כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יחליפו שגרירים

30 שנה אחרי 'גניבת היהלומים', המדינות יישבו את ההדורים

סעודיה מנרמלת את היחסים עם תאילנד אחרי שלושה עשורים של יחסים לא מלאים | הסיבה לנתק: ב-1989 עובד תאילנדי גנב מהארמון של בנו של המלך פהד 90 ק"ג יהלומים בשווי של 20 מיליון דולר. בהמשך דיפלומטים סעודים חוסלו בתאילנד ומאז היחסים לא חזרו במלואם | אתמול זה קרה כשראש ממשלת תאילנד ביקר בריאד • צפו

30 שנה אחרי 'גניבת היהלומים', המדינות יישבו את ההדורים
הפגישה צילום: משרד החוץ הסעודי

ערב הסעודית ותאילנד חזרו לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים, ויחליפו שגרירים בקרוב בין המדינות, וזאת לאחר שלושים שנה של איבה בשל סיפור מהאגדות, על גניבת יהלומים מבנו של המלך.

הפרשה החלה לפני 30 שנה, כתוצאה מגניבת יהלומים שהיו שייכים לבנו ב-1989 על ידי עובד תאילנדי. פרשה שגרמה לנתק בין ערב הסעודית לתאילנד למעלה מ-30 שנה.

רועי קייס, כתב לענייני ערבים ב'כאן חדשות' פרסם כי "‏סעודיה מנרמלת את היחסים עם תאילנד אחרי 3 עשורים של יחסים לא מלאים. הסיבה לנתק: ב-1989 עובד תאילנדי גנב מהארמון של בנו של המלך פהד 90 ק"ג יהלומים בשווי של 20 מיליון דולר. אחרי זה דיפלומטים סעודים חוסלו בתאילנד ומאז היחסים לא חזרו במלואם. היום זה קורה כשראש ממשלת תאילנד מבקר בריאד".

בשנת 1989 גנב קריאנגקריי טצ'אמונג, עובד תאילנדי, 91 ק"ג של תכשיטים ויהלומים יקרים מארמונו של הנסיך פייסל בן פהד שם הועסק כמשרת. לקריאנגקריי הייתה גישה לחדר השינה של הנסיך והחביא את התכשיטים הגנובים בשקית שואב אבק בארמון. הוא כלל יהלום כחול יקר ערך במשקל 50 קראט, קריאנגקריי שלח לאחר מכן לביתו במחוז למפאנג בתאילנד. התכשיטים התבררו כקשים להיפטר מהם. הוא החל למכור פריטים בסכום זעום. תכשיטן מבנגקוק, קנה את רוב היהלומים מקריאנגקריי כמעט בגרושים. כך לפי ערך 'ויקיפדיה'.

חקירה של משטרת תאילנד הובילה למעצרו של קריאנגקריי ולמציאת רוב התכשיטים הגנובים. קריאנגקאיי נידון לשבע שנות מאסר, אך הוא שוחרר לאחר שלוש שנים בגלל ששיתף פעולה עם המשטרה והודה.

צוות חוקרים תיאלנדים טס לסעודיה כדי להחזיר את החפצים הגנובים. עם זאת, השלטונות בסעודיה גילו כי היהלום הכחול חסר וכי כמחצית מאבני החן שהוחזרו היו מזויפות.

בבנגקוק נפוצו שמועות כי נשות חברי ממשלה עונדות שרשראות יהלומים הדומות לאלו שנגנבו מהארמון הסעודי. זה עורר את החשדות של הסעודים שמשטרת תאילנד ופוליטיקאים לקחו את התכשיטים לעצמם.

לאחר מכן חמישה דיפלומטים סעודים נרצחו, שניים סמוך אחד לשני, ושלושה נוספים לאחר תקופה מסוימת. יחסי ערב הסעודית-תאילנד החמירו עוד יותר בעקבות הרציחות. ערב הסעודית הפסיקה להנפיק ויזות עבודה לתאילנדים והמליצה לאזרחיה לא לבקר שם.

אתמול (שלישי) התקיימו דיונים בין יורש העצר מוחמד בן סאלמן וראש ממשלת תאילנד, בהודעה שפורסמה על ידי משרד החוץ הסעודי נאמר, "שני הצדדים הסכימו על צעדים חשובים שישפרו את היחסים הבילטרליים, לרבות: מינוי שגרירים בשתי הבירות בעתיד הקרוב, והקמת מנגנון התייעצות לחיזוק שיתוף הפעולה הבילטרלי, שבו התקשורת תוגבר בחודשים הקרובים כדי לדון בתיאום דו-צדדי. בתחומים אסטרטגיים מרכזיים", נכתב בהודעה.

עוד נכתב, "הדיונים כללו דרכים לחזק ולשפר את היחסים הכלכליים והמסחריים בין שתי המדינות באמצעות בחינת השקעות והזדמנויות זמינות לאור חזון הממלכה 2030, וסדרי עדיפויות הפיתוח של תאילנד, הכוללים מדיניות של כלכלה דינמית - ירוקה, בנוסף לגילוי תחומי שיתוף פעולה חדשים, כגון: אנרגיה מתחדשת ואיכות הסביבה, טרנספורמציה דיגיטלית ואבטחת סייבר". כך נמסר ממשרד החוץ הסעודי.

תאילנד יהלומים סכסוך ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד