י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
שיחות הגרעין

דיפלומט איראני: מו"מ ישיר מול ארה"ב יביא יותר תוצאות

מנהל המשא ומתן לשעבר מטעם איראן אומר כי שיחות ישירות עם ארה"ב יהיו אפקטיביות יותר. איראן עד עתה מסרבת מנהלת מו"מ עם ארה"ב, אלא רק באמצעות מתווכים | "למרבה הצער, לאיראן אין כל לובי חזק בארצות הברית"

דיפלומט איראני: מו"מ ישיר מול ארה"ב יביא יותר תוצאות
אילוסטרציה צילום: Pixabay

לאחר שמונה חודשים של ניסיונות דיפלומטיים להחיות את הסכם הגרעין מ-2015, איראן עדיין מסרבת לשבת לשיחות ישירות עם ארצות הברית, ומנהלת הכול דרך מתווכים.

התהליך הדיפלומטי בשיחות עובר דרך שלוש מדינות מאירופה תוך העברת מסרים הלוך ושוב בין האמריקאים לאיראנים. מנהל משא ומתן לשעבר מטעם איראן אומר כי שיחות ישירות עם ארה"ב יהיו אפקטיביות יותר.

הדיפלומט ומנהל משא ומתן מטעם איראן לשעבר, חוסיין מוסביאן, אמר כי ארצות הברית עשויה להפגין גמישות בנושאים מסוימים בשיחות ישירות. מוסביאן טען כי ארצות הברית לא תיתן שום הנחות לאיראן באמצעות מתווכים. שיחות ישירות יובילו לפחות אי הבנות וקצב מהיר יותר במשא ומתן.

ערוץ הטלוויזיה Iran international מדווח, כי הדיפלומט לשעבר, המתגורר בארצות הברית וחוקר אורח באוניברסיטת פרינסטון, טען כי ההחלטה של ​​איראן לקיים שיחות עקיפות עם אמריקה היא "מובנת בשלב זה", אך הדבר יעכב את ההגעה לתוצאות. מצד שני, הניסיון של איראן בלמעלה מעשור של משא ומתן עם ארצות הברית מצביע על כך שגם אם אמריקה תהיה מוכנה לתת ויתורים, היא לא תעשה זאת באמצעות מתווכים.

בראיון אחר סיפר מוסביאן כי בזמן שהיה שגריר בגרמניה בשנות ה-90, היו לו ולשגרירים אירופיים אחרים, הוראות לנסות לנתק את מערב אירופה מארצות הברית בעניינים הקשורים לאיראן. אך לטענתו האסטרטגיה של "אירופה ללא אמריקה נכשלה", והוסיף כי "ארה"ב הרבה יותר חזקה מאירופה, ולמעשה, ארה"ב היא המובילה ואירופה הולכת בעקבותיה".

הוא גם טען כי כל המדינות מייחסות משמעות רבה יותר לקשריהן עם ארצות הברית מאשר ליחסיהן עם איראן. לדבריו, "מדינות אחרות אינן שם כדי לשרת את האינטרסים הלאומיים של איראן. במקום זאת, הן מנסות לשרת את האינטרסים הלאומיים שלהן". הוא תהה "מדוע צריכה סין לנתק את קשריה הכלכליים עם ארה"ב בכמה מאות מיליארדי דולרים", כאשר הסחר שלה עם איראן הוא חלק קטן מזה?

הוא גם ציין שסעודיה וישראל ממשיכות להתנגד להחייאת הסכם הגרעין. ואמר כי "למרבה הצער, לאיראן אין כל לובי חזק בארצות הברית, יכולתה של איראן להשתמש בפוטנציאל של איראנים - אמריקאים כדי לקדם דברים למען איראן, היא מתחת לאפס".

איראן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד