כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אלו הדגמים הפופולריים

בעלי רכב? השיטה החדשה והמתוחכמת של הגנבים

בשנה החולפת נרשמה עלייה של יותר מ-40% במספר הרכבים הגנובים וחלקן בשיטה חדשה וערמומית - "שיטת התאונה הקלה," אירוע שמתחיל כמו תאונה תמימה, אך כשהנהג עוצר בצד הדרך לקחת פרטים – הגנב נכנס לרכב ונמלט

גניבת רכב
גניבת רכב צילום: מצלמת אבטחה

בשנה החולפת נרשם זינוק של 43% בגניבות הרכב בישראל, זאת לאחר ירידה של 13% ב-2020. חלק רחב מגניבות הרכבים מבוצעים באמצעות שיטה חדשה ומתוחכמת.

השיטה המתוחכמת קרויה בשם "שיטת התאונה הקלה," גנבי הרכב מבצעים באופן מכוון תאונה קלה עם הקורבן, וכשהנהג עוצר בצד הדרך לקחת פרטים של הפוגע בעוד הרכב מונע – נכנס הגנב לרכבו של הנהג הנפגע ונמלט.

סוזן מטוס נכוותה מהשיטה החדשה כשהייתה בדרך הביתה ובשיחה ל- n12 היא פירטה את השתלשלות הגניבה: "פתאום שמעתי מאחורי 'בום' והרגשתי שמישהו נכנס לי ברכב. יצאתי מהאוטו לראות מה הנזק. כשיצאתי הבנתי ששכחתי את הפלאפון שלי, וכשהסתובבתי מישהו כבר ישב בתוך הרכב שלי והתחיל לנסוע. נאחזתי במשקוף - לא היה אכפת לו והוא גרר אותי איתו. נפלתי על הארץ כאובה ומדממת".

סוזן מטוס רחוקה מלהיות היחידה שנפלה קורבן לשיטה החדשה. "אלו חוליות שזה העבודה שלהם. המקצוע שלהם זה להיות גנבי רכב. וגם בתוך החוליות יש תפקידים, השאיפה של אותם גנבים זה להביא את הרכבים הגנובים לתוך הערים הפלסטיניות, ולרוב תוך שעה כבר אין רכב כשהוא מפורק ונמכר בחלקים", מספר ל- n12 רם אוזן, קצין שיטור וקהילה אריאל.

מהרגע שהרכב נגנב מתחיל מרוץ נגד הזמן עד שהוא עובר לשטחי הרשות הפלסטינית, דרך פרצות רבות בגדר שנפרצו במיוחד למטרה הזו. מעבר לגדר בתוך שטחי A, משטרת ישראל לוקחת פיקוד ומנסה למגר את התופעה. אחת היחידות שנלחמות בתופעה היא יס"מ שומרון שלרוב עסוקה בסיכול פועלים אך לאחרונה עיקר פועלה הוא לתפוס גנבי רכב.

מנתוני אחת מחברות הביטוח הגדולות בשוק עולה כי הדגמים הנגנבים ביותר הם גם הנמכרים ביותר: יונדאי i25 היא המכונית הנגנבת ביותר מבחינת מספר הגניבות ביחס למספר המכוניות שעל הכביש, ואחריה מאזדה 3 החדשה וטויוטה קורולה. הגיל הממוצע של המכוניות שנגנבות הוא שלוש שנים, ושוויין כ-70-60 אלף שקלים. 

שיעור הגניבות שעלה בשנה החולפת צפוי להשפיע גם על מחירי הביטוח ופוליסת המקיף צפויה להתייקר בכ-7%-5%, חישוב שאינו כולל את העלייה במספר התאונות בשנת 2021.

גנבי רכב חוליית גנבי רכב משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד