י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הזהב האדום

130 שקל לקילו: זו הסיבה למחיר היקר של התות בישראל

אחד הפירות הנחשקים והיקרים בישראל הוא לא אחר מאשר תות השדה שכולנו מכירים המתהדר בתג מחיר מופקע הנע בין 60 - 80 שקל לקילו בודד, כשההיצע נמוך המחיר אף מכפיל את עצמו. כל זני התות שנמכרים בישראל מבוססים על ייצור מקומי ולדברי החקלאים זו אחת הסיבות למחירים הגבוהים

130 שקל לקילו: זו הסיבה למחיר היקר של התות בישראל
תותים מוברחים מעזה צילום: משרד החקלאות

אתם שואלים את עצמכם, מדוע מחירי התותים בישראל כה גבוהים לעומת מדינות אחרות בעולם? ובכן, לאורי רבינוביץ', מגדל תותים ותיק ממושב צופית שבשרון יש הסבר. לדבריו, העניין טמון בקצב שבו מתפתח הפרי עד להבשלה. זרעי התות נשתלים במהלך ספטמבר, תלוי בזן, והקטיף נעשה בגלים מנובמבר עד סוף מאי. סך כל תוצרת התותים בישראל מסתכמת בכ–7 טונה לדונם, בכל העונה. הבעיה, לדברי רבינוביץ', טמונה בכך שההבשלה של הפרי מתרחשת בגלים.

"בנובמבר מתחיל הקטיף, והתוצרת היא כ–40 ק"ג לדונם בממוצע", הוא מספר לענת ג'ורג'י מ'דה מרקר', "בדצמבר הביקושים מגיעים לשיא, והתוצרת גדלה לכ–250 ק"ג לדונם. בינואר היא מגיעה כבר ל–750 ק"ג פרי לכל דונם, ובין פברואר למאי התוצרת החודשית הממוצעת היא 1.5 טונה לדונם". משמעות הדבר היא שבזמן שהביקושים נמצאים בשיא, ההיצע קטן, והמחירים יכולים להגיע בהתחלה ל–130 שקל לק"ג. עם הזמן ההיצע גדל, המחיר מתחיל לרדת, עד שבמארס הוא מגיע ל–15 שקל לק"ג, אבל גם איכות התות, שזקוק לקור כדי שזה יגן עליו ממזיקים, נפגעת.

סיבה נוספת למחירים הגבוהים בשוק אומר ניר דאי, חוקר במכון וולקני שחוקר שנים רבות את התותים, מפתח זנים חדשים ומכונה ד"ר תות, היא העובדה שישנם חקלאים שמקדימים את השתילה כדי לקבל תוצרת רבה יותר בנובמבר, כך שבתחילת העונה הם מצליחים לייצר כמות גדולה של תותים, אבל אז השתיל מפסיק להניב פרי עד הגל הבא, ולמעשה יש הפסקה בייצור — מה שמגביר את המחסור בפרי ומעלה את המחיר. "אם החקלאים ישתלו בזמן ויאפשרו לצמח להניב פרי כדרך הטבע, גלי ההבשלה יהיו פחות קיצוניים והתוצרת תזרום בגלים קטנים יותר וללא הפסקה", אומר דאי ל'דה מרקר'.

מה שמסביר, אולי יותר מהכל, את המחירים הגבוהים היא העובדה שהתות שנמכר בישראל מבוסס על ייצור מקומי, למעשה משרד החקלאות לא מאשר לייבא תותים לישראל, וגם אין יצוא. החקלאים הישראלים אמנם ייצאו תותים לאירופה עד 2008, ושיווקו בארץ רק את השאריות, כפי שסיפר בכנות אחד החקלאים, אבל התחרות שם התגברה, המחירים ירדו ולהם כבר לא השתלם לייצא.

אם לא ידעתם עד כה, תות השדה או תות גינה, אינו ירק ולא פרי. מבחינה בוטנית מדובר בפרי מדומה, מכיוון שהוא צומח ישר מהגבעול.

התות שייך למשפחת הוורדנים, יחד עם פטל, אגס, משמש, שקד ודובדבן. לפי הערכות, התות בצורתו הנוכחית נוצר לפני 250 שנה בארמון ורסאי שבצרפת, בגנים הבוטניים של המלך לואי ה–15 אז נעשתה הכלאה ספונטנית בין שני זני תות בר, שיצרו את הפרי המוכר, רק כעבור כ–200 שנה הגיע התות לישראל, ומשם הכל היסטוריה.

תותים חקלאות יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד