כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
יש נקודת אור

הנתונים המבהילים של מחלת הסרטן: "כמעט אין אדם שלא מכיר נפטר"

12,000 איש נפטרים מדי שנה בישראל כתוצאה מהמחלה הנוראית | שר הבריאות הורוביץ: "כמעט אין אדם בישראל שלא מכיר מישהו שחלה, או חס וחלילה נפטר, כתוצאה מסרטן" | עם זאת, מגמות התמותה מסרטן יורדות בעקביות בכל קבוצות האוכלוסייה מאז 1996 

הנתונים המבהילים של מחלת הסרטן: "כמעט אין אדם שלא מכיר נפטר"
מחלקה אונקולוגית צילום: Shlomi Cohen/Flash90

לרגל יום הסרטן הבינלאומי לשנת 2022, כינס שר הבריאות ניצן הורוביץ מסיבת עיתונאים יחד עם בכירי משרדו, ובו הוצגו הנתונים המבהילים של המחלה הנוראית - בעולם ובישראל. לצד זאת הדגישו כלל הנואמים, את חשיבות גילויה המוקדם של המחלה. 

"מחלת הסרטן היא עדיין גורם התמותה הראשון בשכיחותו בישראל. כמעט אין אדם בישראל שלא מכיר מישהו שחלה, או חס וחלילה נפטר, כתוצאה מסרטן", אמר שר הבריאות הורוביץ. מנכ"ל משרדו, פרופ' נחמן אש הוסיף: חשוב לי להדגיש את נושא המניעה והגילוי המוקדם של מחלת הסרטן. זו הזדמנות לומר לכולם, גם לנותני השירות וגם לציבור, להקפיד על ביצוע הבדיקות הנדרשות, לא להזניח ולטפל בזמן בכל מה שנדרש", קרא אש לציבור. 

לפי הנתונים שפורסמו היום ע"י המשרד, בעולם מאובחנים מדי שנה כ-19 מיליון מקרי סרטן חדשים. סוגי הסרטן השכיחים ביותר הם סרטן הנשים, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הערמונית, סרטני עור שאינם מלנומה וסרטן הקיבה. 

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-27,000 אנשים עם סרטן חודרני. מגמות ההיארעות בשנים האחרונות מורות על ירידה ברוב קבוצות האוכלוסייה למעט נשים ערביות שם נרשמת יציבות.

בעולם נפטרים מדי שנה כ-10 מיליון אנשים כתוצאה מסרטן. סוגי הסרטן השכיחים ביותר כגורמי תמותה הם סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הכבד, סרטן הקיבה וסרטן הנשים.

בישראל נפטרים מדי שנה כ-12,000 אנשים בגלל סרטן. מאז 1999 סרטן הוא סיבת המוות הראשונה בשכיחותה בישראל, כאשר הוא מונה 25% מכלל התמותה. עם זאת, מגמות התמותה מסרטן יורדות בעקביות בכל קבוצות האוכלוסייה מאז 1996.

מהם גורמי הסיכון שניתנים לשינוי? 

גיל הוא גורם סיכון מרכזי לסרטן. ככל שמתארכת תוחלת החיים, עולה סיכון הפרט לחלות בסרטן במהלך ימי חייו. גורמים נוספים הם גורמים התנהגותיים כגון עישון, צריכת אלכוהול, תזונה, השמנה, יושבנות. גורמים נוספים הם בהיבט הסביבתי, כלומר זיהום אוויר, וכן עניינים משפחתיים וגנטיים. 

גורמי הסיכון ההתנהגותיים לסרטן הניתנים לשינוי, כפי שתואר לעייל, תורמים לכשליש מכלל התמותה מסרטן. 

סרטן ניצן הורוביץ נחמן אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד