י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"כאיש אחד בלב אחד"

הרב יורוביץ': ההכנות הנדרשות לקראת קבלת התורה

כמדי שבוע, הרב שאול יורוביץ' מתבונן לעומק באקטואליה היהודית ושולה מתוכה מגוון עצות לעבודת המידות והתמודדות עם מכשולים • והשבוע: נעיין לעומק במעמד הנשגב ביותר שזכה לו עם ישראל אי פעם, ונלמד ממנו על דרך עבודתו והתמודדותו של האדם

הרב יורוביץ': ההכנות הנדרשות לקראת קבלת התורה
הרב הצדיק שאול יורוביץ צילום: באדיבות המצלם

אנו קוראים בפרשת השבוע על המעמד הנשגב ביותר שזכה לו עם ישראל אי פעם, 'מעמד הר סיני', רגע השיא היה כאשר כל אחד מישראל שמע את שתי הדברות הראשונות 'אנכי' ו'לא יהיה לך' מפי הגבורה.

אך בשונה מ'יציאת מצרים' ו'קריעת ים סוף' שלא נזקקו ישראל לשום הכנה בכדי לזכות להם, לקראת מעמד הר סיני אנו קוראים על סדרה שלימה של הכנות שקדמו לרגע גדול זה, ננסה מקודם לתקצר ולסכם אותם באופן כללי ולאחר מכן להבין את משמעותם.

כבר ביום חנייתם במדבר סיני נאמר: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" ורשי מביא על זה מדרש חכמים "כאיש אחד בלב אחד אבל שאר כל החניות בתרעומות ובמחלוקת", אם כן ההכנה הראשונה המתוארת לקראת מתן תורה היא אחדותם ואהבתם השלימה.

בהמשך הפרשה משה מצווה את ישראל בהרחבה לקראת המעמד הגדול, למעשה ניתן לכלול את הוראותיו של משה בשני עניינים כוללים א' פרישות וטהרה, הוא אומר להם "הֱיוּ נְכֹנִים לִשְׁלשֶׁת יָמִים אַל תִּגְּשׁוּ אֶל אִשָּׁה", ב' הוא מזהיר אותם לבל יעלו בהר כדבר ה' "הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ"

אם כן לסיכום מצאנו שלושה הכנות עיקריות לקראת מתן תורה א. אחדותם כאיש אחד בלב אחד. ב. פרישותם מנשותיהם.  ג. אזהרתם מעלות בהר. ובוודאי ראוי להתבונן במשמעות הפנימית של שלושה דברים אלו.

למעשה כאשר מעיינים בספרי הדרכה אנו רואים שחכמי המוסר והחסידות כאחד מדריכים אותנו בהרחבה שההכנה העיקרית הנדרשת מהאדם בכדי לזכות לקבל את התורה כראוי היא תיקון המידות, וכפי שנאמר 'דרך ארץ קדמה לתורה', כך גם עיקרי הדברים המבוארים במסכת אבות שהתורה נקנית בהן עוסקים בתיקון קומתו הפנימית של האדם, כמו כן מבואר בספרי הפנימיות שזו הייתה עבודת עם ישראל בארבעים ותשע הימים שבין יציאת מצרים למתן תורה, ועד ימינו אלה עובדי ה' עוסקים בימים אלו של ספירת העומר לקראת זמן מתן תורתנו בעבודת תיקון מידות נפולות, ומטעם זה תיקנו גם ללמוד מסכת אבות העוסקת כולה בתיקון המידות בשבתות הקודמות לחג השבועות.

ההסבר מדוע זוהי ההכנה העיקרית לקראת מתן תורה הרי היא ברורה מאליה, שאדם המתוקן במידותיו כאשר יצטווה בציווי כלשהו הרי מצד שמידותיו מתוקנות יש בכוחו לקיים את אותו ציווי, אך האדם השקוע במידותיו הרעות מה יועילו לו כל ידיעותיו הנפלאות אם נפשו המושחתת עומדת מנגד ומושכת לכיוון ההפוך, ולכן לא שייך לצוות עליו כלל, וכאילו נאמר שהמידות הן הכלי להוציא לפועל את הדעת של התורה, וכידוע הכלי קודם לאור.  

כלל כל המידות מתבארים בספרי הפנימיות בצורה נפלאה לפיה עיקרי המידות מושרשות בשלושה עיקריות הכוללות את כולן, הן מכונות 'חסד גבורה תפארת', 'חסד' כוללת את כל מידות האהבה הנתינה והשמחה ודומיהן היא מבטאת את התפשטות כוחות האדם מחוצה לו. לעומתה ה'גבורה' מבטאת את הכוחות ההפוכים היא כוללת את בחינות הצמצום והגבול שבאדם, בה מצויים היראות והפחדים לצד היכולת להימנע ממעשים רעים ולהתגבר על פיתויי היצר. הבחינה השלישית 'תפארת' מבטאת את היכולת של האדם לפעול פעולה כוללת המורכבת משני ההפכים 'חסד וגבורה', שלכאורה אהבה ויראה הן מנוגדות זו לזו אך מידת התפארת ממזגת ביניהן ומיחדת אותן ואז הן משלימות זו את זו להוציא לפועל פעולה שלימה.    

עומק מושג 'תיקון המידות' מבטאת את שליטת האדם בכוחות נפשו ויכולתו להשתמש בהן כפי חפצו ובחירתו כל אימת שהוא זקוק להן, פעם במידה זו ופעם במידה השנייה הכול כפי רצונו מבלי להיות נשלט על ידן, על זה אומרים חז"ל "צדיקים ליבם ברשותם".

אם נתבונן בשלושת הדברים המובאים לעיל, נראה שהם מקבילים לשלושת שורשי המידות האמורות כאן, שבתחילה רואים את תיקון מידת החסד, זה בא לידי ביטוי כבר בזמן חנייתם על ידי שהיו במצד של 'כאיש אחד בלב אחד'. לאחר מכן בא להם הציווי של אַל תִּגְּשׁוּ אֶל אִשָּׁה, זהו תיקון של הצד ההפכי, מידת הגבורה, הכוח לשלוט ביצר בנקודת הקושי העיקרית. הבחינה השלישית מקבילה למידת התפארת שהיא המכריעה וממזגת ביניהם, שבציווי של הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ באים לידי ביטוי שתי הבחינות כאחד, שמחד יש בה את צד הגבורה והצמצום שזה עניין 'הגבל', אך באותו ציווי עצמו נאמר להם 'וקדשתו' שהיא מבטאת את הצד החיובי להתקשר ולהיכלל בו, נמצא שהיה להם עבודה כפולה בציווי זה, מחד להגביל ולצמצם את עצמם ובד בבד לקדש בהר.

בהגיע עם ישראל למדבר סיני לאחר ארבעים ותשעת ימי טהרתם הלכו ונתקנו במידותיהם, שהרי בזה עסקו בכל אותם הימים שבין יציאתם ממצרים למעמד הר סיני כאמור. מובן היטב אם כן שבשלושה בחינות אלו בא לידי ביטוי שלמותם של ישראל בתיקון מידותיהם לקראת מתן תורה, שכפי שהתבאר מידות מתוקנות משמעותן היא היכולת לאחוז בכל המידות כאחד ולהשתמש בהן ככל הראוי לו, זו שלמות האדם כאשר אינו כבול בכלום וכל המידות נתונים בידיו לעשות בהם כרצונו.        

יתרו מעמד הר סיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד