י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
ביום הולדתו ה-100

מפגינים דרשו להעמיד לדין את איש חוליית המוות בשואה

עשרות אנשים הפגינו מחוץ לביתו של קשיש בגרמניה, החשוד כמי שלקח חלק ברצח המוני של יהודים בשירות הנאצים ימ"ש. ההפגנה נערכה ביום הולדתו ה-100 | המפגינים שוחחו עם התקשורת והביעו את זעמם כלפי ממשלת גרמניה שלא מעמידה אותו ושכמותו לדין

מפגינים דרשו להעמיד לדין את איש חוליית המוות בשואה
אילוסטרציה צילום: unsplash

עשרות אנשים הפגינו בגרמניה ודרשו להעמיד לדין את הרברט וולר, החשוד כנאצי שלקח חלק ברצח המוני של יהודים, ביום הולדתו ה-100. הוא חשוד כחבר האחרון ששרד מיחידת האיינזצגרופן, יחידה שהיתה חלק מרכזי בהשמדת יהודי אירופה. 

ההפגנה התקיימה מחוץ לביתו של הרברט וולר בעיירה גרמנית קטנה בשם מסלונגן, על רקע זעם גובר על כישלון התביעה להעמידו לדין על מעשיו. על פי ההערכות הוא האיש האחרון שנותר בחיים מיחידת האיינזצגרופן, הוא הודה שהוצב בקייב באותה עת, אך מכחיש שהשתתף בטבח ואומר כי שירת כחובש.

בין הנאספים מחוץ לביתו היה לאסה שאודר, בן 22, חבר באגודה הישראלית הגרמנית. הוא אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle: "היום זה הזמן לעמוד לזכר מי שלא יכול להיות כאן כדי לעשות זאת ולא זכו ליהנות מחיים ארוכים ולהגיע ליום הולדתם ה-100 בגלל שהם נרצחו". כשהמחאה החלה בסוף השבוע, שכן יצא החוצה ושאל בצעקה: "מה זה אמור להיות? אתם ההפגנה של ארגון אנטיפה או מה?".

הוא הסביר שהוא נשוי לאחיינית של וולר, והוא נעשה נסער יותר ויותר, ואמר: "למה אתם כאן? אני יודע על הטענות שאתם טוענים, אבל אני רואה את זה אחרת. מדובר בזקן שברירי, שלא יכול אפילו לזוז והנה אתם מתסיסים על משהו שקרה לפני למעלה מ-70 שנה, יש כל כך הרבה דברים חשובים שקורים עכשיו בגרמניה, כל כך הרבה פשע. זה בהחלט הגיוני לא להתמקד בעבר, אלא בתפיסת פושעים של היום". אחד המפגינים ענה לו "זה בדיוק מה שאנחנו עושים".

התביעה בגרמניה הודיעה כי וולר ויוצאי חוליות מוות אחרים של היחידה, לא יועמדו למשפט ללא ראיות ישירות על השתתפותם בפשעים. המדיניות עומדת בניגוד מוחלט לזו של אנשי מחנות הריכוז לשעבר, שנמצאו אשמים בשותפות למעשים שלא היו מעורבים בהם ישירות.

פרדריק ג'ואל ווילינג, בן 25, מהקהילה היהודית בפלסברג הסמוכה אמר ל-Jewish Chronicle, כי הוא חושש שגרמניה לא מסוגלת להתמודד נכון עם הנאצים. הוא אמר: "איננו יכולים לסמוך על המדינה הגרמנית שתילחם בנאצים כעת, אנו רואים עלייה מהירה של הניאו-נאצים בגרמניה, וכישלון השלטונות לטפל בה".

"אנחנו לא יכולים לסמוך על גרמניה שתתמודד עם העבר הנאצי שלה. מקרים כאלה מראים שגם כשיש ראיות, גרמניה פשוט לא מוכנה להעמיד למשפט אנשים שהיו חברים בקבוצות שמבצעות את הפשעים הכי לא אנושיים והנתעבים". בהודעת תמיכה שנשלחה למפגינים, צייד הנאצים הראשי של מרכז שמעון ויזנטל, ד"ר אפרים זורוף, אמר: "כל עוד מישהו מהגברים והנשים מהאיינזצגרופן בחיים, לא ניתן לתת להם לחיות את חייהם. שלווה ושלווה. זו זכות שהם שללו מהקורבנות שלהם".

פושע נאצי הפגנה גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד