מאיראן פיתוח נשק גרעיני.

ה'ניו יורק טיימס' מציין, כי מומחים וגורמים צבאיים ישראלים אומרים שלישראל אין כיום את היכולת לחסל את תוכנית הגרעין האיראנית במכת נוקאאוט מהאוויר.

"לאיראן יש עשרות אתרי גרעין, חלקם עמוק מתחת לאדמה שיהיה קשה לפצצות ישראליות לחדור ולהרוס אותם, אמר שפיר. "לחיל האוויר הישראלי אין מטוסי קרב גדולים מספיק כדי לשאת את הפצצות המתאימות לפריצת בונקרים, כך שהאתרים המוגנים יותר יצטרכו להיות מותקפים שוב ושוב עם טילים פחות יעילים, תהליך שעשוי להימשך ימים ואף שבועות" הוסיף שפיר.

כזכור ישראל הזמינה שמונה מטוסי תדלוק KC-46 חדשות מבואינג בעלות של 2.4 מיליארד דולר, אך סביר שישראל לא תקבל אפילו אחת לפני סוף 2024.

מלבד היכולת לפגוע ביעדים, ישראל תצטרך להדוף במקביל מטוסי קרב איראניים ומערכות הגנה אווירית. הטיימס מציין כי כל תקיפה באיראן תגרום ככל הנראה גם להפעלת התקפות מצד חיזבאללה בלבנון וחמאס בעזה, בעלות בריתה של איראן שינסו לאלץ את ישראל להילחם בכמה חזיתות בו זמנית.

גם יכולות ההגנה של איראן חזקות הרבה יותר מאשר ב-2012, אז שקלה ישראל בפעם האחרונה ברצינות לתקוף. אתרי הגרעין שלה מבוצרים טוב יותר, ויש לאיראן יותר טילי קרקע-קרקע שניתן לשגר במהירות מתוך מנהרות.

שפיר אמר כי "אתה תמיד יכול לקנות יותר מטוסי תדלוק, חדשים יותר, מטענים גדולים יותר של דלק, אבל גם עם השיפורים הללו וחיל אוויר מעולה, תקיפות אוויריות ישראליות לא יפסיקו את תוכנית הגרעין של איראן עם זאת, סביר להניח שהם יציתו את האזור".

עיראק כור גרעיני תקיפה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד