כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
16 מיליון ש"ח

"לא היה פשוט": מרן הגר"ש גלאי על הקשיים בחלוקת הכסף למשפחות הרוגי הר מירון

לאחר שבקופת העיר גייסו למעלה משישה עשר מיליון שקלים למען הרוגי אסון הר מירון חושף מרן הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי כיצד הדברים התנהלו. כמי שהיה אחד מרבני הקרן הוא חושף על הקשיים ועל הפרטים הקטנים מאחורי הקלעים

"לא היה פשוט": מרן הגר"ש גלאי על הקשיים בחלוקת הכסף למשפחות הרוגי הר מירון
הגר"ש גלאי חושף את הפעילות צילום: באדיבות המצלם

לאחר שבמהלך היממה האחרונה נחשף היקף הפעילות חסרת התקדים של קופת העיר למען משפחות נספי אסון מירון, במסגרתה הם גייסו למעלה משישה עשר מיליון שקלים למען המשפחות השבורות, מתפרסם כעת ראיון מקיף עם מרן הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי, אשר היה אחד מרבני הקרן שנחשף לפעילות הברוכה גם מאחורי הקלעים.

לחצו כאן להשתתפות בפעילות החשובה מאין כמותה>>>

תחילה הוא נשאל: האם אפשר להעביר את מימדי האסון – לכסף? מה שייך כסף לאסון שגבה את חייהם של 45 נפשות זכות וטהורות?. הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי משיב: "45 קרבנות הציבור עלו בסערה השמימה ובוודאי נמצאות ליד כסא הכבוד. אבל בעולם הזה הם השאירו אחריהם משפחות שבורות לרסיסים, הלומות כאב ויגון. המשפחות שלהם צריכות להתמודד עם היום-יום, עם משא החיים בצל האסון, ובזה – כסף יכול להיות הבדל בין חושך לאור".

המראיין הקשה: עד כדי כך?, תשובה: "ודאי. כאשר אלמנה שבעלה נלקח בפתאומיות צריכה לאסוף את כל כוחותיה כדי להחזיק את הבית, כדי להיות משענת לילדים – היא מקבלת תעצומות נפש ועושה זאת. אם הראש שלה נתון בדאגות פרנסה חונקות, היא לא יכולה להיות משענת עבור ילדיה".

הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי נשאל גם: מי יכול לאמוד לכמה כסף זקוקה כל אלמנה? כמה כסף צריך בכל בית? הרי אספו את הסכומים האגדיים האלה כחבילה אחת. איך מחלקים את החבילה הזאת לכל כך הרבה משפחות? לפי מה?. תשובה: "קודם כל, ישבנו עם כל אלמנה ואלמנה. רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א בעצמו הטיל את התפקיד. הוא בחר את ההרכב שיעסוק בהבנת התמונה האישית של כל משפחה ומשפחה. הגרש"א שטרן, הגר"ש שטינמן ואנוכי. כל אלמנה באה עם האיש שמלווה אותה, כל אלמנה הגיעה עם דף מסודר, שבו נאספו מראש כל הפרטים החשובים העוסקים בפרנסתה".

שאלה: האם מרן שליט"א בעצמו ישב עם כל אלמנה ואלמנה? בכמה אלמנות מדובר? תשובה: "שבע עשרה אלמנות שישבנו אישית כאן בהרכב של כל הרבנים, ועוד שתיים שהן תושבות חו"ל, ששלחנו שליח שישב איתן באופן אישי".


מ
כתב הרבנים 

עוד נשאל מרן הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי במהלך הראיון המיוחד על גיוס הכספים למען הרוגי הר מירון: עם האלמנות האלה – הרבנים ישבו ושמעו אותן ממש או את המלווים שלהן?. תשובה: "איתן ממש,וגם עם המלווים שלהן! כל אחת מהן סיפרה על חייה ועל מצבה, ושאלנו אותה על הצרכים שלה, על הקשיים, על העזרה הנדרשת, על מהות התמיכה שהיא נזקקת לה. כל אחת סיפרה כמה ילדים יש לה, באילו גילאים, האם הגידול שלהם חלק עד כה או שישנם קשיים מיוחדים, וכן הלאה".

הוא אף חשף מצפונות ליבו על הכאב הנורא שהיו מנת חלקו במהלך פגישותיו עם המשפחות השבורות: "הכאב הוא בלתי נתפס. אבל הרבונו של עולם נותן כוח, וכאשר רוצים להועיל – אפשר להזיז הצידה את הרגשות האישיים ולהתמקד בסבל של האחר, ובעזרה שהוא זקוק לה".

שאלה: ואז הרבנים החליטו כמה כסף להעביר לכל אחת מהן? תשובה: "זה לא היה כל כך פשוט. היה צריך הרבה לחשוב ולנתח איך להסתכל על הצרכים האלה, על פי איזה מפתח לחלק את הסכומים. על זה היו דיונים באופן נפרד. הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי סיפר כי לבסוף זה הוחלט ב"כמו מושב בית דין. בעצם ההחלטות הללו נזקפות על שמו של רשכבה"ג מרן שה"ת רבנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שכן אנחנו היינו שלוחים שלו שפועלים מכוחו. הגר"ש שטיינמן, הגרש"א שטרן ואנוכי. כל משפחה ומשפחה, כל אלמנה וצרכיה. כל יתום וזעקתו".

לסיום ביקש מרן הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי "לומר על עם ישראל שנגלה בשיא תפארתו, בימים הקשים הללו. המציאות של עם שלם שנתבע ונותן יותר ממה שיש לו, בכמויות עצומות כאלה – המציאות הזאת מלמדת זכות על עם ישראל באופן מופלא. אנשים לא מסתפקים בכאב, הם גם קמים ועושים מעשים שיועילו: נותנים ממה שיש להם וממה שאין להם... אי אפשר לשער כמה לימוד זכות יש פה, כמה סנגוריה על העם כולו, כמה הערכה והתפעלות אין קץ של גדולי ישראל ושל כל העוסקים בדבר – לכל התורמים. כל שקל ושקל, כל נדבה ונדבה, כל תרומה ותרומה – מקומה שמור לה בהערכה עצומה. והלוואי שלא נדע יותר מצרות ולא בזאת נבחן".

לחצו כאן להשתתפות בפעילות החשובה מאין כמותה>>>

אסון מירון תשפ"א קופת העיר הרב שמעון גלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד