כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
היו"ר קטע והותקף

בדיון בכנסת על מות בנו: האב פרץ בבכי • צפו

הכנסת דנה היום בפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בבנימין | נציגת מח"ש אמרה כי טרם התקבלה ההחלטה בעניין השוטרים שהיו אחראים למחדל | אביו של הנער תקף את המשטרה: "בלון משילות חלול" וצונזר על ידי יו"ר הוועדה שהותקף על כך • צפו

בדיון בכנסת על מות בנו: האב פרץ בבכי • צפו
אברהם סנדק צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

דיון מיוחד התקיים היום (שלישי) בסוגיית מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, שנהרג לפני כשנה במהלך מרדף משטרתי בבנימין, בנוכחות ח"כים, נציגי משטרה ומח"ש.

לאחר שההצעה עברה לפני כמה שבועות במליאה, בתמיכת הקואליציה והאופוזיציה, ועדת חוץ ובטחון וועדת ביטחון הפנים קיימו דיון משותף, שבו עסקו בפרשת מותו של סנדק, שמאז מתקיימות הפגנות ומחאות סוערות בדרישה למצות את הדין עם השוטרים שנטלו חל במרדף הקטלני.

בראשית הדיון, הבהיר חבר הכנסת רם בן ברק, יו"ר ועדת חוץ וביטחון כי "שום דבר לא מצדיק שבחור צעיר ילך לעולמו ולא משנה מאיזו סיבה". לאחר מכן, נציג המשטרה הפתיע את הנוכחים ואמר: "אני לא מעורה בפרטים של החקירה".

במהלך הדיון, נציגת מח"ש, שחוקרת את השוטרים בפרשה, אמרה כי טרם התקבלה החלטה בתיק, וסירבה להגיד מתי יסיימו ויקבלו את ההחלטה ומדוע השוטרים לא נחקרו באותו יום - מה שעורר את זעמם של ח"כים מהימין.

"הם מערבבים אותנו", טען חבר הכנסת איתמר בן-גביר, יוזם הדיון, שאמר לפני כן: "נער נהרג וראש מח"ש החליטה שהשוטרים לא יחקרו. מקווה שהועדה הזאת תחזיר קצת את האמון. שמאל, ימין, דתיים או חילונים, בסוף אנחנו אותו עם ואף אחד לא רוצה ששום דם של ציבור יהיה מותר".

אברהם סנדק, אביו של אהוביה, אמר בבכי: "אהוביה שחיוכו מאיר לכל, ילד שהקים סיירת כדי לחלק מרק לחיילים. כל יום למדתי איתו תנ"ך. הוא היה רועה צאן וחי את קדושת עם ישראל, אוהב את עמו ונער שרצה להתארס עם אשת חייו".

האב תקף את המשטרה, ואמר כי היא "כבלון משילות חלול", ויו"ר ועדת חוץ ובטחון רם בן ברק, קטע אותו והעיר לו: "לא לדבר בגנות המשטרה". חה"כ משה אבוטבול מש"ס התרעם ותקף את בן ברק: "ההערה שלך מיותרת, כי האדם נמצא בכאב, זה לא הזמן לתת הערות מהסוג הזה".

בנוסף, לאחר שכמה מהנציגים שהוזמנו לדיון, סירבו להשיב או התחמקו כי הם לא יודעים, חה"כ מרב בן ארי, יו"ר ועדת ביטחון הפנים, תהתה מה אפשר כן להגיד לציבור, ונציגת משרד המשפטים העירה: "אגב השאלות למשטרה הן לא במקום".

"עכשיו את נותנת לי טיפים איך לנהל את הדיון?! מספיק כבר! תעני לי לשאלה", זעמה בן-ארי, והנציגה הבהירה כי לא התכוונה לפחת ממעמדה של הוועדה.

עו"ד אריאל עטרי שמייצג את משפחת סנדק מטעם ארגון חוננו אמר במהלך הדיון כי "עד כה לא ניתן מענה מדוע לא נערכה בדיקה האם יש משהו מתחת לרכב. תפקידו של שוטר הוא לגשת ולעשות את הבדיקה הזאת. אם היו עושים את הבדיקה יכול להיות שלא היינו פה. כמו כן, בדיווח הראשוני השוטרים לא מספרים שהם ניגחו את הרכב, רק לאחר בדיקה של בוחן תנועה ועדויות, הם שינו את גרסתם".

בהמשך, המשיך עו"ד עטרי למנות את הבעיות בטיפול מח"ש. לדבריו "כשהם מגיעים למח"ש לא גובים מהם עדות אלא משחררים אותם הביתה, וזה דבר חסר תקדים. הגרסה שמגיעים השוטרים למחרת היא כבר מתואמת ושונה ויש כאן בעיה. המקרה של אהוביה היא מקרה קיצון למה שקורה היום במח"ש, הם לא אוהבים ביקורת. אנחנו למעלה מחצי שנה מחכים להכרעה אצל פרקליט המדינה, החקירה מזמן הסתיימה, וצריך כבר לקבל החלטות ושמח"ש והפרקליטות יספקו תשובות".

 

אהוביה סנדק משה אבוטבול רם בן ברק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד