י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"ניסינו לשחק אותה הכי מטומטמים"

נחשף: טייס קרב ונווט צה"ל נכלאו בבסיס קומנדו בטורקיה

שלושה קציני צה"ל ובהם טייס ונווט נכלאו על ידי הצבא הטורקי בשנת 2002 לאחר שנכנסו לשטח אימונים של הקומנדו הטורקי, ושוחררו הודות לאגדת הכדורגל הישראלי ששיחק באותה תקופה בטורקיה – חיים רביבו • הסיפור המלא שנחשף רק כעת לאחר שחרורם משירות צבאי

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: דובר צה"ל

זה אולי הסיפור הכי הזוי ששמעתם עליו עד כה. שלושה קצינים בכירים בצה"ל, מפקד פלוגה באחת מיחידות החי"ר, טייס קרב ונווט קרב, מצאו את עצמם במעצר בצבא הטורקי, ושוחררו בדרך שהם לא חלמו עליה.

הקצינים ששוחררו מצה"ל לאחרונה, סיפרו את הדברים בתכניתה של נוה דרומי ב'ערוץ 14', הסיפור התרחש לפני כ-20 שנה, הם סיפרו את הסיפור רק עכשיו, כי הם השתחררו מצה"ל לאחרונה.

שניים מהם, סא"ל (במיל') ודוקטורנט לארכיאולוגיה בהווה שי שמש, וסא"ל במיל' ויועץ אסטרטגי בהווה, סיפרו את הסיפור המלא.

בחודש מרץ 2002 יצאו שלושה חברים, קצינים בחופשה, לטיול אופנועים בחו"ל, הם שכרו אופנועי שטח כבדים באנטליה וטיילו ביערות באזור. שי סיפר כי "החלטנו לחקור את היערות סביב, באותה תקופה עוד לא היה וויז וגוגל, בשלב מסוים הגענו לסוג של שטח אימונים של הקומנדו, ובתוכו לש"ביה צבועה בגווני הסוואה ומתקני מכשולים. לא עמדנו בפיתוי ורכבנו פנימה לעשות חראקות, סיבובים וזינוקים".

עד שהגיעה ההסתבכות. לאחר זמן מה הוא מספר, "הגיחה משאית מרצדס צבאית ירוקה ועצרה מולנו בחריקת בלמים. חיילים חמושים זינקו מהארגז ורס"ר משופם ירד מהקבינה. הקיפו אותנו, צעקו דברים לא ברורים בטורקית, החרימו לנו את הציוד".

שי סיפר כי חקרו אותם בטורקית, ואז הביאו חייל מתורגמן, שתרגם לקצין שנראה שהוא מהבכירים במקום, אולי מפקד היחידה, "הם התחילו את החקירה בכמה שאלות ישירות בנימה תקיפה, למה חדרנו לשטח שלהם? מה אנחנו מנסים לעשות? מה צילמנו? מה לקחנו? ענינו תשובות מיתממות וניסינו לשחק אותה הכי מטומטמים שיש" סיפר שי.

ופתאום הגיעה הישועה משום מקום. "ואז שאל החייל המתורגמן מאיפה בכלל הגענו לטורקיה? ישראל, ענינו בחשש. העיניים של הקצין נפערו לרווחה. ישראל! ישראל! צעק כמה דברים בטורקית שלא הבנתי ואז ישראל! רביבו! רביבו! פנרבחצ'ה! ועוד כמה דברים בטורקית. פתאום הפנים שלו השתנו, התחיל לחייך, לשמוח, לצחקק. קם, לחץ לנו את הידיים, כמעט חיבק אותנו. נתן הוראה לשחרר אותנו מיידית, להחזיר לנו את כל הציוד וללוות אותנו בשיירה לכיוון העיר. וכך היה".

שי מסיים את סיפורו ההזוי, "מסתבר ששחקן הכדורגל חיים רביבו שהיה אז בשיא הקריירה שיחק בקבוצת הכדורגל הטורקית פנרבחצ'ה, והוביל אותה לאליפות טורקיה. בין השאר אפילו ניצחו כמה קבוצות אירופאיות. שורה תחתונה הוא היה כוכב גדול בטורקיה ואותו קצין בכיר היה אוהד גדול של הקבוצה ושלו. ניצלנו".

הוא מסיים באפיזודה מעניינת ומספר כי "שנה אחר כך רביבו ערק לקבוצה היריבה גלאטסראיי, מזל שלא נפלנו לידיים של הקומנדו אז. הסיפור היה נגמר אחרת לגמרי".

טייס חיל האוויר נווט טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד