ז' סיון התשפ"ד
13.06.2024
דו"ח האנטישמיות

מחקר מדאיג: נזק ליהודים בגלל קורונה, נתניהו וטראמפ

דו"ח האנטישמיות: ארה"ב, בריטניה וצרפת בראש הטבלה | הגבלות הקורונה שגרם למכחישי חיסונים להאשים את היהודים | ירידה בחיבור בין יהודי ארה"ב לישראל בגלל הקשר החם בין בנימין נתניהו לדונלד טראמפ

מחקר מדאיג: נזק ליהודים בגלל קורונה, נתניהו וטראמפ
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: דוד כהן, פלאש 90

אחד מכל ארבעה יהודים בארה"ב היה מטרה לתקרית אנטישמיות, בבריטניה נרשם שיא של עשרות שנים בתקריות אנטישמיות אלימות נגד יהודי הממלכה – וצרפת היא שיאנית האנטישמיות הווירטואלית. כך עולה מדו"ח מיוחד שפרסם משרד התפוצות, לקראת יום השואה הבינלאומי שצוין השבוע.

במשרד מציינים כי מהדו"ח עולה שבעקבות המבצע הצבאי "שומר החומות" נרשם זינוק בגילויי האנטישמיות בעולם בהיקפים מספריים וגיאוגרפיים חריגים.

במהלך ימי המבצע נוטרו מעל ל-430 פרסומים אנטישמיים ברשתות. מנתוני הדו"ח עולה כי קיים מתאם בין שיח אלים ברשתות החברתיות לבין פעולות אלימות במרחב הציבורי נגד יהודים. באותו החודש, באופן מיוחד, נרשמו הבעות סולידריות ברחבי העולם עם פלשתינים ומול בתי כנסת, מרכזים יהודיים ומוסדות קהילתיים שאין להם קשר לישראל, מכיוון שלתפיסתם של המפגינים, יהודים וקהילות יהודיות בעולם נושאים באחריות קולקטיבית לפעולותיה של מדינת ישראל, תופעה המכונה "אנטישמיות חדשה".

גם הקורונה לא היטיבה עם יהודי התפוצות, והביאה לעלייה ב"אנטישמיות קלאסית": הגבלות הקורונה ומדיניות החיסונים עודדו מכחישי קורונה ואחרים להאשים את היהודים באחריות למגפה העולמית. בהפגנות וברשתות החברתיות הואשמו יהודים בגריפת רווח מהחיסונים ובניצול המשבר, כדי לחזק את אחיזתם בממשלות ובכלכלה העולמית.

בבריטניה נרשם, כאמור, שיא של עשרות שנים באירועי אנטישמיות אלימים, ומינואר עד יוני 2021 דווחו 1,308 אירועים אנטישמיים נגד הקהילה היהודית ברחבי הממלכה. במרחב הווירטואלי, מדורגת פריז כעיר עם מספר גילויי האנטישמיות הגדול ביותר מצד גולשים, אחריה ניו-יורק, לוס-אנג'לס, וושינגטון וברלין. מנגד, בצרפת לא דווחו אירועי אלימות נגד יהודים בחודש מאי, זאת בעקבות אכיפה הדוקה של הממשלה נגד הפגנות פרו-פלשתיניות.

עוד עולה מהדו"ח כי השיח האנטישמי בארה"ב עבור תהליך של "נרמול", וחודר לזרם המרכזי בפוליטיקה הארצית, בקמפוסים וברחוב, בתהליך זוחל. קואליציית פעילי שמאל תומכי מיעוטים פועלים להדרת יהודים, מכיוון שהם רואים בהם בעלי זכויות יתר השייכים לרוב המדכא. מנגד, פעילי ימין קיצוני ממשיכים להוות סיכון ביטחוני אמיתי ליהודים.

מחקר שמפרסמת קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין יהודי ארה"ב וישראל, מעלה תוצאות מדאיגות: ארבעה מתוך עשרה יהודים בארה"ב חוו אנטישמיות על עצמם או על אדם קרוב להם בחמש שנים אחרונות. מקרב היהודים האורתודוכסים, 72% דיווחו שחוו אנטישמיות נגדם או נגד אדם קרוב אליהם (קרוב משפחה או חבר) בפרק הזמן הזה.

המחקר, שבוצע בידי קבוצת מלמן, נערך עוד לפני פעילות הטרור במרכז היהודי בקוליוויל, טקסס – וחושף את תמונת המצב העדכנית ביחסה של יהדות ארה"ב לאנטישמיות, הקשר בינה לישראל והחיבור בין יהודי ארה"ב לקהילה היהודית. 94% מהנשאלים ענו שאנטישמיות קיימת בארה"ב, ולמעלה ממחצית הנשאלים (55%) חושבים כי היא בעלת נוכחות רבה.

ממצאי המחקר הופקו מהשוואה לסקר שנערך בדצמבר 2019, ובו השתתפו כ-2,500 יהודים אמריקאים בוגרים, כשבסקר הנוכחי (באוקטובר-נובמבר 2021) השתתפו כאלף מתוכם. בהשוואה למצב לפני חמש שנים, סבורים כשני שליש מהנחקרים כי האנטישמיות התגברה, ומעל ל-90% מיהודי ארה"ב מודאגים ממצב האנטישמיות במדינתם. 65% מהנשאלים מרגישים כי אירוע שבו מעורבים יהודי ארה"ב, הינו בעל השפעה ישירה עליהם – תחושה של גורל משותף.

ירידה בחיבור בין יהודי ארה"ב לישראל

גם בחיבור בין יהודי ארה"ב לישראל נרשמה ירידה בשנים האחרונות, מ-67% ב-2019 ל-64% ב-2021. עורכי המחקר סבורים כי מדובר בנתון בעייתי עבור מדינת ישראל, ומכנים אותו "מגמה מדאיגה שאמורה להדיר שינה מעיני ממשלת ישראל... יהדות ארה"ב היוותה ועודנה גורם מרכזי בהצלחתה ושגשוגה של מדינת ישראל. התרחקות המוצגת במחקר תהיה בעוכרינו מכל הבחינות".

אחת הסיבות המרכזיות לשחיקה, לדעת המשיבים, היא הקשר החם בין בנימין נתניהו לדונלד טראמפ (24% מהמשיבים), כשאלה כיהנו כראש ממשלת ישראל וכנשיא ארה"ב. אותו אחוז קיבלה גם הסיבה "בנייה בלתי חוקית של התנחלויות באזורי יהודה ושומרון".

הנתון הזה מגובה היטב בנתון הבא, המצביע על עלייה בביקורתיות כלפי ישראל בקרב יהודי ארה"ב – מ-57% ב-2019 ל-65% ב-2021. 17% מכלל יהודי ארה"ב תומכים בתנועת החרם על ישראל (BDS), אך בקרב הצעירים נרשם נתון מדאיג עוד יותר: כרבע מהם (24%) תומכים ב-BDS. עם זאת, מעלה המחקר כי 37% מיהודי ארה"ב לא מכירים או תומכים בתנועות חרם על ישראל.

יהודי ארה"ב תופסים את שתי המפלגות האמריקניות כפרו-ישראליות במידה דומה (רפובליקנים – 71% מהמשיבים, ודמוקרטים 69% מהמשיבים), אך עם זאת, רוב המשיבים סבורים כי הדמוקרטים פרו-ישראליים אך ביקורתיים כלפי התנהלות הממשלה בישראל ומדיניותה, ואילו הרפובליקנים פרו-ישראליים ותומכים בהתנהלותה של ישראל ובמדיניותה.

מגמה נוספת המשתקפת בתוצאות המחקר, היא ירידה בחשיבות הקהילה היהודית בחיי יהודי ארה"ב: מ-58% (ב-2019) ל-52% (ב-2021). הלכה למעשה, פחות יהודים מעורבים בקהילה וגם בארגונים יהודיים: ירידה מ-40% ב-2019 ל-34% ב-2021.

אנטישמיות בנימין נתניהו דונלד טראמפ קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד