ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ישראל לא ערוכה • "כמות הנפגעים תהיה מטורפת"

המומחים מתריעים: "הרעידות עלולות להתברר כמקדימות לפני רעש אדמה גדול והרסני"

"כששתי רעידות בעוצמה 3.5 מתרחשות ביממה - זה עלול מאוד להתברר כרעידות מקדימות לפני רעש אדמה גדול והרסני". כך מתריע מומחה לרעידות אדמה | נשיא התאחדות הקבלנים: "לא עושים כלום. העסק לא מתפקד. רעידה חזקה תביא לכ-7,000 הרוגים, חייבים למנוע את זה"

המומחים מתריעים: "הרעידות עלולות להתברר כמקדימות לפני רעש אדמה גדול והרסני"
אילוסטרציה צילום: unsplash

הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד • הד"ר רון אבני, מומחה לרעידות אדמה, מתריע בעקבות שתי רעידות האדמה במוצאי שבת בהפרש של 12 שעות בישראל ואומר: "כל הזמן יש רעידות קטנות ולא מורגשות, אבל כששתי רעידות בעוצמה 3.5 מתרחשות ביממה אחת - זה עלול מאוד להתברר כרעידות מקדימות לפני רעש אדמה גדול והרסני". כך אמר בגל"צ.

לדבריו: "ברור שאנחנו לא ערוכים לרעידת אדמה משמעותית, אמנם נעשתה עבודה - תמ"א 38 היא דוגמא לכך. אך עדיין, חיזקו רק 2-3 בתי חולים ממה שהיו צריכים. חייבים לחזק את היישובים שקרובים לשבר הסורי-אפריקני - חצור הגלילית, עפולה, ערד, אילת וכו'".

הד"ר אבי שפירא, לשעבר ראש ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, התריע גם הוא בגל"צ: "בית שלא עומד בתקן הוא מלכודת מוות - השאלה היא לא אם זה יקרה, אלא מתי. יש בישראל עשרות אלפי בניינים שנבנו לפני שהיו תקנים ויש חשש גדול שהם לא יעמדו ברעידה".

עוד בנושא:

"המדינה הקצתה לפני מספר שנים 5 מיליארד לחיזוק מבנים, אך לא הוציאה את הכסף", קובל ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "לא עושים שום דבר - מדהים כמה העסק הזה לא מתפקד. רעידת אדמה חזקה תביא לכ-7,000 הרוגים, חייבים למנוע את זה ולפעול היום".

עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, מתאר כי "אין במועצה האזורית שלנו שום תוכנית לחיזוק הבתים. כשפנינו למדינה בניסיון לייצר מיזם, ענו לנו בנימוס שזה לא בסדר העדיפויות. אין פתרון כבר 30 שנה - מבקר המדינה כתב עשרות דו"חות וכלום לא נעשה".

לדברי גרינבאום: "מדיניות משרד החינוך היא שלא מחזקים בתי ספר עם מבנים חד קומתיים. יש לי בית ספר בן 95 ואחרים בני 70 שנה וברור שאם תהיה רעידה הם יקרסו. אנחנו צריכים להתפלל שהתלמידים יהיו מתורגלים לרוץ מהר?".

גם ז'קי לוי, ראש העיר בית שאן, מתריע ש"כולם מסכימים שתבוא רעידת אדמה, אבל אף אחד לא עושה כלום. מדינת ישראל לא תדע להתמודד עם רעידה, כמות הנפגעים תהיה מטורפת. הפתרון הוא מעשי לא דיבורים - אני צריך תקציב מיידי לחיזוק מבנים שעלולים לקרוס". כך אמר בגל"צ.

אמש (ראשון) פורסמה ב'חדשות 12' רשימת עשרת הערים שבסיכון גבוה להיפגע והן; קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור, מגדל העמק, עפולה, קצרין, ראש פינה, בית שאן ואילת. בערים אלו יש 1,871 מבנים בסיכון גבוה וכ-54% מהם יינזקו באופן קשה ברעידת אדמה. דרושים שני מיליארד לחיזוק המבנים, אבל רק 70 מיליון אושרו.

בשבוע שעבר מיפו במשרד הבינוי והשיכון את המקומות בישראל שנמצאים בסיכון גבוה לרעידות אדמה. ברמה הארצית - כ-80 אלף מבנים מוגדרים בסיכון גבוה, ובתרחיש של רעידת אדמה 35% מהם יינזקו באופן קשה.

רעידת אדמה קריסת מבנים רעש אדמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד