כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מעקבים לא רק בישראל

עורך הדין שמכשירו נפרץ: "לא עשיתי שום פשע"

‏סיפורו של פעיל זכויות האדם המרוקני ועורך הדין, עבד א-סאדק אל-בושתאווי, שלפי פרסומים זרים, גם הטלפון שלו נפרץ בידי חברת NSO הישראלית, אחרי שהפך לסנגור של העצורים ומשפחות הקורבנות במחאת הריף במרוקו לפני חמש שנים

עורך הדין שמכשירו נפרץ: "לא עשיתי שום פשע"
‏עורך הדין עבד א-סאדק אל-בושתאווי צילום: מתוך שידורי כאן 11

‏עורך הדין עבד א-סאדק אל-בושתאווי, היה אחד מפעילי זכויות האדם המפורסמים במרוקו בשנים האחרונות. הוא השתתף במחאה הכלכלית, חברתית הגדולה בצפון מרוקו לפני חמש שנים והפך למטרד בעבור השלטונות עד שנאלץ לעזוב את ארצו. לפני שנתיים טען ארגון אמנסטי שהטלפון שלו נפרץ בידי חברת NSO הישראלית באמצעות תוכנת פגסוס. עכשיו הוא מדבר בפעם הראשונה עם כלי תקשורת ישראלי כדי לספר את סיפורו שהוא בעצם סיפורם של לא מעט פעילי זכויות אדם באזור.

רועי קייס כתב לענייני ערבים ב'כאן חדשות', ראיין את עורך הדין המרוקני, עבד א-סאדק אל-בושתאווי, שסיפר כי לא נפל מהכיסא כשאמרו לו שגם הטלפון שלו היה נתון למעקב של תוכנת פגסוס של חברת NSO הישראלית.

הוא סיפר: "החלפתי את הטלפון שנפרץ, מדי פעם מתקשרים אליי מטלפונים לא מזוהים או סמסים עם לינקים. אז אולי שוב פרצו לי טלפון". אחרי הכול מדובר באחד מפעילי זכויות האדם המוכרים בצפון מרוקו בשנים האחרונות שלא עשה חיים קלים לשלטונות.

האירוע המשמעותי בסיפורו של עורך הדין המרוקני אל-בושתאווי שמדבר בפעם הראשונה עם כלי תקשורת ישראלי מתרחש אי שם באוקטובר 2016, באותה העת בעל דוכן דגים בצפון מרוקו ושמו מוחסן פכרי נמחץ למוות אחרי שהשליך את עצמו למשאית אשפה. הוא עשה זאת במחאה על שהשלטונות החרימו לו את הדוכן וזרקו לו את הדגים. משם הדרך למחאה של תושבי אזור הריף, הפריפרייה, הייתה קצרה.

המחאה הזאת נמשכה עד 2017, ובמהלכה נעצרו מאות פעילים שהפגינו על ההדרה של אזור הריף, צפון מרוקו. היה גם מי ששילם בחייו כשכוחות הביטחון ניסו לדכא את המחאה. בתווך הזה נכנס לתמונה עורך הדין המרוקני, אל-בושתאווי. "ניסו לצייר אותי כבוגד וכמי שמשרת אג'נדה זרה בעוד אני מביע את דעתי וחושף את הפרות זכויות האדם מצד המשטר והיעדר משפט צדק לפעילים ולאלה המגנים עליהם" סיפר ל'כאן חדשות'.

לדבריו: "ידעתי שיש מעקב של השלטונות עליי. מעקב צמוד ותצפתו על המשרד והבית שלי כל הזמן. כוחות הביטחון התלבשו אזרחית ועקבו אחרי המשרד שלי. הקשו עליי. ואת זה גיליתי לפני פגסוס. לא ידעתי שיש פגסוס. ידעתי על המעקב הצמוד".

הוא סיפר: "זאת הייתה חקירה לגבי שיחה שהייתה לי עם אחד הקורבנות של ההפגנות בריפא, אשתו של מישהו שמת אחרי ששאף גז מדמיע בהפגנות. אמרתי לה בשיחה שאני מגנה את השימוש בגז והבעתי תנחומים. בחקירה שאלו אותי על השיחה הזו והתחלתי לחשוד ברצינות שיש האזנות ופריצה לטלפון וממש האזנה לשיחות והקלטתן. זה היה בספטמבר 2017".

בפברואר 2018 אל-בושתאווי, שהגן משפטית על פעילי מחאת הריף מצא את עצמו נידון למאסר של כמעט שנתיים. "לא עשיתי שום פשע ולא הפרתי את החוק. בסך הכל הבעתי את דעתי האישית" סיפר. הוא הבין שהוא בסכנת מאסר, הוא ומשפחתו טסו לצרפת, שם קיבל ב-2019 מקלט מדיני, והתפנה לעסוק בשאלה אם הטלפון שלו "הודבק" בתכנית הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית.

לפי פרסום של ארגון זכויות האדם אמנסטי מלפני שלוש שנים, באוקטובר 2017, שיאה של מחאת הריף במרוקו, קיבל אל-בושתאווי לנייד שלו הודעות זדוניות עם קישורים בעלי זיקה לתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO.

במענה לטענות של אמנסטי בעניין השימוש בפגסוס במרוקו, השיבה NSO שהיא מוכרת את מוצריה לשם מאבק בפשיעה ובטרור ואם נעשה בהם שימוש לרעה, אז יינקטו צעדים מתאימים.

פגסוס NSO זכויות אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד