כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
העלאת המיסים נמשכת

הכנסת אישרה את הצו שייקר משקאות ממותקים

לאחר שכבר נכנס לתוקף בתחילת שנת 2022, מליאת הכנסת אישרה הלילה על חודו של קול אחד, את צו הטלת המס על משקאות ממותקים. מאז תחילת השבוע אזרחי ישראל כבר חשים בכניסתם לסופרמרקטים את ההתייקרות המשמעותית 

הכנסת אישרה את הצו שייקר משקאות ממותקים
משקאות צילום: באדיבות המצלם

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) על חודו של קול את החלטת ועדת הכספים, לגבי צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין. הוי אומר התייקרות משמעותית של המשקאות הממותקים, כשמטרתה היא להילחם בהשמנת היתר ולדאוג לכאורה לבריאות הציבור. 57 חברי כנסת תמכו בהצעה, מול 56 שהתנגדו.

תחילת הצו נקבעה ליום 1.1.2022. הצו הוצא בעקבות החלטת ממשלה מס' 263, שעניינה קידום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים.

בדברי ההסבר לצו נכתב בין היתר כי השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל רבים מהילדים בישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום. נתון זה מציב את ישראל גבוה בעולם בצריכת סוכר.

משקאות ממותקים. (את המצבעים שבתמונה לא תראו יותר).

עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי). כן צוין בדברי ההסבר כי בשל נזקים אלו, בחרו בשנים האחרונות מדינות רבות, ביניהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים.

מחקרים שבחנו את האפקטיביות של מיסוי זה על הרגלי הצריכה של האזרחים מצאו כי ביכולתם להפחית משמעותית את צריכת המשקאות המזיקים, ובכך להביא בטווח הארוך לשיפור ניכר במצב הבריאותי של התושבים.

מאז ה-1 בינואר 2022 מרגישים כולנו בכיס את תוספת המס על משקאות ממותקים שעומדת על שקל נוסף לליטר, ועל משקאות דיאט תוספת של 70 אגורות לליטר. כלומר בקבוק ליטר וחצי של 'קוקה קולה' לדוגמה ממוסה בשקל וחצי, ובקבוק ליטר וחצי של משקה דיאט ממוסה בשקל וחמש אגורות.

יצוין כי לפי הצו החדש, המס לא חייב להגיע במלואו לצרכן והקמעונאים יכולים לספוג אותו אם יבחרו בכך, אולם כל מי שנכנס בשערי הסופרמרקטים מאז תחילת השבוע מגלה כי הקמעונאים לא רק שלא ספגו את תוספת המס אלא ייקרו באופן משמעותי את המשקאות הממותקים ויש שהוכפלה עלותם.

משקאות ממותקים התייקרות העלאת מיסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד