י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הפיכה בקזחסטן

מורדים חמושים השתלטו על מבני שלטון; הנשיא ביקש סיוע צבאי זר

המחאה נגד השלטון בקזחסטן הפכה אמש למרד חמוש כשמורדים וחיילים שערקו מהצבא השתלטו על שדה התעופה הגדול במדינה ועל מבני ציבור בעיר אלמטי, העיר הגדולה במדינה

מורדים חמושים השתלטו על מבני שלטון; הנשיא ביקש סיוע צבאי זר
ניידת עולה באש בקזחסטן צילום: צילום מסך

מפגינים חמושים בקזחסטן תועדו כשהם מסתובבים ברחובות העיר ועשן תועד עולה מכמה ממבני הציבור עליהם השתלטו המורדים. נשיא קזחסטן, קאסים טוקאייב, ביקש ממדינות זרות, ככל הנראה גם מרוסיה, סיוע צבאי על מנת לשים קץ למרד החמוש, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית RT.

טרם ידוע האם בכוונת מדינה כלשהי להיענות לקריאה. על פי דיווחים בכלי תקשורת באירופה, מפגינים בעיר אלמטי הפילו את אנדרטת נשיא המדינה, לשעבר, נורסולטן נזרבייב וכוחות המשטרה נאלצו לסגת ממרכז העיר על מנת להתארגן.

נשיא קזחסטן, קאסים טוקאייב, הגיב אמש למחאה השוטפת את המדינה בעוד אלפים מפגינים ברחבי המדינה נגד יוקר המחיה והקפאון הפוליטי. טוקאייב אמר כי יפעל ב"קשיחות מירבית" נגד המוחים והזהיר כי לא ייסוג מעמדתו. "כמנהיג המדינה וכראש המועצה לבטחון לאומי אני מודיע כי אפעל בקשיחות מירבית", אמר הנשיא והאשים "גורמים זרים" בהתססת המחאה, שהפכה להמונית ואלימה. "האירועים שאנו רואים הם קמפיין מתוזמר שמטרתו להפיל את השלטון ובין המפגינים ישנם חוליגנים רבים. אנו נעבור את הקו השחור הזה בהיסטוריה הקזחית ונצא ממנו כשאנו חזקים יותר". מוקדם יותר, הנשיא טוקאייב פיטר את כל שרי הקבינט והורה להוריד את מחירי הדלקים, שהעלאתם היא שהביאה לפרוץ המחאה במחוז מנגיסטאו העשיר בנפט במערב המדינה.

הנשיא טוקאייב, שהטיל מצב חירום ארצי, אמר כי קבוצות טרור שלדבריו "זכו לאימונים נרחבים בחו"ל משתוללות ברחבי המדינה". משרד הפנים הקזחי מסר כי שמונה שוטרים ואנשי המשמר הלאומי נהרגו בהפגנות ויותר מ-300 נפצעו. לא פורסמו נתונים על נפגעים אזרחיים.

ביום רביעי, מפגינים באלמטי הסתערו על בית הנשיא ועל לשכתו של ראש העיר והציתו את שניהם, כל על פי דיווחים בתקשורת המקומית.

קזחסטן, המדינה התשיעית בגודלה בעולם, גובלת ברוסיה בצפון ובסין במזרח ויש לה מאגרי נפט נרחבים שהופכים אותה לחשיבות אסטרטגית וכלכלית.

קזחסטן הפיכה סיוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד