ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
ניצול ציני או שאלה של עיתוי?

מטריד: רשתות המזון שניצלו את גל ההתייקרות כדי לעלות מחירים

השנה החולפת התאפיינה בעליית מחירים דרסטית הן מצידה של הממשלה שהכריזה על מיסוי חדש לחד פעמי ולשתייה ממותקת, והן מצידם של ספקי המזון כמו אוסם - נסטלה שהכריזו כי יעלו את מחיריהן בשיעור ניכר. מסתבר שרשתות המזון לא טמנו את ידן בצלחת והעלו אף הן את סל המזון

מטריד: רשתות המזון שניצלו את גל ההתייקרות כדי לעלות מחירים
קניות בישראל צילום: ROni Schutzer/FLASH90

האם אכן רשתות המזון ניצלו את גל ההתייקרות בתקופה האחרונה במוצרי המזון בכדי לעלות את מחיר סל הקניות?

ב - TheMarker ערכו בדיקה של עשרות מוצרים פופולריים ברשתות מובילות, והתוצאה - התייקרות של עד 13% בסל המוצרים ב–3 בינואר, לעומת שבעה שבועות קודם לכן, ב–15 בנובמבר 2021.

מאז 15 בנובמבר, שבועיים לפני חג החנוכה, התייקר סל המוצרים שנבדקו בכל הרשתות שנבדקו. ההתייקרות החדה ביותר בסל נרשמה ברשת ויקטורי — 13%. ברשת שופרסל דיל הסל התייקר ב–10%, וביוחננוף ב–9%. ברמי לוי שיווק השקמה נרשמה עלייה של 6.5%, ובשופרסל שלי המחיר עלה ב–5%.

רשימה של 50 מוצרים שבדקו ב -TheMarker בדק ומצא שבכל הרשתות יותר מוצרים התייקרו, לעומת אלה שהוזלו או שמחירם נותר בלא שינוי. כך למשל, בשופרסל דיל ובשופרסל שלי, נרשמה עלייה במחיריהם של 28 ו–25 מוצרים, בהתאמה והוזלה רק בשמונה מוצרים.

מחירו של סל הקניות עלה גם הוא בהשוואה למחירו בשבועות הקודמים, אם כי באופן מתון יותר. בוויקטורי הסל התייקר ב–8% בתוך שבועיים, בשופרסל דיל ב–5%, ביוחננוף ב–8% וברמי לוי ב–1.7%. שופרסל שלי היתה היחידה מבין הרשתות שנבדקו, שבה מחיר הסל ירד לעומת מחירו לפני שבועיים.

ברשתות טענו שחלק מעליות המחירים הן תוצאה של עיתוי הבדיקה, למשל סיום מבצעי סוף השנה.

כדי לברר אם תוצאות הבדיקה שלשום הושפעו מהעיתוי - תחילת השנה האזרחית, השווה TheMarker את המחירים גם ליום המקביל לפני שנה, 4 בינואר 2021. ברמה השנתית ההתייקרויות היו קטנות יותר, אבל גם כאן הממצאים מטרידים.

בבדיקה שנערכה בפרק זמן של שנה נמצא:

סל המוצרים שנבדק בשופרסל דיל התייקר ב–5% וכך גם בוויקטורי. בשופרסל שלי נרשמה התייקרות של 4%, וברמי לוי הסל התייקר ב–1%. מבין הרשתות שנבדקו, רק ביוחננוף נרשמה ירידה במחירו של סל המוצרים — ב–1% לעומת המחיר לפני שנה.

הסל ברוב הרשתות התייקר בשיעור חד יותר ממדד המחירים לצרכן — שעלה ב–2.4% מנובמבר 2020 לנובמבר 2021. מדד מחירי המזון ללא פירות וירקות עלה ב–2.6% בתקופה זו, והמדד כולל ירקות ופירות עלה ב–1.7%.

הבדיקות התקיימו בימי שני: 3 בינואר; 27 בדצמבר; 20 בדצמבר; 15 בנובמבר, כשבועיים לפני חג החנוכה; ולפני שנה — ב–4 בינואר 2021.   

ברשתות המזון טוענים להגנתם כי עליות המחירים הן תוצאה של צמצום מבצעים על ידי הספקים.

ברשתות הוסיפו כי מאז שהוחל המיסוי על משקאות ממותקים, חברות המשקאות צימצמו או הפסיקו את המבצעים על מוצרים ממוסים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עליית מחירים רשתות מזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד