כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
כך טליבאן לקח את המושכות

האירוע הגדול של 2021: נסיגת ארה"ב מאפגניסטן

אחד האירועים הבולטים של השנה היה נסיגת הכוחות האמריקאים באפגניסטן ושיבתו של ארגון הטליבאן לכס השלטון במדינה בפעם השנייה, לאחר שני עשורים | ציר הזמן - כך זה התרחש

האירוע הגדול של 2021: נסיגת ארה"ב מאפגניסטן
תושבי אפגניסטן בנמל התעופה צילום: מתוך הסרטון

אחד האירועים הבינלאומיים הגדולים ביותר ב-2021 הייתה השתלטות הטליבאן על אפגניסטן, שהובילה עידן חדש במדינה המוכה. למרות שהסכם ארה"ב-טליבאן נחתם ב-29 בפברואר 2020 בדוחא, בירת קטאר, 2021 הייתה נקודת מפנה, שכן הקבוצה הרעידה את העולם לאחר שהשתלטה על המדינה.

זו הפעם השנייה שהטליבאן תופס את השלטון באפגניסטן. תקופת השלטון הראשונה הייתה מ-1999 עד 2001 והסתיימה לאחר פלישת ארה"ב ב-2001. ארצות הברית ביצעה את הפלישה לאחר פיגועי הטרור במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001. התוקפים אומנו על ידי ארגון אל קעידה ששהו באפגניסטן שבשליטת הטליבאן.

עשרים שנה מאוחר יותר, עליית הטליבאן זעזעה את העולם פעם נוספת. ארצות הברית, שסיימה את משטר הטליבאן ב-2001, הואשמה בעליית הטליבאן ב-2021. למרות ההוצאות של מיליארדי דולרים שנועדו להכין את כוחות הביטחון באפגניסטן, הטליבאן השתלט על המדינה כולה ב-15 באוגוסט.

כיצד נטל הטליבאן את השלטון באפגניסטן לאחר כמעט שני עשורים? אבני הדרך העיקריות בשנת 2021 הן כדלקמן.

בתחילת 2021 הודיע ​​נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי נסיגת החיילים מאפגניסטן תושלם עד ה-11 בספטמבר. באמצע השנה חיילי נאט"ו עזבו את המדינה סופית.

מאי 2021

עם ההודעה על נסיגת חיילי ארה"ב מאפגניסטן עד ה-11 בספטמבר 2021, החל הטליבאן להשתלט על כל הערים, במיוחד בצפון אפגניסטן. עם זאת, העולם הופתע מכך שהשתלטות זו בוצעה ללא שפיכות דמים. הטליבאן לא רק הצליח להשתיק את האנשים המקומיים, אלא גם שכנע את אנשי הביטחון האפגנים הפועלים לצד ארצות הברית להיכנע ולהבטיח את שלומם.

יולי 2021

כוחות ארה"ב פינו את נמל התעופה בגרם, בסיס צבאי מרכזי של ארה"ב, בזמן שהטליבאן התקדם לתוך אפגניסטן. הכוחות האפגניים טענו כי כוחות ארה"ב פינו את בסיס האוויר ללא כל תיאום עם פקידי עיריית בגרם או עם משרד המושל, מה שהשפיע לא רק על המורל של הכוחות האפגניים אלא גם על מורל הגנבים והמסתננים. הבסיס האווירי היה בשליטה אמריקאית מאז 2001, ובזיזות וכאוס התפתחו ברגע שכוחות ארה"ב פונו.

אוגוסט 2021

הטליבאן השתלט בעבר על ערים ומחוזות רבים באפגניסטן והשתלט על אזורים רבים ללא כל התנגדות. כל העיירות והערים נכבשו על ידי הטליבאן תוך ימים ספורים. נעשו הסדרים לכניסת הטליבאן לקאבול ב-15 באוגוסט, כאשר הנשיא אשרף גאני ברח מהמדינה והטליבאן כבש את ארמון הנשיאות ללא שפיכות דמים. עם זאת, המונים עזבו את המדינה בנמל התעופה של קאבול. היה כאוס בכל מקום. אנשים רצו לעזוב את הארץ הזו בכל מחיר.

המטוס הצבאי האחרון של ארה"ב טס מנמל התעופה הבינלאומי חמיד קרזאי בקאבול שעות לפני המועד האחרון של ארה"ב לעזוב את אפגניסטן ב-31 באוגוסט, שציין שני עשורים של מלחמת ארה"ב באפגניסטן.

טליבאן אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד