כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
"פרסום מוטה וכוזב"

משיבה אש: NSO שלחה מכתב התראה לעיתון 'כלכליסט'

חברת NSO שלחה היום מכתב התרעה לפני תביעה לכלכליסט בגין הפרסום הבוקר על כך שהחברה מאפשרת ללקוחותיה למחוק תיעוד של הפעולות שעשו באמצעות הרוגלות שפיתחה. "לא מדובר בתחקיר עיתונאי אלא בפרסום חד צדדי, מוטה וכוזב אשר קיבל פומבי בנסיבות המעלות חשש ממשי שמטרתו לשרת מטרות זרות לחלוטין למהותה של עיתונות מקצועית"

משיבה אש: NSO שלחה מכתב התראה לעיתון 'כלכליסט'
תוכנת הריגול NSO צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברת NSO שלחה מכתב תביעה ל'כלכליסט' בעקבות הפרסום הבוקר (חמישי) בעיתון לפיו החברה מאפשרת ללקוחותיה למחוק תיעוד של הפעולות שעשו באמצעות הרוגלות שפיתחה. החברה מכחישה את הדברים ומציינת כי הפרסומים ב'כלכליסט' לוקים החוסר הבנה טכנית שהובילה להטעיה של הציבור.

במתב ששגרה NSO נתבו עורכי הדין כי "בהמשך לסדרת כתבות שפורסמו בשבועות האחרונים אודות שימוש נטען של משטרת ישראל במוצרי מרשתנו, פורסמה הבוקר כתבה נוספת בסדרה שעניינה במאפיינים נטענים של מוצרי מרשתנו". "לפי הנטען, המאפיינים הללו תוכננו בכוונת מכוון כדי למנוע תיעוד של היסטוריית השימוש של לקוחות מרשתנו ולמנוע כביכול כל אפשרות להתחקות אחר פעולותיהם".

NSO, שעד כה לא הגיבה לגופן של הטענות אודותיה, כתבה במכתב ההתראה כי "המערכות הרלוונטיות, בכל גרסאותיהן, כוללות תיעוד מלא של הפעולות שבוצעו בהן", וכי קבצי התיעוד (לוג) נועדו מלכתחילה לאפשר בדיקה בדיעבד של כל פעולה שנעשתה במערכות - לצרכים משפטיים ולמניעת שיבוש ראיות".

לדבריהם, "אותם 'לוגים' שמורים אך ורק במערכות הלקוח, אך הלקוח לא יכול לבצע בהם כל שינוי או מחיקה". החברה הכחישה גם כי הציעה ללקוחותיה גרסאות של הרוגלה שאינן מתעדות את הפעילות בהן, או שהרוגלה תוכננה מלכתחילה ככזו שהתיעוד בה חלקי.

עוד נכתב בנוגע לתחקיר, כי "לא מדובר בתחקיר עיתונאי אלא בפרסום חד צדדי, מוטה וכוזב אשר קיבל פומבי בנסיבות המעלות חשש ממשי שמטרתו לשרת מטרות זרות לחלוטין למהותה של עיתונות מקצועית".

במכתב שנשלח על ידי משרדי עורכי הדין "גולדפרב זליגמן" ו"קריספין, רובינשטיין, בלכר" נאמר: "בדומה לפרסומים הקודמים, הפרסום הבוקר אינו מציג כל ראיה בתמיכה לטענות הסנסציוניות המוצגות במסגרתו". עוד נכתב: "הפרסום מבוסס על טענות כוזבות לחלוטין שמסבות למרשתנו נזקים חמורים, והיא אינה מתכוונת לעבור על כך לסדר היום".

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רנ"צ בדימוס רוני אלשיך, התייחס אמש (רביעי) לראשונה לפרשת הריגול של המשטרה שמסעירה את המדינה לאחרונה בעקבות הפרסום ב'כלכליסט' שחשף כי המשטרה בתקופתו שתלה רוגלות במכשירי סלולר של מנכ"לי משרדי ממשלה ובכירים נוספים. אלשיך דוחה בתוקף טענות לריגול לא חוקי של המשטרה.

"הגם שזה מתסכל מאד, במישור האישי", מתייחס אלשיך לשתיקתו עד כה, "בחרנו להשאיר את הזירה ליועמ"ש לממשלה, לפרקליטות, למשטרה ולרשות לניירות ערך". לדבריו, "הקושי להתמודד מול טענות כלליות שהן בגדר עננה ללא ראיות, אך גם ללא קצה חוט לבדיקה".

בהתייחסו לפרשה אמר המפכ"ל לשעבר אלשיך: "שלשום בבוקר, נחשפנו לכותרות דרמטיות לפיהן לכאורה משטרת ישראל בכלל, ובראשותי בפרט, התעלמה מכל דין והפכה פעילות שאמורה להיות ממוקדת ומפוקחת לפלטפורמה ל'פישיניג' חסר שליטה".

"חברי הקרובים כמו רבים מאזרחי ישראל, נדהמו מהפרסומים הרבים ופנו אלי לקבלת תשובות. כאן, חלה נקודת המפנה מבחינתי. למרות שכבר למעלה משלוש שנים אני מחוץ למשטרת ישראל, כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות. זאת ועוד, נוכח העובדה שסוף סוף היו שמות בגוף הפרסום ידעתי לומר כמי שמכיר את המערכות הטכנולוגיות הרלוונטיות, שמרגע זה, ניתן לאמת או לשלול ולקבל תמונה עובדתית ברורה", הוסיף.

לדבריו, "אילו הפרסום היה נכון- אכן זהו זעזוע עמוק לדמוקרטיה, לא פחות מכך. המתנו כולנו בסבלנות רבה, עד שמשטרת ישראל השלימה בדיקה פנימית מעמיקה ולאחריה עוד אחת צולבת והממצאים, כפי שפורסמו לידיעת השוטרים, הובאו גם לידיעתי. לא הופתעתי לגלות שממצאי הבדיקה הוכיחו, כי לרשימה שורבבו שמותיהם של אנשים תמימים שמשטרת ישראל לא חשדה בהם מעולם בשום פעילות פלילית, לא פוקחו על ידי משטרת ישראל, לא רק בכלי האיסוף שפותח ב- NSO גם לא בכל כלי איסוף כלשהו, כלים שבמדינה דמוקרטית מחויבים באישור ובצו שופט".

NSO כלכליסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד