כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
פוסקי ההלכה נשאלו

אכל גאלע עם ג'לטין של דגים וקיבל התקף קשה

פוסקי ההלכה נשאלו השבוע האם מותר לשים תערובת של דגים בגאלע בעקבות מקרה קשה בעיר בית שמש בו הוגש באחד מבתי הכנסת 'גאלע' עם תערובת ג'לטין של דגים ואדם בעל רגישות גבוהה כמעט נחנק. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא ופסקי ההלכה 

אכל גאלע עם ג'לטין של דגים וקיבל התקף קשה
גאלע - רגל קרושה צילום: אילוסטרציה

מעשה שאירע לאחרונה בעיר בית שמש, עם אחד שהיה אסור לו לאכול דגים מפני שהם גורמים לו לתגובה אלרגית קשה עד כדי קוצר נשימה וחנק ר"ל, והוא נזהר מזה והתרחק מכל מאכל שיש בו תערובת דגים, אולם כשהגישו 'גאלע' (רגל קרושה מ.ו) בקידוש שנערך בבית הכנסת בשבת בבוקר, הוא אכל מהגאלע ללא חשש, ואחר זמן קצר קיבל התקף קשה.

בעלון 'וישמע משה' שם מובא הסיפור נכתב, כי אם לא היה מכשיר חמצן בקרבת מקום, היהודי היה מגיע לידי סכנת חיים ממש. כשתהו על שורש הדבר, התברר להם שבעל הקייטרינג נוהג לערב בגאלע ג'לטין המופק מדגים כדי לגרום לגאלע לקרוש כראוי.

בעל הקייטרינג טען להגנתו כי אין איסור בדבר. והשאלה שנשאלה אצל פוסקי ההלכה על ידי הגאון רבי משה פריד בעל ה'וישמע משה' האם צודק בעל הקייטרינג שאין בזה איסור משום אכילת בשר ודגים יחד. ועוד, האם בעל הקייטרינג מחוייב לכתוב על התוויות שעל גבי אריזת הגאלע, שהגאלע מכיל ג'לטין המופק מדגים. ואם בעל הקייטרינג אינו מסכים לכתוב זאת - האם מותר לפרסם את הדבר אף שהפרסום עלול לפגוע בפרנסתו של בעל הקייטרינג, או לא.

הגאון רבי אהרן דוד דונר מלונדון פסק כפי ששמע מהגאון רבי העניך פאדווא זצ"ל שהג'לטין אע"פ שהוא מופק מדגים, מכל מקום בתהליך הייצור שלו בטל שמו הראשון ואין איסור לערבו ולאוכלו עם בשר, ומבחינה זאת צודק בעל הקייטרינג. אולם מכיון שאנשים הרגישים למאכלי דגים אינם מעלים על דעתם שמאכל בשרי מכיל מרכיב שמקורו מדגים עליו לציין זאת על גבי התווית, ואם אינו מציין מותר לפרסם זאת.

הגאון רבי מנחם מנדל שפרן פסק שאין לסמוך על סברא זו אלא בדיעבד, אבל לכתחילה אין ליתן ג'לטין של דגים בתוך מאכל של בשר.

הגאון רבי עמרם פריד הביא שיש מחלוקת בדבר אבל יש להקל בצירוף כמה טעמים, וביניהם מדברי ה'דובב מישרים' בשם ספר הקנה שלאחר אלף החמישי בטלה הסכנה בדברים אלו.

מצד שני הגאון רבי שמאי גרוס אמר ששמע בעצמו פסק הלכה מפי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל על שאלה זו ממש, ואמר שמותר ליתן גלטין המופק מדגים בתוך הגאלע. וכן הורה בפשיטות הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, והוסיף דאפילו לענין איסור נבלה אין לחוש לזה, וכל שכן לעניין בשר ודגים.

הגר"ש גרוס הוסיף והסביר שלכאורה היה נראה דדין זה תלוי במנהג המקומות, היכן שנוהגים להקפיד על נטילת מים אמצעיים בין בשר לדגים הרי שמקפידים גם על מעט לכלוך שעל הידיים, ושמא יחמירו גם בנידון דידן. אבל רוב העולם אינם מקפידים על זה.

גאלע דגים וישמע משה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד