כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
החיים בישראל מול בריטניה

הזעם הציבורי מעמיק: "ליברמן עוד יתחרט"

התייקרות המוצרים היא עניין גלובלי, אבל יוקר המחיה בישראל היה בלתי נסבל עוד לפני הקורונה. אם הממשלה לא תחולל שינוי היא עלולה לגלות מה פורץ לעיתים קרובות רגע אחרי מגפה, גל התעשרות וגל התייקרויות: הזעם הגדול

הזעם הציבורי מעמיק: "ליברמן עוד יתחרט"
אילוסטרציה צילום: פלאש 90 אנה קפלן

במאמר מערכת שמפרסם הבוקר נדב אייל, ב'ידיעות אחרונות' מסביר אייל כי ליברמן עוד יתחרט על הדברים בהם ניסה לתרץ ולהצדיק את הזינוק במחירי המוצרים בישראל.

"שר האוצר ליברמן עוד יתחרט, סביר להניח שהוא כבר מתחרט על האמירה שלו אתמול כי עליית המחירים היא "הכי מתונה בעולם". לא בגלל חוסר דיוק קיצוני, האינפלציה בישראל אכן נמוכה ביחס למערב, אלא הוא מחמיץ את הנקודה".

"קחו לדוגמה קרטון של ליטר חלב", כותב אייל, "המחיר המפוקח שלו במדינת ישראל הוא 5.94 שקל. ליטר חלב בבריטניה עולה כ-3.40 שקל. למעשה, תוכלו לקנות למעלה מ-2 ליטר עבור 5 שקל. או קורנפלקס".

"קלוגס הוא מותג המוחזק בידי היבואן הפרטי דיפלומט; הוא נהנה מאוד, יש להניח, משער השקל המתחזק בשנים האחרונות. זה לא הפריע לו להודיע לאחרונה על עליית מחירים של עד 16% במוצריו, ובין היתר בקורנפלקס, שיעלה 7.5% יותר. כרגע קורנפלקס 750 גרם נמכר ב-14-15 שקל. לאחר ההתייקרות הוא יעלה, בחשבון פשוט, כ-16 שקל. כמה הוא עולה בבריטניה? בערך 12.80 .פער של 25%, ולא, עלויות ההובלה לא מסבירות את זה. תריסר ביצים יעלו לכם בבריטניה בערך 7.5 שקל, ובישראל למעלה מ-10. הביצים מפוקחות, הנדל"ן איננו כזה. עלות דירה ממוצעת בבריטניה היא כ-1.15 מיליון שקל. בישראל מדובר בכ-1.68 מיליון. עניין של 40 ומשהו אחוז, בקטנה".

"לכל המרכיבים האלה מצטרפות חזירויות קטנות: נניח בדיקת אנטיגן אחת שנמכרה אתמול, בסופר פארם, ב-35 שקל ליד הקופות".

נדב אייל מתמצת את עליית המחירים: "בקיצור, מר ליברמן ושרי הממשלה: החיים פה קשים ויקרים מאוד ממילא. פניות לצורכי יח"צ לרשות התחרות (אתם וגם אני יודעים שהיא לא תעשה דבר) תחרות כתיבה יוצרת של מכתבים נזעמים ליבואניות, המלצות פופוליסטיות של שרים בממשלה להחרים יצרנים – תחסכו את זה מאיתנו".

"התמונה הגדולה, העולמית, ברורה: בסיומן של שנתיים של מגפה, העשירים התעשרו מאוד. ההון של עשרת המיליארדרים הגדולים בעולם הוכפל. העשירים לא יפרסמו ברבים את מזלם הטוב, אבל הדברים ניכרים: במכוניות יוקרה, בדו"חות ציבוריים, בתשלומי מס על הון. אתם שומעים הרבה אנשים שנפגעו כלכלית ובריאותית מהמגפה; שימו לב לשתיקה שבעת הרצון של בעלי רשתות השיווק, הפארמים, המלונות הישראליים, הקבלנים. במקביל, חוסר האמון של הציבור במנגנוני הכוח הפוליטיים העמיק. זו תופעה קלאסית לימים שאחרי מגפה".

יוקר המחיה ישראל בריטניה איווט ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד