כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
במבצע מיוחד של הח"כ החרדי

לפני שבת: כך חולצו אברכים ישראלים מאוקראינה

החל מיום חמישי בלילה ועד שעה לאחר כניסת השבת נמשך מסע חילוץ כפול של ח"כ אייכלר: בחזית אחת נעשו מאמצים לחלץ קבוצת אברכים חסידיים על גבול אוקראינה-פולין, ובחזית האחרת קבוצת יתומים בחזית אוקראינה-מולדובה. הרבנים פסקו: המאמצים דוחים שבת

לפני שבת: כך חולצו אברכים ישראלים מאוקראינה
הנציג הישראלי שהמתין לאברכים בפולין צילום: באדיבות המצלם

ביום חמישי בלילה הגיעה ללשכת ח"כ אייכלר פנייה בהולה של קבוצת אברכים חסידיים מישראל השוהים בגבול אוקראינה פולין סמוך לעיירה פשמיש. מדובר בקבוצה שהגיעה להתפלל על קברי צדיקים בגבולות פולין אוקראינה, והמלחמה שפרצה ביום רביעי הפתיעה אותם. לפי הדיווח שלהם הם מנסים כבר עשרים וארבע שעות לעבור דרך מעבר הגבול מדיקה, אך אינם מצליחים בשל הקשיים הפיזיים במקום ובשל הכאוס הגדול.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ח"כ אייכלר יצר קשר עם צוות משרד החוץ השוהה במקום, אך קיבל דיווח כי המעברים פתוחים ואין עוד מה לעשות. אלא שמאוחר יותר התברר, שהאוקראינים הציבו רק שני בקרי גבול, כנראה בשל מחסור בכוח אדם, מה שגרם כמובן לעומסים מטורפים של אלפי בני אדם שנתקעו בגבולות.

הנהג שהביא את האברכים לגבול כבר עזב, והחלו דיונים קדחתניים האם כדאי להם להישאר שם בתקווה שיצליחו להגיע למעבר הגבול, או שעדיף להם למצוא נהג אחר ולחזור לתוך אוקראינה כדי להגיע למעברי גבול אחרים.

לאחר התייעצות דחופה עם גורמים ביטחוניים באוקראינה ובפולין הוחלט שהקבוצה תישאר שם, משום שזה המקום הכי בטוח יחסית לשאר המדינה. ח"כ אייכלר הנחה את האברכים להישאר שם ולהמתין להוראות חדשות.

עד השעה שש בבוקר התור העצום במעבר הגבול כלל לא זז, והיה נראה שכלום לא מתקדם. בשלב זה עורבו שוב אנשי משרד החוץ שניסו לבדוק מול האוקראינים האם אפשר לזרז את המעבר שלהם. במקביל יצר ח"כ אייכלר קשר עם מספר רבנים בקייב כדי לברר את המשמעויות ההלכתיות למקרה שמאמצי החילוץ ימשכו אל תוך השבת.

בשלב זה, סיפרו הרבנים באוקראינה על בעיה אחרת לגמרי. מצוקה חדשה, מורכבת הרבה יותר. מדובר בקבוצה גדולה של יתומים מבית היתומים של הרב בקשט באוקראינה. מכיוון שחלק מהיתומים זהות משפחתם לא ידועה, נוצרה בעיה קשה כיצד לחלצם מהקרבות שברחובות.

ח"כ אייכלר מיהר ליצור קשר מידי עם שגריר ישראל במולדובה יואל ליאון, וסיפר לו את פרטי המקרה ההומניטרי המורכב. ליאון שכיהן בעבר כשגריר ישראל באוקראינה, תפר את הקצוות משני צדי הגבול וסוכם כי כאשר יגיעו היתומים אל גבול אוקראינה-מולדובה, ימתינו להם נציגים שיעבירו אותם את הגבול בבטחה, עם מסמכים שהוכנו מראש במיוחד עבורם.

לאחר שטופלו עניינים של היתומים, שבה לשכתו של אייכלר לפתור את בעיית האברכים השוהים עדיין בגבול אוקראינה-פולין. השעה כבר הייתה קרובה לשבת, והאברכים הצליחו לחצות את הגבול לתוך פולין, בסיוע הנציג הישראלי שאף הביא להם רכב מיוחד שייקח אותם לעיר הקרובה שם ישהו בשבת.

ח"כ אייכלר קיבל פסקי הלכה ברורים שניתן להמשיך במאמצי החילוץ אל תוך השבת, ואין להסס אף לא לרגע. ואכן, גם הקבוצה שחצתה למולדובה וגם הקבוצה שחצתה לפולין נכנסו אל תוך השבת במסעם המורכב, עד שהגיעו למקום מבטחים מעבר לגבול.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד