כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
באופן חד-צדדי

סיימה את השיחות: איראן ממשיכה לשטות במערב

שיחות הגרעין באיראן נעצרו, הסבב השמיני יתקיים בתוך פחות משבועיים, במערב מתחילים להשמיע קולות של דאגה: "טווח הפריצה של איראן לגרעין התקצר בצורה בלתי מקובלת"

סיימה את השיחות: איראן ממשיכה לשטות במערב
ארה"ב איראן ואירופה צילום: Pixabay

איראן ממשיכה להתל בעולם המערבי, ובסוף השבוע הודיעו הנציגים של איראן על החלטתם לסיים את הסבב השביעי של השיחות בווינה, ולשוב לארצם. זאת, באופן חד צדדי, ולמרות שנציגי המדינות המערביות ביקשו להמשיך ולדון עד להשגת הסכם. עם זאת, השליח האירופי לשיחות אמר כי הוא צופה סבב שיחות נוסף, שיהיה שמיני במספר, בתוך פחות משבועיים.

דיפלומטים מערביים אמרו בסוף השבוע כי הם מאוד מודאגים מהמצב, וכי איראן התקרבה ליכולת להשיג פצצה באופן משמעותי בשנה החולפת. לדבריהם, "טווח הפריצה של איראן לגרעין התקצר משמעותית והפך להיות בלתי מקובל מבחינת המערב". על פי ציטוטים של בכירים, איראן יכולה להגיע בתוך חודשים ואפילו בתוך שבועות בודדים ליכולת הרכבת נשק גרעיני, עם אורניום מועשר בכמות מספקת וברמת העשרה מספקת לשם בנייתה של הפצצה.

עם זאת, לא ידוע אם בידי איראן כל הרכיבים האחרים, ועל פניו נראה שהיא עדיין לא מחזיקה ביכולת לשגר ראש קרב גרעיני על גבי טיל שיחצה את האטמוספרה מבלי שראש הקרב יינזק, טכנולוגיה מתקדמת שככל הידוע לעת עתה עדיין אינה בידי איראן. הדיפלומטים הביעו תסכול עמוק גם מהעובדה שאיראן קובעת את קצב השיחות, ומתנהלת כאילו כל הזמן שבעולם עומד לרשותה, בעוד מדינות המערב לחוצות ומנסות לסגור את ההסכם מהר ככל האפשר, מתוך הבנה שעם כל יום שחולף מתקרבת איראן עוד יותר אל הנשק הגרעיני

רק לפני ימים אחדים הודיעה איראן כי היא מחדשת את פעולת המצלמות במתקן, לאחר לחצים כבדים וממושכים מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. במידה וארה"ב תחליט שלא להמשיך במו"מ עם איראן, המשמעות היא שהסנקציות הכבדות ימשיכו לשרור מעל איראן, וגם אם האמריקאים לא יצאו לפעולה צבאית, צפויה איראן להתמודד עם קושי עצום בהרגעת הרוחות, כשאזרחיה יבינו שאין להם עוד תקוה להסרת הסנקציות בקרוב, ולשיפור רמת החיים שלהם.

.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד